اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سودای رمزارز؛ گرفتاری مردم و تعطیلی تولید!

برخورد جدی با واحدهای استخراج غیرقانونی رمزارز این روزها به خبر اول شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ اقدامی که به بهای گرفتاری مردم در روزهای گرم تابستان و تعطیلی تولید در پی قطعی برق انجام می‌شود.

سودای رمزارز؛ گرفتاری مردم و تعطیلی تولید!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روزهای اخیر که کشور درگیر قطعی‌های مکرر برق است، شماری از مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در نقاط مختلف از جمله استان سمنان کشف و ماینرها مصادره شده است.

در روزهای گذشته، خبر کشف یک مزرعه استخراج بیت‌کوین در کارخانه گچی در شهرستان سرخه رسانه‌ای که واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به همراه داشت و عمده کاربران شبکه‌های اجتماعی، خواستار معرفی عاملان چنین سوءاستفاده‌هایی از مسؤولان اجرایی و قضایی استان سمنان شدند.

اتاق بازرگانی محکوم کند

یکی از مخاطبان در این زمینه می‌نویسد: واقعاً سؤال این است که کدام کارخانه‌داری است که ذره‌ای شرایط مردم برایش اهمیت ندارد؛ «علی‌اصغر جمعه‌ای»، رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان باید در این زمینه با مردم حرف بزند و واحد تولیدی متخلف معرفی شود؛ ما منتظریم مسؤولانی چون ایشان پیش‌قدم شده و نشان دهند که در خط مردم هستند.

همچنین از اتحادیه گچ استان سمنان خواسته‌شده تا سریعاً موضوع را محکوم و نسبت به معرفی کارخانه متخلف اقدام کند؛ چراکه با این قبیل اقدامات، حق تولیدکنندگان زحمتکش دیگر و کارآفرینان پاکدست در این میانه تضییع می‌شود و در عین حال، نگرش مردم به تولیدکنندگان منفی خواهد شد و باید پاسخ روشنی به این موارد داده شود.

خبرنگار فارس در همین زمینه، موضوع را با دبیر اتحادیه گچ استان سمنان در میان گذاشت؛ اما پس از گذشت چند روز و علی‌رغم قول اولیه پیگیری موضوع، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

نخستین وظیفه قانونی شرکت برق!

علی‌اصغر مزارئه، یکی از تولیدکنندگان سمنان هم می‌گوید: به اعتقاد مسؤولان شرکت توزیع برق استان سمنان، مردمی که در خانه‌ها با خاموشی دست به گریبانند یا مدیران کارخانجاتی که دو روز در هفته تعطیل هستند، در شرایط فعلی بین استخراج مجاز و غیرمجاز رمزارز تفاوتی وجود دارد؟

او عقیده دارد: قطع کامل انشعاب برق کارخانه متخلف، نخستین وظیفه قانونی شرکت برق است که باید انجام شود.

این تولیدکننده تصریح می‌کند: بنده برای ژنراتور برق واحد خود، گازوییل گدایی می‌کنم و برخی با سوءاستفاده از فرصت، سودهای آن‌چنانی برای خود دست‌وپا می‌کنند و این شرایط باید چاره شود.

مردم اسامی را می‌خواهند

مهدی بصیری، از فعالان اجتماعی سمنان هم می‌گوید: بارها گفته‌شده که اگر چهار نفر از متخلفان در این بخش معرفی شوند، بقیه حساب کار دستشان می‌آید.

او تأکید می‌کند: شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان اگر محدودیت قانونی و قضایی برای معرفی متخلفان به مردم دارد، باید اعلام کند؛ وگرنه مردم منتظر معرفی افرادی هستند که از شرایط سوءاستفاده کرده و برای خود منفعتی ایجاد می‌کنند.

بصیری با بیان اینکه شهروندان اسامی افراد متخلف را می‌خواهند، می‌گوید: چون این کار غیرقانونی است، قانون آن را محکوم کرده و دیگر نیازی به محکمه و راه طولانی فرایندهای قضایی نیست.

او می‌گوید: مردم از بی‌برقی، جان و اموالشان به خطر افتاده و اگر بدانند برق کم است، صبوری می‌کنند؛ اما مقابل برق‌دزدی صبوری ندارند و باید فکری کرد.

استاندار سمنان کجای کار است؟

از طرفی، خطاب به استاندار سمنان گفته‌شده که می‌دانیم شاید علاقه‌مند باشید تا روزهای آخر کار شما در استان سمنان با آرامش طی شود؛ اما بدانید عدم برخورد با متخلفان استخراج رمزارزها و عدم معرفی آنها به مردم، با توجه به تجمعات اخیری که در استان به دنبال قطعی برق داشتیم، قطعاً دهن‌کجی آشکار به کلیت نظام اسلامی است.

خطاب به علیرضا آشناگر گفته شد که برای خودتان شاید مهم نباشد؛ اما برای دوستداران انقلاب بسیار مهم است که عاملان تجمعات اخیر و گرفتاری‌های مردم را بشناسند؛ دستور دهید نسبت به برخورد جدی با این کارخانه متخلف و معرفی آن به مردم اقدام شود و ثابت کنید صیانت از کیان نظام اسلامی برایتان اهمیت دارد.

خبرنگار فارس، این خواسته را هم با حجت‌الله یحیایی سخنگوی استانداری سمنان در میان گذاشت و او گفت:‌ مطلب موردنظر شما به استحضار استاندار سمنان خواهد رسید؛ اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آرامش در پایان فعالیت دولت مستقر با انجام وظایف قانونی هر مسؤول امر کاملاً مجزا بوده و همان‌گونه که استاندار سمنان نیز بارها تأکید کرده، تا آخرین لحظه مأموریت مدیران، روال مسؤولیت‌ها با قدرت ادامه خواهد یافت.‌

او می‌گوید: بی‌تردید در شرایط کنونی و مشکلات ناشی از قطع جریان برق، هر کس مسؤولیت دارد تا مطابق قانون به انجام تعهدات کاری خویش پرداخته و در این راستا مبارزه با مزارع قاچاق رمز ارزها نیز امری بدیهی و روشن است.

سخنگوی استانداری سمنان افزود: اعلام اسامی نکته‌ای است که بی‌شک بر عهده مراجع قضایی و آن هم پس از تأیید جرم توسط مجرمان امکان‌پذیر است. بر این عقیده‌ایم که باید اجازه داد تا امور مرتبط با این مقوله از مجرای قانون و مطابق با قواعد مندرج در نص صریح قوانین انجام یابد و در صورت اجازه قانونی مبنی بر اعلام اسامی متخلفان، قطعاً باکی از این اقدام نخواهد بود.‌

معرفی متخلفان مجوز می‌خواهد

ابوالفضل همتی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان سمنان اما در پاسخ به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به گزارش‌های مردمی، تنها در یک روز، ۱۲۲ دستگاه رمزارز غیرمجاز توسط همکاران حراست و بازرسی لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع برق استان و همکاری شایسته عوامل انتظامی کشف و ضبط شده است که قطعاً از سوی نهادهای ذی‌ربط با آنان برخورد لازم خواهد شد.

او می‌گوید: برخی پیشنهاد معرفی این دسته از مشترکان متخلف را ارائه داده‌اند؛ اما ضمن قدرشناسی از حسن اهتمام تمام بزرگواران، باید اجازه داد پس از صدور مجوز کمیته استانی رمزارز غیرمجاز که عوامل انتظامی و امنیتی استان و دستگاه‌های مرتبط در آن عضویت دارند، این مهم انجام شود.

کمی به فکر مردم باشید!

به‌هرحال، بنابر آنچه سیدمحمد موسوی‌زاده، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان اعلام می‌کند عملیات شناسایی دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز از ۱.۵ سال تاکنون مطرح و در استان سمنان، سه هزار و ۱۰۰ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز کشف شده و این عدد قابل‌توجهی است.

هر دستگاه ماینر حدود ۱.۵ کیلووات مصرف برق دارد که حدود مصرف یک خانوار در تابستان است.

ماینرهای کشف‌شده ظرفیت تولید نیروگاهی حدود ۱۰ مگاوات را مصرف می‌کردند که معادل ۱۰ هزار خانه یا یک شهرستان کوچک است.

مردم استان برای همکاری در زمینه معرفی دستگاه‌های رمزارز غیرمجاز، می‌توانند موارد را به شماره تلفن ۳۳۴۳۹۲۷۲ دفتر حراست شرکت توزیع برق استان سمنان اطلاع‌رسانی کنند و از پاداش در نظر گرفته‌شده نیز بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول