اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تاکید بر رعایت زمان استفاده از وسایل برقی پر مصرف/ کاهش تولید برق در نیروگا‌ه‌های آبی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه کمبود برق در تابستان امسال با معجزه درست نمی‌شود، گفت: در حال حاضر تنها راهکار جلوگیری از خاموشی‌ها صرفه‌جویی در مصرف برق است، در این رابطه زمان و نحوه استفاده از وسایل پرمصرف غیر ضروری خانگی مهم است.

تاکید بر رعایت زمان استفاده از وسایل برقی پر مصرف/ کاهش تولید برق در نیروگا‌ه‌های آبی

قباد رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه مهمترین موضوع در خصوص صرفه‌جویی برق در حال حاضر نحوه و زمان استفاده از وسایل پرمصرف غیر ضروری است، عنوان کرد:  وسایل پر مصرف غیر ضروری مانند جاروبرقی، لباسشویی، سه‌شوار، اتو  و فر در ساعات اوج مصرف یعنی بعد از ظهر و اول شب نباید استفاده شود.

وی افزود: به عنوان نمونه دمای کولرگازی باید بین 24 تا 26 باشد زیرا دمای آسایش بدن طبق گفته پزشکان 24 تا 26 درجه است، یا اگر دمای یخچال تاکنون 5 بوده الان روی 7 گذاشته شود، زیرا با رعایت نکاتی مانند زمان و چگونگی استفاده از وسایل برقی قطعا خاموشی کمتر خواهد شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه کمبود برق با معجزه در تابستان امسال درست نمی‌شود، گفت: زیرا ساخت نیروگاه برای تولید برق  زمان بر است، تکمیل نیروگاه‌های نیمه کاره هم ممکن است یکسال طول بکشد بنابراین در حال حاضر صرفه‌جویی مهمترین راهکار است.

رستمی عنوان کرد: مشکلی که در رابطه با برق وجود دارد این است که برق ذخیره نمی‌شود، برق با همه خوبی‌هایی که دارد اما ذخیره نمی‌شود یعنی از تولید به مصرف است.

وی با اشاره به اینکه ادارات به دلیل اینکه در ساعات پیک بار فعالیت ندارند، افزود: اما با این حال صرفه‌جویی برق در ادارات هم مورد تاکید قرار گرفته است ،در همین راستا ساعات کار ادارات تغییر کرده و پنج شنبه‌ها تعطیل است ادارات موظف هستند پنجاه درصد مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند، این ایده هر چند آرمانی است اما گروه‌های بازدید روزانه به طور مستمر از طریق نرم افزار ادارات را پایش می‌کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان در خصوص روشنایی معابر نیز توضیح داد: روشنایی معابر مهم است اما نه از جهت مصرف بلکه از نظر بار روانی که برای مردم دارد زیرا کل مصرف روشنایی کشور دو درصد است، اما در جلسات مدیریت مصرف خاموشی روشنایی معابر مورد تاکید قرار گرفته است.

خشکسالی و کاهش برق در نیروگاه‌های برقی کشور

رستمی اما در خصوص راهکار جلوگیری یا کاهش خاموشی نیز توضیح داد: خشکسالی مهمترین دلیل خاموشی‌های برق در تابستان امسال است، زیرا این موضوع سبب شده ما از اول تابستان تاکنون 3500 مگاوات یعنی پنج برابر مصرف لرستان برق نداشته باشیم، با وجود اینکه تنها 12 درصد از برق تولیدی کشورآبی است اما عدد بزرگی است با کاهش سطح آبها به دلیل تبخیر، استفاده کشاورزی تولید نیروگاه‌های آبی کاهش پیدا می‌کند.

وی در مورد جلوگیری از خاموشی گفت: ازنظر زمانی شامل برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است سمت وسویی هم که وجود دارد یکی در خصوص تولید و دیگری مصرف  است در حوزه مصرف باید به سمت بهینه سازی برویم یعنی خرید وسایل و تجهیزات جدید که برچسب انرژی و استاندارد داشته باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان ادامه داد: نکته دیگر مشترکان پر مصرف است که باید قیمت تمام شده برق برای آنها محاسبه شود، و برای مشترکان کم مصرف نیز مشوق‌هایی لحاظ شود.

رستمی گفت: اما در خصوص تولید علاوه برسرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید تکمیل نیروگاههای نیمه کاره حائز اهمیت  تا ظرف یکسال زیر بار بروند، استفاده از منابع جدید اتمی، بادی و خاک نیز مهم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مصرف استان مصرف بالایی نیست، زیرا جزو مناطق گرمسیری نیستیم افزود: مصرف استان به صورت آن تایم و لحظه‌ی 700مگاوات است اما تولید برق کم است تنها نیروگاه خرم‌آباد 160 مگاوات است، درصورت تکمیل نیروگاه دوم نیز تولید برق دوبرابر می‌شود اما این میزان تنها برای لرستان نیست بلکه برای کل شبکه برق کشور است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول