اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

ساخت ترکیب ضد میکروبی توسط نخبه تبریزی/ ایران به جمع ۳ کشور دارنده این ترکیب پیوست

یکی از نخبگان علمی دانشگاه صنعتی سهند با تهیه « ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی با استفاده از تکنولوژی نانوفتوکاتالیست» برای مقابله با آلاینده‌‎های میکروبی موفقیت بزرگی کسب کرده و به دنبال حمایت کننده‌ای است تا بتواند این ترکیب را به تولید انبوه برساند.

ساخت ترکیب ضد میکروبی توسط نخبه تبریزی/ ایران به جمع ۳ کشور دارنده این ترکیب پیوست

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- سازمان بهداشت جهانی  آلاینده‌های میکروبی را به عنوان یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش روی بشر مطرح کرده است.

چالش آلاینده‌های میکروبی از جمله موضوعاتی است که کشورها و جوامع را با خود درگیر کرده است. صنایعی که آلایندگی ایجاد می‌کنند باعث افزایش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شده و نگرانی جوامع هر روز بیشتر از گذشته افزایش پیدا می‌کند.

گستردگی این چالش‌ها محققان و پژوهشگران علمی و دانشگاهی را بر آن داشته است تا در جهت مقابله با این آلاینده‌های میکروبی تحقیق و پژوهش کرده و راهکارهای مقابله با آن را ارائه دهند.

دکتر نصرالله نجیبی یکی از نخبگان علمی دانشگاه صنعتی سهند در رشته مهندسی مواد است که  به مدت ۱۰ سال  بر  روی طرح‌های مبارزه و مقابله با آلاینده‌های میکروبی تحقیق و پژوهش می‌کند.

این نخبه علمی و دانشگاهی در جدیدترین طرح تحقیقاتی خود خود " ترکیب ضد میکروبی پایه آبی با استفاده از تکنولوژی نانوفتوکاتالیست" را  برای مبارزه با آلودگی‌های میکروبی تهیه کرده است‌.

مهم‌ترین عملکرد این ترکیب آبی از بین بردن آلاینده‌های میکروبی، ویروسی، قارچ و باکتری است.

 

این ترکیب کاملا ایمن است

توضیحاتی درباره قابلیت‌های ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی دهید؟

نصرالله نجیبی دانشجوی دکترا دانشگاه صنعتی سهند که در قالب یک تیم تحقیقاتی این طرح را اجرا کرده‌اند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس تبریز گفت: این ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی قابلیت‌های زیادی نسبت به نمونه‌های مشابه در بازار دارد. از جمله مهم‌ترین این قابلیت‌ها این است که هیچ‌گونه سمی در داخل آن وجود ندارد که برای انسان و حیوانات آلودگی ایجاد کند. به این صورت که اگر از این ترکیب پایه آبی بر روی بدن انسان یا طیور پاشیده شده یا تماس داشته باشد هیچ خطری از نظر سمی بودن آنها را تهدید نمی‌کند و قاطعانه می‌توان گفت این ترکیب کاملا ایمن است.

سازگاری با تمام سطوح

وی با اشاره به مکان‌ها و سطوحی که می‌توان از این ترکیب در سمپاشی و ضدعفونی استفاده کرد، افزود: در ضدعفونی کردن محیط بیمارستان‌ها، میزهای محیط کار، انبارهای غلات، سمپاشی گاوداری و مرغداری‌ها و... می‌توان استفاده کرد.

 ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی که در حال حاضر در بازار بوده و استفاده می‌شود حاوی نانو ذرات  نقره بوده و سمی هستند که برای انسان و حیوانات مضر است ولی این ترکیب جدید نمونه داخلی ندارد و کاملا ایمن است

 

این ترکیب بر روی سطوح پارچه‌ای، فلزی، شیشه‌ای و به طور کلی در همه سطوح  قابل استفاده بوده و هیچ  خسارتی وارد نمی‌کند.

 عضو بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه این ترکیب برای اولین بار در کشور تهیه شده است، تصریح کرد: ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی که در حال حاضر در بازار بوده و استفاده می‌شود حاوی نانو ذرات  نقره بوده و سمی هستند که برای انسان و حیوانات مضر است ولی این ترکیب جدید نمونه داخلی ندارد و کاملا ایمن است.

 

هزینه تمام شده یک دهم مشابه خارجی

تا به امروز چند کشور ترکیب ضدمیکروبی پایه آبی دست یافتند و قیمت تمام شده آن نسبت به مشابه خارچی چند است؟

هزینه مشابه خارجی این ترکیب به مقدار ۶۵۰ سی سی ۲۵۰دلار است در حالی که ما هزینه تمام شده  این ترکیب  ضدمیکروبی پایه آبی با استفاده از تکنولوژی نانوفتوکاتالیست را به یک دهم یا یک بیستم رسانده ایم.

نجیبی ادامه داد: مشابه خارجی این ترکیب پیش از این در کشورهای ژاپن، تایلند و دانمارک وجود دارد و کشورمان ایران به جمع این سه کشوری اضافه می شود که این ترکیب را درست کرده است.

عضو بنیاد ملی نخبگان  با اشاره به اخذ مجوزهای لازم خاطرنشان کرد: این ترکیب از نظر آزمایشات ضد میکروبی مورد تائید قرار گرفته و مجوز های مد نظر را اخذ کرده است.

مشابه خارجی این ترکیب پیش از این در کشورهای ژاپن، تایلند و دانمارک وجود دارد و کشورمان ایران به جمع این سه کشوری اضافه می شود که این ترکیب را درست کرده است

 

وی ادامه داد: ترکیب فعلی که در بازار مورد استفاده قرار می گیرد حاوی نانو ذرات نقره است که سمی بوده و مشکلات پوستی و ریوی را به دنبال دارد ولی ترکیب جدید که حاوی نانوذرات کاتالیست است به راحتی بر روی سطوح، مراکز بیمارستانی و تمام مراکزی که آلاینده میکروبی دارد قابل استفاده است و حتی اگر حیوانات این ترکیب را استنشاق کند هیچگونه سمی ندارد.

این ترکیب اگر روی سطوح سمپاشی شود تا ۳۰ روز روی آن باقی مانده و اجازه نمی دهد هیچ میکروبی بر روی آن باقی بماند.

مشکلی برای دام و طیور ندارد

 نجیبی ادامه داد: یک‌ فرد دامدار برای اینکه دامداری یا گاوداری خود را سمپاشی کند مجبور است دام و طیور خود را به مدت یک هفته تا ۱۰ روز تخلیه کند ولی با استفاده از این ترکیب دیگر نیازی به تخلیه گاوداری یا مرغداری نیست چرا که هیچ نوع سمی در داخل این ترکیب وجود ندارد و کاملا ایمن بوده و راحت قابل استفاده است.

 

 نخبگان چرا در پیچ و خم ادارات مانده اند؟

آیا حمایتی از این طرح از سوی دولت انجام شده است؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  با اظهار ناراحتی از اینکه وقتی یک طرح دانشگاهی که تمام مراحل آزمایشگاهی را به خوبی سپری کرده است چرا باید برای تولید در پیچ و خم ادارات و نهادهای مختلف درجا بزند، خاطرنشان کرد: در حالی که در یکی از ژورنال‌های بین‌المللی کشور آمریکا مقاله را در طی سه روز پذیرش و چاپ کردند ولی متاسفانه در کشور خودمان این طرح هیچ گونه حمایتی نمی‌شود.

نجیبی با اظهار تاسف از این موضوع  ادامه داد: به بسیاری از ارگان‌های دولتی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم می توانند از این ترکیب ضد میکروبی استفاده کنند مراجعه کرده ام و آنها مکانیسم عمل این ترکیب را تائید کرده اند  ولی متاسفانه حرف‌هایشان تنها در حد حمایت‌های کلامی بوده و لاغیر. یکی وعده حمایت چند میلیونی می دهد و دیگری از اختصاص فضای مناسب برای تحقیقات و پژوهش، ولی متاسفانه همه آنها در حد شعار بوده و تاکنون هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

چشم انتظار حمایت و سرمایه گذاری

عضو بنیاد ملی نخبگان  با اشاره به اینکه به شدت به حمایت و سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند هستیم ابراز داشت: این ترکیب ضدمیکروبی که حاصل چندسال تحقیق و پژوهش است در حال حاضر منتظر جذب حمایت از سوی واحدهای بخش خصوصی و دولتی هستیم تا بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم.

آلاینده های میکروبی محصولات کشاورزی را نابود می کند

وی با ذکر مثالی در مورد آلایندگی غلات در اثر رشد قارچ‌‍ها و میکروب‌ها گفت: چالش آلاینده‌های میکروبی از جمله موضوعاتی است که کشورها و جوامع را با خود درگیر کرده است و در آینده نزدیک محصولات کشاورزی با آلاینده های میکروبی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. البته در شرایط فعلی نیز این آلاینده ها باعث آلودگی غلات شده‌اند.

همان طور که مشاهده می‌کنید بخشی از صادرات پسته و غلات به کشور برگشت داده می‌شود و این موضوع به علت رشد نوعی قارچ در انبار است. چون پسته و غلات در انبار و در محیط رطوبت و نور نگهداری می‌ شود باعث رشد نوعی قارچ شده و آنها را فاسد می‌کند ولی با سمپاشی انبار با این ترکیب کاملا ایمن دیگر به هیچ وجه با این مشکلات مواجه نمی‌شویم.

چالش آلاینده‌های میکروبی از جمله موضوعاتی است که کشورها و جوامع را با خود درگیر کرده است و در آینده نزدیک محصولات کشاورزی با آلاینده های میکروبی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. البته در شرایط فعلی نیز این آلاینده ها باعث آلودگی غلات شده‌اند

 

دکتر نصرالله نجیبی از سال ۹۰ تحقیقات خود را بر روی ترکیبات ضدمیکروبی آغاز کرده  و دارای ۴۳مقاله ISI  است که طی چند سال اخیر به عنوان سخنران علمی مدعو به کنفرانس های خارجی کشور آمریکا، ژاپن و چین دعوت می شود ولی متاسفانه به علت هزینه های گزاف رفت و آمد و حمایت نشدن از سوی دانشگاه ها و مراکز علمی نتوانسته است در کنفرانس های علمی مجامع علمی بین المللی شرکت کند.

دکتر نجیبی که عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و تاکنون پنج طرح دانشگاهی را به اتمام رسانده و استاد مشاور پایان نامه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد است  تحصیلات خود را در رشته مهندسی مواد ادامه داده و در حال حاضر در مرحله دفاع از رساله دکتری خود با موضوع ترکیبات ضد میکروبی و مواد آنتی باکتریال است.

 

کرونا یک چالش میکروبی

توضیحی درباره آلاینده های میکروبی دهید؟

وی در پایان صحبت‌های خود بیماری کرونا  را جزو چالش‌های میکروبی ذکر کرد و افزود: تعدادی از کشورها در مقابله با کرونا موفقیت نسبی پیدا کرده‌اند. این کشورها آنهایی هستند که قبلا برای مقابله با آلاینده های میکروبی کار کرده اند.

نجیبی با اشاره به اهمیت مبارزه با آلاینده های میکروبی تصریح کرد:  در سال ۲۰۱۹ آلاینده‌های میکروبی به عنوان بزرگ‌ترین خطر محیطی برای سلامت بشر معرفی شده است. میکروب‌ها قادرند به سیستم بدن انسان دام و طیور نفوذ کرده و با ایجاد بیماری‌های خطرناک  آسیب جدی به سلامت وارد کنند. بنابراین ضرورت مقابله با آلاینده‌های میکروبی یکی از سیاست‌های مهم و تحقیقاتی دولت‌ها در سراسر دنیا است.

 باید یادآوری کرد موازین حقوق بشر و سلامت و بهداشت موضوعاتی کاملا مرتبط باهم بوده و بی توجهی به سلامت ملل می تواند موجب طرح مباحث مسئولیت بین‌المللی برای دولت‌ها گردد.

 به دلیل بهداشت محیط و سلامت است سازمان ملل متحد ۷آوریل هر سال را روز جهانی سلامت نامیده و از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد در همه قاره ها و کشورها برای حفظ بهداشت و سلامت تلاش کنند. لذا می‌توان گفت در این چالش بسیار پر خطر دولت‌هایی می توانند در این عرصه پیروز شده و سلامت مردمان خود را حفظ کنند که تحقیقات لازم و موثر در این زمینه را داشته و ابزار رویارویی با چالش را داشته باشند.

انتهای پیام/60020/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول