اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش 60 درصدی مقالات بین‌المللی و ۲۰۰ درصدی اختراعات دانشجویان دانشگاه اصفهان

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان گفت: در هشت سال گذشته در حوزه پژوهش افزایش کمی در تولیدات علمی رخ داد و از جمله تولید مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی رشد ۶۰ درصد، اعتبارات پژوهشی پایان‌نامه‌ها ۲۳۰ درصد و در ثبت اختراع ۲۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

افزایش 60 درصدی مقالات بین‌المللی و ۲۰۰ درصدی اختراعات دانشجویان دانشگاه اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول رکنی‌زاده  صبح امروز در نشست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار داشت: مسائلی که جامعه و صنعت امروز با آن مواجه است همگی از ویژگی پیچیدگی و چندوجهی بودن برخوردارند و راه حل آنها نیز پیچیده و چند بعدی است. لذا در صورتی پژوهش‌های دانشگاهی می‌توانند اثربخش باشند که قدرت مواجهه با این پیچیدگی را داشته باشند و توجهشان در حل مسائل به توسعه‌ی همه‌ی جانبه جامعه باشد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: مسیری که برای این اثربخشی مشخص کردیم، سرمایه‌گذاری خود دانشگاه روی پژوهش است. به بیان دیگر پژوهش برای دانشگاه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که از جمله در بخش توسعه‌ی  آزمایشگاه‌ها، حمایت از پروژه‌های مأموریت‌گرا و  اثر بخش در صنعت و جامعه  این سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است.   

وی افزود: همواره بخش بسیار کوچکی از تحقیقات پژوهشگران ایرانی در بعضی از حوزه‌های علوم سیاسی یا اجتماعی به واسطه تضاد منافع با غرب توسط برخی نشریات خارجی منتشر نمی‌شود ولی بخش عمده پژوهش‌های دانشگاهی مورد توجه جامعه‌ی علمی جهانی است و ایران حضور نسبتا خوبی در صحنه بین‌المللی داشته و این حضور رو به فزونی است. 

سرقت علمی به مقالات کشور آسیب زد

رکنی‌زاده خاطر نشان کرد: البته موضوع سرقت علمی در سال‌های اخیر به ویژه در بخش‌ دانشگاه‌های غیردولتی یک مشکل جدی بود که به حوزه پژوهش و آبروی علمی ایران لطمه زد. همین موضوع گاهی چاپ مقالات را با طولانی شدن فرایند داوری مواجه می‌کند.

رشد ۲۰۰ درصدی ثبت اختراع در دانشگاه اصفهان

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: در هشت سال گذشته در حوزه پژوهش افزایش کمی در تولیدات علمی رخ داد و از جمله تولید مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی رشد ۶۰ درصد، اعتبارات پژوهشی پایان‌نامه‌ها ۲۳۰ درصد و در ثبت اختراع ۲۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

محمد فرزان صباحی اظهار کرد: در بعد کیفی نیز مقالات درجه یک رشد ۲۵‌ درصدی، مقالات درجه ۲ رشد ۱۸ درصدی داشته و دانشمندان مطرح بین المللی دانشگاه اصفهان از یک نفر در سال ۱۳۹۱ به هشت نفر در سال ۱۳۹۹ رسیده است‌.
وی اضافه کرد: همچنین در راستای ارتقای سازوکارهای دانشگاه سامانه‌های نرم‌افزاری ارتقا یافته است.

همچنین مدیر مرکز رشد و کار آفرینی دانشگاه اصفهان با اشاره به ضرورت حرکت مراکز آموزش عالی و دانشگاهی به سمت دانشگاه‌های نسل‌های ۳و۴ به منظور رفع نیازهای جامعه، اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل ۳و۴ در حوزه نوآوری و فناوری و رشد اقدامات اساسی دارند.

جواد راستی ادامه داد: مرکز رشد و کار آفرینی دانشگاه اصفهان نیز با هدف حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل۳و۴، اشتغال‌زایی و تقویت زیرساخت‌های فکری ضروری برای تقویت زیست بوم کار آفرینی با ۴۰ واحد فناور در دوره‌های رشد و پیش‌رشد و پنج شرکت دانش بنیان و خلاق در دانشگاه در حال فعالیت است.

وی به راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی در دانشگاه اصفهان اشاره کرد و افزود: امروز ما بر رشد آموزش و پژوهش در عرصه سرگرمی متمرکز شدیم و هر ساله مسابقات رایانه‌ای به میزبانی این مرکز برگزار می‌شود.

۳۲ هکتار از دانشگاه اصفهان به ناحیه نوآوری تخصیص یافته است

راستی به تخصیص ۳۲ هکتار از دانشگاه به ناحیه نوآوری اشاره کرد و افزود: ۱۴ درصد مساحت دانشگاه در قلب شهر و در تعامل دانشگاه با بخش صنعت با هدف خلق ارزش در اختیار ناحیه نوآوری قرارگرفت تا اشتغالزایی موثر برای فارغ‌التحصیلان و ارتباط منطقی با بخش صنعت فراهم شود.

رئیس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان نیز گفت: کتابخانه دانشگاه در راستای اقتصاد مقاومتی و کوچک کردن فضا و نیروهای انسانی اقدامات موثری انجام شد و لذا ۱۷ کتابخانه دانشگاه در ۶ کتابخانه تجمیع و به آزاد سازی ۲هزار و ۷۰۰ متر فضا منجر شد.

سعید شفیعیون اظهار کرد: مخزن پشتیبان در راستای جایگزینی و به‌سازی سامانه پایان‌نامه‌ها با قابلیت جست‌وجو و قابلیت مطالعه نسخ خطی در دانشگاه راه‌اندازی شد. 

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ با راه اندازی سامانه سپندا برای اولین بار در کشور پایان‌نامه‌های دانشگاه با قدرت بالای جستجو  در معرض دید و اختیار تمام محققان از هر جای دنیا قرار گرفته است که هم موجب تسریع در فرایند پژوهش شده است و هم بواسطه نشر گسترده اش مانع جدی در برابر تقلب به شمار می آید. 

شفیعیون خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تسهیل دسترسی به منابع، نسخه‌های خطی این کتابخانه به طور رایگان در سایت کتابخانه برای عموم قابل رویت است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه ویرایش رساله‌های دانشگاهی، ادامه داد: سامانه ویرایش رساله های دانشگاهی نیز گامی مهم در یکدست‌سازییو چابک سازی فرایند نگارش و تایید رساله‌ها و پایان نامه‌ها در دانشگاه به حساب می‌آید.

افزایش ۴ برابری مجلات بین‌المللی دانشگاه اصفهان

رئیس مرکز انتشارات دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت این مرکز در ۲ بخش کتاب و مجلات، گفت: پیش از این دوره تعداد مجلات ۳۸ مجله بود که در این دوره تعداد آنها به ۳۲ مجله رسیده است ولی شاهد افزایش کیفی مجلات یعنی ۱ مجله بین‌المللی به ۴ مجله بین‌المللی بوده‌ایم و ۲ مجله دیگر نیز در شرف بین‌المللی شدن است. در سال جاری ۱۴ نشریه درجه۱ و ۱۹ نشریه درجه۲ فعالیت دارند.

امیراحسان کرباسی‌زاده افزود: تلاش شد با کاهش کارمندان از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر و تبدیل فرآیندها از چاپی به الکترونیکی صرفه‌جویی قابل توجهی انجام شود.

چاپ ۷۲۰ عنوان کتاب در دانشگاه 

وی با اشاره به انتشار ۷۲۰ عنوان کتاب از سال ۱۳۳۸ تاکنون گفت: تلاش ما حرکت به سمت نسخه‌های الکترونیکی است و ۷۰ عنوان کتاب از طریق درگاه طاقچه و مای‌بوک بارگذاری شده است و برخی کتب نیز به زبان‌های مختلف منتشر شده است.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های آزمایشگاهی دانشکده‌های مختلف گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با دارا بودن تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت، طی هشت سال گذشته ۸۰ هزار آنالیز نمونه انجام داده است.

محمدعلی اسداللهی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون علاوه بر خرید تجهیزات آزمایشگاهی بین المللی، ۲۱۰ میلیارد ریال تجهیزات نیز از نمایشگاه های تجهیزات ساخت داخل برای آزمایشگاه‌های دانشگاه اصفهان خریداری شده است.

وی با اشاره به خرید و نصب تجهیزات پیشرفته طی هشت سال گذشته، گفت: فضای کالبدی آزمایشگاه مرکزی از ۶۰۰ متر به ۱۳۰۰ متر مربع افزایش یافته و همچنین نرم‌افزار خدمات الکترونیکی به منظور ثبت و گزارش گیری الکترونیکی آزمایش‌ها راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز موزه و مرکز اسناد با اشاره به وحود آثار و اسناد ذی قیمت از سال‌های دور در دانشگاه اصفهان، گفت: از سال ۱۳۹۸ با دستور رئیس دانشگاه جمع‌آوری آثار هنری، فرهنگی، اسناد، مهرها و آرشیوهای صوتی و تصویری و امثال آن آغاز شد و این مجموعه‌ها، مرمت و بازسازی و قابل استفاده شد.

سید مسعود سید بنکدار اظهار کرد: بخش اعظم آثار صوتی و تصویری دیجیتالی شد و طراحی و ساخت موزه جدید در دستور کار قرار گرفت.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه همچنین گفت: ۳۶ گروه پژوهشی در دانشگاه اصفهان در حال فعالیت هستند و تا کنون ۸۰۰ طرح کاربردی به ارزش ۳۹۸ میلیارد با خارج از دانشگاه به امضا رسیده است. 

آرش شاهین ادامه داد: ۴۱۰ پیشنهاده تقاضا محور و ۱۰۶ تفاهم نامه منعقد شده و ۱۶ طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت انجام شده که از این تعداد، ۹ مورد منجر به عقد قرارداد برون دانشگاهی گردیده است.

 وی گفت: همچنین، طی هشت سال گذشته، همواره شاهد رشد سالانه حداقل ۲۰ درصدی در ارزش قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی بوده‌ایم و  ۸۶ کارگاه مختلف در این حوزه برگزار شده است.

شاهین اضافه کرد: در این مدت شورای دانشجویی صنعت و جامعه راه اندازی شد، دفتر نمایندگان صنایع از سال ۹۸ راه‌اندازی و میزهای همکاری با صنایع ایجاد شد که تا کنون ۶ صنعت در آن حضور فعال دارند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان ادامه داد: راه اندازی مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی از سال ۱۳۹۸ در دانشگاه اصفهان، برگزاری ۲ همایش در خصوص محیط زیست و آب، راه‌اندازی پژوهشکده محیط زیست، راه‌اندازی دبیرخانه کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان با مشارکت ۶ دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی در حوزه محیط زیست از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مدت است.

وی گفت: ایجاد شبکه سلامت با همکاری دانشگاه های اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارائه پژوهانه های مأموریت گرا به تیم های تحقیقاتی متقاضی این شبکه، طرح ایران ایدکس با مشارکت دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، شبکه پژوهش و فناوری استان، شهرک علمی تحقیقاتی و صنایع استان و تعریف بیش از ۲۰۰ نیاز و ارائه و اجرای راه حل در قالب قراردادهای مشترک همکاری، همکاری مستمر با اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن استان اصفهان در حوزه های محیط زیست بویژه آب، سرمایه های اجتماعی و مانع زدایی از تولید و اشتغال از اقدامات برجسته دانشگاه اصفهان بوده است. 

شاهین در پایان خاطر نشان کرد: حاصل تلاشها و اقدامات هدفمند مورد اشاره منجر شد تا در سال ۱۳۹۹، دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در توسعه ارتباط با جامعه و صنعت شناخته شده و از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تقدیر قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول