اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مرندی در المیادین: انتخاب رئیسی یعنی ایران بیش از این منتظر غرب نمی‌ماند

استاد علوم سیاسی و تحلیلگر مسائل منطقه با حضور در ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین به نام «القسم» (سوگند) تأکید کرد معنای انتخاب سید ابراهیم رئیسی این است که ایران بیش از این منتظر غربی‌ها نمی‌ماند.

مرندی در المیادین: انتخاب رئیسی یعنی ایران بیش از این منتظر غرب نمی‌ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در قسمتی دیگر از ویژه‌برنامه «القسم» (سوگند) برای رئیس جمهور جدید ایران، امروز شنبه میزبان «محمد مرندی» تحلیلگر امور سیاسی بود. 

مرندی در این برنامه در پاسخ به سوالی درخصوص امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش که گفت پیمایش پنج هزار کیلومتری در آب‌های بین‌المللی شکستن هیمنه آمریکاست، گفت، من فکر می‌کنم این اتفاق در مراحل گذشته نیز رخ داده است. آمریکا ونزوئلا را تحریم و محاصره کرده و مانع صدور نفت این کشور و راه‌اندازی پالایشگاه‌های آن می‌شود. لذا ایران از یک سو برای این کشور سوخت ارسال کرده تا به ملت این کشور کمک کرده باشد و از طرف دیگر ثابت کند که آمریکا آنقدر که ادعا می‌کند قدرتمند نیست. ایران در این حوزه به سوریه کمک کرده و برای لبنان نیز پیشنهادهایی برای فروش سوخت ارائه کرده است. آمریکا در تلاش است تا سوریه و لبنان را خفه کند. ایران به همراه کشتی‌های حامل سوخت،‌کشتی‌های جنگی اعزام می‌کند و قصد درگیری ندارد اما قصد دارد هیمنه آمریکا را [که مانع سوخت‌رسانی به کشورها می‌شود] بشکند. پیام این اقدام این است که ایران از سلطه آمریکا نمی‌ترسد. 

 

مرندی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و آینده آن گفت، آمریکایی‌ها نه فقط زمان دونالد ترامپ، بلکه در زمان باراک اوباما هم به توافق متعهد نبودند. الان جو بایدن هم همان سیاست آمریا را دارد ادامه می‌دهد. آنها دنبال تحریم‌های جدید و دنبال تحمیل تعهدهای جدید به ایران هستند. 

مرندی در پاسخ به این که دولت آقای رئیسی با مذاکرات وین و پرونده هسته‌ای چطور خواهد بود، گفت، من فکر می‌کنم معنای انتخاب رئیسی این است که ایران دیگر منتظر غرب نخواهد ماند. این دولت فعلی [روحانی] با همه نقاط قوت و ضعفش که دارد به پایان می‌رسد بیش از حد منتظر غرب ماند اما آقای رئیسی بزودی به سراغ کشورهای همسایه، جنوب و شرق خواهد رفت و روابط با چین و روسیه را تقویت خواهد کرد و اگر غربی‌ها رفتارشان را بهبود ببخشند، ایران مشکلی در همکاری با آنان نخواهد داشت. 

مرندی در خصوص روابط ایران و سوریه در دولت ابراهیم رئیسی نیز گفت، من فکر می‌کنم که روابط دو کشور تقویت می‌شود و تلاش‌های زیادی برای افزایش روابط تجاری خواهد شد. به شکل کلی میخواهم بگویم که ایران در خصوص نیروها و متحدانش در سوریه و لبنان هرگز چانه‌زنی نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول