اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

شکل‌گیری تضاد منافع در صنعت هوایی/ هشدار نهادهای نظارتی به وزیر

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درحالی از‌ سوی وزیر راه با حفظ سمت، سرپرست سازمان هواپیمایی شده است که یکی از اصلی‌‌ترین وظایف سازمان هواپیمایی، «نظارت بر عملکرد فرودگاه‌ها» و « تأیید ‌صلاحیت فنی و تخصصی مدیران و مسئولان عملیاتی فرودگاه‌ها» است.

شکل‌گیری تضاد منافع در صنعت هوایی/ هشدار نهادهای نظارتی به وزیر

به گزارش خبرنگار‌ اقتصادی خبرگز‌اری فارس، 16 تیر امسال بود که زمزمه برکناری تورج دهقانی زنگنه از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد.

خبرگز‌اری فارس موضوع برکناری دهقانی زنگنه را همان روز از وی پیگیری کرد، اما زنگنه به فارس گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، پیش از این نیز چندین مورد در این باره مطرح شده بود و عده‌ای به دنبال این مباحث هستند،  فعلا در این پست حضور دارم.

اما حدود چهار ساعت بعد از مصاحبه وی، چهارشنبه‌شب‌ بود که وزیر راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را به حفظ سمت، به سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد.

‌برکناری تورج دهقانی زنگنه، ظاهراً بر اساس گزارش‌های نهادهای نظارتی به وزیر راه که از چند ماه پیش شروع شده بود، انجام شد.

پیگیری ها حاکی از آن بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، همان روز به 2 نفر پیشنهاد سرپرستی سازمان هواپیمایی را داده بود که یکی از آنها موافقت نکرد و انتصاب دیگری به سرپرستی هم، از سوی برخی نهادها، رد شد.

اما انتخاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به سرپرستی سازمان هواپیمایی به عنوان نهاد حاکمیتی و ناظر، در حو‌زه صنعت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

‌یکی از وظایف اصلی سازمان هواپیمایی کشوری، «نظارت بر عملکرد فرودگاه‌ها» است و حال باید دید سرپرست سازمان هواپیمایی با چه نگاهی بر عملکرد فرودگاه‌های زیرمجموعه خود نظارت خواهد داشت؟

سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی در مورد نوع، تعدد جایگاه دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری و ارتباطی در فرودگاه‌ها، از‌ وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است و در این‌باره شرکت فرودگاه‌ها تحت نظارت سازمان هواپیمایی است.

* تأیید امیرمکری بر تضاد منافع در وظایف سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها

البته سیاوش امیرمکری نیز خود در‌باره این انتصاب به بروز‌ تضاد منافع اذعان دارد.

وی گفته است: با توجه به تضاد منافع برخی از مسئولیت‌ها و وظایف در سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها، مدیران هر دو دستگاه ملزم به رعایت استانداردها، ضوابط و دستورالعمل ها با اولویت ایمنی هستند‌، براین اساس، معاونت استاندارد پرواز، دستورالعملی را جهت ابلاغ به مدیران اجرایی هر دو دستگاه تهیه می‌کنند.

 


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها‌ در اولین جلسه سرپرستیِ خود در سازمان هواپیمایی

 

* اتحاد ناظر و منظور با انتصاب سرپرست جدید سازمان هواپیمایی

یک کارشناس حمل و نقل هوایی در این‌باره به فارس می‌گوید: انتخاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همزمان به سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری، از نظر تخصصی اصلاً منطقی نیست، چون سازمان هواپیمایی کشوری حاکمیت صنعت و ناظر بر عملکرد شرکت فرودگاه‌ها است و وقتی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها خود سرپرست سازمان ناظر بر خود باشد، قطعاً برخی موارد حاکمیتی در قبال شرکت فرودگاه‌ها با خدشه مواجه می‌شود.

وی تأکید کرد: با انتصاب مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ‌به سرپرستی سازمان هواپیمایی، در واقع اتحاد ناظر و منظور شکل گرفته است.

این کارشناس حمل و نقل هوایی ادامه داد: از‌ وظایف سازمان هواپیمایی کشوری‌، «سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در امور مخابراتی و صدور دستورالعمل‌های مربوط به امور مخابرات و مبادله پیام‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز در فرودگاه‌ها است»، که پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم سرپرستی امیرمکری در سازمان هواپیمایی این مورد هم با اشکال مواجه شود.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی «تنظیم و تدوین مقررات و دستورالعمل های مربوط به کنترل فضای کشور و صدور اجازه پرواز و جلوگیری از آن و نظارت بر واحدهای مراقبت پرواز فرودگاه‌ها» است حال اینکه سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری باید ناظر ‌مراقبت پرواز‌ مجموعه تحت امر خود باشد و این تضاد منافع ایجاد می‌کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه بررسی و ارائه طرح های فرودگاهی و نظارت بر رعایت استانداردهای بین المللی مربوطه، از دیگر وظایف نظارتی سازمان هواپیمایی است، گفت: تأیید ‌صلاحیت فنی و تخصصی مدیران و مسئولان عملیاتی فرودگاه‌های کشور قبل از انتصاب آنان توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، از دیگر وظایف حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری است و به نظر نمی‌رسد در این حوزه نیز تأیید ‌صلاحیت فنی و تخصصی به درستی انجام شود.

* هشدار نهادهای نظارتی به وزیر راه و شهرساز‌ی

وی اظهار داشت: در شرایطی که مدت کوتاهی تا پایان عمر دولت دوازدهم‌ باقی مانده است بعید می‌دانم وزیر راه و شهرسازی به فکر انتصاب فرد دیگری در پست ریاست ساز‌مان هواپیمایی کشوری باشد و قطعاً هیچ مدیری هم ریاست یا سرپرستی سازمان هواپیمایی را برای مدت کوتاهی تا دولت جدید، قبول نمی‌کند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امیر مکری تا استقرار دولت جدید و انتخاب وزیر جدید راه و شهرسازی و سپس انتخاب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و پس از‌ آن تأیید از سوی هیأت وزیران همز‌مان هر دو پست را داشته باشد و این ممکن است به بروز اتفاقات جبران‌ناپذیری بینجامد.

وی تأکید کرد: طبق پیگیری‌ها، نهادهای نظارتی در این‌باره به وزیر راه و شهرسازی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول