اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

در میزگرد فارس عنوان شد: حجاب یک مرزبندی انسانی است/دشمن دنبال الگوسازی فرهنگ برهنگی برای دختران ایرانی است

کارشناسان امور زنان و خانواده معتقدند، وجود حجاب یک مرزبندی انسانی است اینکه یک زن می‌خواهد استعداد و توانایی‌های خود را به رخ بکشد یا اینکه تمام فکر و ذکر طرف مقابل را به سمت مسائل جنسی جلب کند.

در میزگرد فارس عنوان شد: حجاب یک مرزبندی انسانی است/دشمن دنبال الگوسازی فرهنگ برهنگی برای دختران ایرانی است

خبرگزاری فارس کردستان؛ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسط و گسترش فرهنگ ناب محمدی(ص) در جامعه است. مساله حجاب نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی حفظ عفت عمومی در جامعه، همواره مورد بحث و نظر کارشناسان مختلف بوده، تا آنجا که با گذشت 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز یکی از مباحث زنده و جریان‌دار این نظام محسوب می‌شود.

اگر به وضع ایرانیان تا قبل از دستور کشف حجاب رضاخان مراجعه کنیم، ‌خواهیم دید که اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان از دیرباز، حجاب را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای دینداری و مسلمانی به حساب می‌آوردند. حتی در برهه‌‌هایی همچون کشف حجاب، ممانعت از دختران با حجاب برای ورود به مدارس و ادامه تحصیل نیز بسیاری از خانواده‌ها، عطای تحصیل و پیشرفت را به لقای حفظ اعتقادات خود بخشیدند تا ثابت کنند، حکومت‌ها تنها و تنها بر نوع زندگی، سیاست حاکم و برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی آنها حکم‌رانی می‌کنند و نه بر اعتقاداتشان.

در همان دوره کشف حجاب و حتی قبل‌تر از آن هم تنها وابستگان دربار و برخی دولتی‌ها ( اعم از دولتمردان و کارمندان دولت) تجدد سوغات‌گونه فرنگ را بر خود تافتند و گرنه اکثریت همچنان با اعتقادات راسخ خود، مبانی اصلی اسلام را حتی در زمان خفقان و ممنوعیت،‌ زنده نگاه می‌داشتند.

عفاف و حجاب همواره طی این چهار دهه اخیر از مهم‌ترین مباحث فرهنگی جامعه ما بوده است؛ چرا که این امر ریشه در باورهای دینی کتب آسمانی و حتی ریشه در تمدنی ما ایرانیان داشته است.

در راستای بزرگداشت هفته عفاف و حجاب که از 19 تیرماه آغاز و تا 25 این ماه ادامه دارد، خبرگزاری فارس میزگردی را با این موضوع و با حضور شمسی کاظمی کارشناس فرهنگی آموزش و پرورش و عضو هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه زنان استان کردستان، فاطمه حضرتی کارشناس ارشد رشته فقه اسلامی و مدرس دانشگاه و سیده‌مهسا عزیزی فعال فرهنگی در عرصه حقوق زن، مربی تربیتی اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی برگزار کردیم.

حجاب قدمتی به طول تاریخ بشریت دارد

فارس؛ فلسفه وجود حجاب چیست و چرا اسلام بر توجه به حجاب تاکید دارد؟

کاظمی: پوشیدن لباس مناسب شأنی از شئون همه انسان‌ها در جامعه است این مهم قدمتی به طول تاریخ بشریت و پهنای زمین داشته است، نمی‌توان بگویم کسی منکر این پدیده است، در مجموع ما می‌توانیم موضوع حجاب را از منظر روانشناسی، جامعه‌شناسی، فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و مکاتب و مذاهب مورد مطالعه قرار دهیم.

یکی از مباحثی که امروز خیلی به چالش کشیده شده همین بحث حجاب و پوشش زنان در عصر حاضر است که شبهاتی بر آن ایجاد شده است. اگر بخواهیم به فلسفه وجودی حجاب از دیدگاه اسلام بپردازیم، ابتدا باید به موضوع خلقت زن و مرد از منظر اسلام گریزی بزنیم و به این سوال که چرا وقتی اسلام در خلقت زن و مرد بر برابری و مساوی بودن تاکید دارد؛ چرا در موضوع حجاب یک سری تفاوت‌ها برای زنان بیش از مردان قائل شده است موضوعی که در عصر حاضر به عنوان یک محدویت مطرح و به چالش تبدیل شده است.

یکی از مباحثی که امروز خیلی به چالش کشیده شده همین بحث حجاب و پوشش زنان در عصر حاضر است که شبهاتی بر آن ایجاد شده است.

 

در واقع درست است که زن و مرد در خلقت گوهر وجودی، حقوق اجتماعی، تحصیل، تعلیم و تربیت، آزادی بیان و آزادی اندیشه باهم برابر هستند، اما یک سری تفاوت‌ها از نظر ساختار فیزیکی، کالبدشناسی وجود دارد که این مهم ناشی از لطیف‌تر بودن جسم زن نسبت به جسم خشن و ضخیم مردان است، پس وقتی زن دارای لطافت بیشتر نسبت به مرد است و مظهر جمال و زیبایی است این تفاوت‌ها در بعد روانی قابل بحث است و همین موضوع موجب شده که به جهت روانی، قوام خانواده و حضور بانوان در جامعه تاکید شود و زن نسبت به حجاب براساس قانون اسلام عمل کند، البته این موضوع اصلا به معنی سلب آزادی زن نبوده و نیست.

موضوع حجاب به عصر حاضر برنمی‌گردد

حضرتی: مساله‌ای که اذهان زنان و حتی ابزاری برای جنگ نرم دشمنان است موضوع پوشش و حجاب و عفاف است، نیمی از تمام ملت‌های جهان را جامعه زنان به خود اختصاص داده‌اند.

معمولا می‌گویند اگر خانواده‌ای رشد فرهنگی و علمی داشته باشد، عامل آن موفقیت زن، مادر و همسر آن خانواده‌ است، اگر مردی به پیشرفت دست یابد می‌گویند زن موفقی در پشتش قرار داشته است.

اکثر جوامع بشری مساله حجاب و پوشش را در نظر داشته‌اند، البته این موضوع به عصر حاضر و یا ایران اسلامی برنمی‌گردد چرا که مسئله حجاب از قرن پنجم و ششم مطرح بوده است، در آیه 59 سوره احزاب به اهمیت موضوع حجاب اشاره شده است، اما امروز لفظ اجباری بودن برای حجاب موجب شده یک حس تنفر و گریزانی از حجاب در جامعه وجود داشته باشد.

ای کاش نهادها و ارگان‌ها هرگز واژه اجباری بودن را در کنار حجاب مطرح نمی‌کردند چه خوب می‌شد لفظ قانونی بودن به جای اجبار عنوان می‌شد، برای مثال همه ما می‌دانیم عبور از چراغ قرمز نقض قانون است و بابت آن جریمه می‌شویم هرگز این کار را نمی‌کنیم و یا اینکه معمولا خیلی از آقایون وقتی ماشین می‌خرند برای محافظت از آن یک چادر هم خریداری می‌کنند، ولی هیچ وقت به دختر و خانم‌شان نمی‌گویند چادر سرت بکن که به نظر بنده مهم‌ترین دلیل این بی‌توجهی مشکلاتی است که در بنیان خانواده‌های ما از پایه وجود دارد.

این موضوع باید در جامعه ما نهادینه شود که فلسفه حجاب از قبل از ازدواج و بارداری زن شروع می‌شود یعنی من اگر یک نوجوان پاک، طیب و طاهر باشم می توانم یک همسر و مادر پاک، طیب و طاهر باشم.

نباید از کودکی که به سن تکلیف نرسیده انتظار داشته باشیم حجاب کامل داشته باشد، اما اگر نوجوان با حجابی باشیم قطعا می‌توانیم بچه‌های پاک و طیب و طاهری را تربیت و تحویل جامعه بدهیم.

وقتی واژه فلسفه برای موضوعی آورده می‌شود همیشه به بیان و تبیین محتوای آن موضوع می‌پردازیم در صورتی که این در فلسفه حجاب نیست چون حجاب دو بعد سلبی و ایجابی دارد، وقتی می‌گوئیم حجاب داشته باشید بعد ایجابی را بیان می‌کنیم و زمانی که به بعد سلبی آن اشاره داریم ملاک پوشاندن خود از چشم نامحرم است ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که دیگر نظریه و تئوری جواب نمی‌دهد و باید عملی حرکت کنیم.

اگرچه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب اهمیت پرداختن به حجاب و عفاف به عنوان یک مسئله مهم 26 نهاد را درگیر کرده است، اما متاسفانه در بعد عمل تنها یک نهاد به نام گشت ارشاد نیروی انتظامی پای کار است. چرا وقتی موضوعی در یک کشور به عنوان قانون تصویب شده است اجرایی نمی‌شود، این قوانین مثلا خیلی از قوانین دیگر روی کاغذ باقیمانده و جنبه عملیاتی به خود نمی‌گیرد.

 فلسفه وجودی حجاب حضور فعال بانوان در جامعه است

عزیزی: فلسفه وجودی حجاب به یک نکته برمی‌گردد، استاد رحیم پورازغدی در این باره معتقد است اگر اسلام به زن می‌گوید حجاب داشته باشید می‌خواهد زن حتما در جامعه حضور پیدا کند وگرنه اگر اسلام می‌خواست زن متجهر باشد و در خانه بماند و محدودیت داشته باشد چه معنی داشت که براش یک سری قوانین را در نظر بگیرد.

پس این نکته به صورت کاملا واضع نشان می‌دهد که اسلام می‌خواهد زن حضوری فعال در جامعه داشته باشد و در برخورد خارج از چارچوب خانه یک سری قوانین را برای حفظ خود مد نظر قرار دهد.

دومین نکته در این رابطه این است که آیا قرار است در اولین نگاه و برخورد و حرکت‌ بزرگی مانند تحصیل، اشتغال، مشارکت در مسائل سیاسی، انتخابات و غیره زن با آن مقام انسانی که دارد دیده شود یا مقام جنسی آن؟

بنای اسلام در ارتباطات اجتماعی به حداقل رساندن استهلاک قوا است یعنی انسان انرژی خود را صرف فعالیتی نکند که به قصد آن وارد اجتماع نشده است و بتوانید راحترین و سریع‌ترین راه را برای رسیدن به اهدافش بپیماید.

بنای اسلام در ارتباطات اجتماعی به حداقل رساندن استهلاک قوا است یعنی انسان انرژی خود را صرف فعالیتی نکند که به قصد آن وارد اجتماع نشده است

 

زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق مالکیت، حق تحصیل، حق کار، حق رأی دادن و حق رأی گرفتن در تمام جهانی که مردم حق دارد زن هم حق دارد، لیکن در مواردی برخی کارها به دلیل پیداش مفاسد بر مرد و در برخی موارد بر زن حرام است.

بنابراین وجود حجاب یک مرزبندی انسانی است اینکه یک زن می‌خواهد استعداد و توانایی‌های خود را به رخ بکشد یا اینکه تمام فکر و ذکر طرف مقابل را به سمت مسائل جنسی جلب کند.

ضرورت تبین همزمان حجاب و عفاف

فارس: وضعیت موجود و آنچه در جامعه مشاهده می‌شود بیانگر بی‌توجهی به حجاب است برای برون‌رفت از این وضعیت چه کار باید کرد؟


کاظمی: اگر موضوع حجاب و عفاف به صورت همزمان در کنار هم در جامعه تبیین می‌شد، شاید شاهد خیلی از مشکلاتی که امروز وجود دارد نبودیم، چرا که عفاف در کنار حجاب یک دامنه وسیع‌تر و گسترده‌تری به خود می‌گیرد.

وضعیتی که امروز برای حجاب در جامعه ایجاد شده در حقیقت خروجی یک دوگانگی است که در مورد حجاب و عفاف و در کل عفیف بودن در جامعه ما در نگرش عامه مردم ایجاد شده است، برای مثال اگر از کسی بخواهیم که حجابش را درست کند می‌گوید«دل انسان پاک باشد پاکی به حجاب نیست» این تفکر اشتباهی است که متاسفانه در جامعه ما رواج پیدا کرده است و ما باید با یک نگاه هوشمندانه به آن بپردازیم و با تولید محتواهای مناسب و اقدامات فرهنگی این باور را حذف نمائیم.

این موضوع که در زمین پاک محصول مناسب رشد می‌کند و از یک زمین حاصل‌خیز می‌توان محصول بدست آورد باید در جامعه به صورت و روش‌های مختلف تبین شود، البته از دیدگاه بنده عواملی مهمی می‌تواند در به وجود آوردن وضعیت کنونی حجاب دخالت داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها خود خانواده‌ها به عنوان تاثیرگذارترین و مقدس‌ترین سنگر برای مقابله با مفاسد اجتماعی است.

امروز خیلی از مادران ما خودشان به رعایت حجاب و عفاف اعتقاد دارند، اما دختر و پسرهایشان هیچ توجهی به مقوله حجاب ندارند که یکی از مهمترین دلایل چنین شکاف و گپ بین نسلی حاصل تغییر در نوع سبک زندگی‌ها است.

یک نگاه غربگرایانه متاسفانه امروز جایگزین سبک زندگی اسلامی شده است و از سوی دیگر بی‌توجهی مسئولان و متولیان امر به این بخش از دیگر دلایل به وجود آمدن این وضعیت است.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌گذاری‌ها در این خصوص حقیقتا یک حرکت جهادی انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر ضمانت اجرایی برای قوانین مربوط به حوزه حجاب وجود ندارد، چرا باید به موضوعی به این مهمی تنها در هفته خاص حجاب و عفاف، یا در زمان برگزاری انتخابات‌ها و روز زن  پرداخته ‌شود و موضوع مهمتر از آن هم گستره جدی و درگیری مردم با فضای مجازی و رسانه‌های متنوعی است که کاملا ذهن‌ها را درگیر کرده است، اصلا چه میزان مدیریت استفاده از فضای مجازی در دست خانواده‌ها است.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌گذاری‌ها یک حرکت جهادی انجام نمی‌شود و ضمانت اجرایی برای قوانین مربوط به حوزه حجاب وجود ندارد

 

یکی از بهترین راهکارها برای برون رفت از وضعیت فعلی آموزش است، پیوست فرهنگی در مورد اهمیت موضوع حجاب و عفاف باید در تمام برنامه‌ها دیده شود.

آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی مهم‌ترین نیاز امروز جامعه است؛ چرا که خیلی از جوانان و نوجوانانی که توجهی به رعایت حجاب ندارند آموزش‌های لازم در مورد مسائل فقهی و شرعی و محرم و نامحرم‌ها را ندیده‌اند.

برخورد انتقادی و صرف ایراد گرفتن از جوانان و نوجوانانی که بعضا در آموزش دادن به آنها کم‌کاری شده است، درست نیست، استفاده از شیوه‌ها تشویقی و حذف برخوردهای قهرآمیز که کمترین خروجی را دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی، احیای سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد مراکز و موسسات با هدف ارائه الگو و مدل‌ها و ترویج حجاب با شیوه‌های محبت‌آمیز از راهکارهای مهمی است که در این راستا باید مد نظر قرار گیرد.

لزوم شناخت حجاب

حضرتی: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اگر به زن ارزش می‌دهیم برای شأن و مقامی است که هم خدا و سنت به او داده است حجاب موضوع مهمی است که تمام مسلمانان از شیعه و سنی بدون اختلاف بر ضرورت آن تاکید دارند.

یکی از نتایج ایمان و تقوا همان مسئله حجاب است از این رو پرداختن به آن به صورت اصولی اهمیت زیادی دارد، مهمترین نکته در این راستا این است که زمانی یک موضوعی به ملکه ذهن و رفتار انسان تبدیل می‌شود که در بعد نخست از آن شناخت داشته باشد بعد به گرایش و رفتار تبدیل شود وقتی من نوعی شناخت کاملی از ضرورت و اهمیت حجاب ندارم و فوائید و مضررات آن را نمی‌دانم پس هیچ وقت به سمت آن گرایش پیدا نمی‌کنم و به رفتار من تبدیل نخواهد شد.

همه ما در مسئله شناخت حجاب مشکل داریم، این شناخت از کجا شکل می‌گیرد، نخستین بنیان در این راستا خود خانواده‌ها هستند، خانمی که شاغل است نباید به دلیل مشغله کاری از امر فرزند پروری غافل شود، نباید به خاطر خستگی‌های روزمره پدر و مادر فضای مجازی به راحتی و بدون نظارت در اختیار فرزندان قرار بگیرد.

انواع موسسات و بنیادها برای تبیین مسئله مهم حجاب و عفاف باید فعالیت داشته باشند و این موضوع را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر و گشت ارشاد اسلامی خلاصه نکنند.

این یک مسئله عمومی است و تحقق اهداف در این حوزه نیازمند فعالیت آحاد جامعه است، همانگونه که می‌گویند عفاف یک امر فطری است حجاب هم در کنار این امر فطری مورد توجه قرار گیرد، چرا عبور از چراغ قرمز منع قانونی دارد و فرد جریمه می‌شود ولی برای رعایت نکردن و بی‌توجهی به حجاب قوانین اعمال نمی‌شود، حرف ما الزام و ملتزم بودن و جریمه قرار دادن برای حجاب نیست؛ چرا که این کار خود نوعی دافعه ایجاد خواهد کرد، ولی می‌توانند قانونی بودن را در حد بسیار زیاد تبیین و مطرح کنند.

این مهم باید به عنوان یک امر تربیتی در جامعه در نظر گرفته شود و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی آن بپردازیم، امروز پوشش‌های اسلامی برای مثال چادر قیمت چندین برابری نسبت به مانتوی جلو باز دارد اقتصاد خیلی‌ها با وضعیت موجود نمی‌خواند و این در نوع خود یک چالش بزرگ در این حوزه محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

امروز پوشش‌های اسلامی برای مثال چادر قیمت چندین برابری نسبت به مانتوی جلو باز دارد اقتصاد خیلی‌ها با وضعیت موجود نمی‌خواند

 

تجمل‌گرایی‌ها و مادی‌گرایی‌ها در مسئله حجاب تاثیر گذاشته توجه به برنامه‌های آموزشی و استفاده از اسوه‌ها و الگوهایی که می‌تواند حجاب را در جامعه ترویج کند کمتر مد نظر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر متاسفانه امروز فرش قرمزی برای سلبریتی‌های بازیگر پهن می‌کنیم چرا باید اجازه چنین کاری داده شود!

تبلیغ حجاب و عفاف باید مستمر باشد

تبلیغ حجاب و عفاف باید مستمر باشد و به زمان خاص و یا مناسبتی خلاصه نشود. این موضوع بزرگترین لطمه را به این حوزه وارد کرده و کار اشتباهی است، تشویق افراد محجبه در محیط‌های اداری برای ترغیبت بیشتر دیگران در توجه به این حوزه خواهد شد.

توجه به پوشش و فرهنگ بومی می‌تواند بهترین ظرفیت برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است چرا که بسیاری از پوشش‌های مناطق قومی ما کامل‌ترین نوع حجاب هستند.

پروتکل‌ 24گانه صهیونیست برای حذف عفت

عزیزی: در 24 پروتکل‌ صهیونیست‌ها برنامه‌ریزی و زمان اجرا تعیین شده که کلا حیا را از دختران نوجوان چه ایرانی و چه غیرایرانی بگیرند، این موضوع را صهیونیست خصوصا در کشورهای اسلامی بیشتر ملاک قرار داده‌اند و در این میان دختران نوجوان ایرانی به صورت 100 برابر هدف پیکان آنان قرار گرفته‌اند.

برای مثال در بررسی‌های که از 55  فیلم‌ قبل از انقلاب صورت گرفته تعداد مشاغلی که در این فیلم‌ها برای زنان وجود داشته است بیشتر خوانندگی و رقاصه بودن است. چرا باید در فیلم‌ها بدترین نقش‌هایی که به بانوان داده شده، مربوط به کاری باشد که اصلا در شأن هیچ خانمی نه در ایران بلکه در تمام دنیا نیست که امروز صهیونیست که به شدت فرهنگ‌سازی می‌کنند.

الگوهایی که شبکه‌های ماهواره‌ای به خصوص بی‌بی‌سی و من‌وتو برای دختران نوجوانان ما می‌سازند واقعا جای بحث دارد، این شبکه‌ها از یک سو مدعی حمایت از آزادی بیان هستند و انتقاد به این دارند که نوع پوشش باید آزاد باشد اما در پروتکل‌های جذبی که دارند اولین مورد این است که پوشش باید دست شبکه باشد.

پروژه بعدی دشمنان اسلام الگوسازی است و در این راستا چه تعداد کاراکترها، انیمیشن‌ها، شخصیت‌های کارتونی که در همه آنها می‌خواهند این ذهنیت را در دختران نوجوان ما شکل دهند که بهترین دختر کسی است که شاهزاده خوش‌اندام، زیبا، برهنه‌تر، خواننده، رقاصه، رابطه با جنس مخالف و ...غیره باشد و به این روش می‌خواهند این را در دختران ما القا کنند که بزرگترین سرمایه او اندام‌اش است اگر توانست حفظ کند همیشه در بالا قرار می‌گیرد.

این در حالی است که اسلام زیبایی را در تن نمی‌بیند، چرا که تن ممکن است از بین برود اسلام زیبایی را در اخلاق، تقوا و موارد مهم انسانی می‌بیند.

فرهنگ‌سازی درست برای ترویج حجاب

چه کار و اقدامی در طول این دو سال  صورت گرفت که همه ما را موظف به استفاده از ماسک کرده‌اند که هرکجا می‌رویم داشتن ماسک را در اولویت خود قرار داده‌ایم این نتیجه فرهنگ‌سازی است، به عقیده من فرهنگ‌سازی درست تنها راه برون‌رفت از مشکلات موجود در حوزه حجاب و عفاف است.

چرا که با اجبار و تهدید و افزایش گشت ارشاد و برگزاری دوره‌های یک ساعته آموزشی نمی‌توانیم خروجی در این حوزه بگیریم، بله آموزش خیلی مهم است اما باید از سن خردسالی و کودکی و همه جانبه باشد در این خصوص خانواده و مدرسه باید به صورت جدی پای کار باشند.آموزش‌ها باید عقلانی باشد منابع علمی به جوان و نوجوان معرفی شود.

کتاب «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی» معرفی کنیم چند درصد از ما به خاطر این موضوع که نبود حجاب باعث تحریک آقایان می‌شود مسخره شده‌ایم آیا آمده‌ایم تاثیر بی‌حجابی بر تحریک جنسی را از منظر علمی برای جوانان کالبدشکافی کنیم؟

اگر کسی اعتقادی به تحریک‌ها و رفتارهایی که به سرعت روی مغز تاثیر می‌گذارند اعتقاد ندارد حتما برای یک بار هم شده این کتاب را مطالعه کند.

کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی این موضوع را مطرح کرده که مضامین دینی از جمله مقوله حجاب نیاز به علم و ایمان است، براین اساس باید در جامعه نسبت به همه مضامین دینی، علم و ایمان ایجاد شود و آن گاه که جامعه از علم و ایمان اشباع شد با عنودها و لجوج ها به شکل قهری برخورد کرد، اما اگر از آغاز بدون آن که قدمی برای قانع کردن عقل جامعه با تعلیم و آموزش برداشته شود، قدم قهرآمیزی برداریم، نه فقط آن مضمون دینی در جامعه شکل نمی‌گیرد که عکس العمل‌های منفی نیز در برابر آن ایجاد می‌شود.  ما می‌خواهیم جوانان‌، اعم از پسران و دختران، به پوشش اهمیت بدهند، به پوشش مناسب، به آرایش و پیرایش مناسب توجه کنند، ما برای این منظور، باید به عقل و قلب آنها توجه کنیم. منظور از توجه این است که باید بکوشیم آنها را قانع کنیم و بکوشیم در آنها ایجاد احساس خوشایند نسبت به مضامین دینی ایجاد کنیم.

نظارت بر بخش تولید پوشاک در کشور رها شده است

فارس: یکی از مشکلات در این حوزه این است که در بیشتر مراکز عرضه مانتوهایی وجود دارد که شاید اصلا متناسب با آنچه در اسلام توصیه شده نیست، وظیفه دولت در این خصوص چیست و آیا وضعیت موجود نشان از عدم نظارت کافی بر فرآیند تولید نیست؟

کاظمی: پاسخ به این سوال را با طرح این سوالات شروع می‌کنم که اصلا چه میزان پوشاک تولید شده متناسب با فرهنگ و عرف جامعه ماست و آیا طراحان لباس از جامعه ما خط می‌گیرند و یا به افکار عمومی جامعه خط می‌دهند و سهم این تولیدکنندگان پوشاک در ترویج حجاب و بدحجابی چه میزان است.

الان واقعا پیدا کردن پوشاک متناسب برای محیط کار در سطح عرضه به یک معضل تبدیل شده است، شاید مانتوی جلوباز طرفدارانی داشته باشد، اما عمومیت بانوان ما نه تنها موافق این وضعیت نیستند بلکه به شدت از آن انتقاد دارند.

تولیدات موجود در سطح عرضه در حوزه پوشاک واقعا متناسب با نیاز بانوان جامعه نیست و این موضوع به یک دغدغه تبدیل شده است به عقیده بنده نظارت بر فرآیند تولید در کشور ما بسیار ضعیف است که اگر نبود وضعیت سطح عرضه اینگونه اصفبار نمی‌شد.

تولیدات موجود در سطح عرضه در حوزه پوشاک واقعا متناسب با نیاز بانوان جامعه نیست و این موضوع به یک دغدغه تبدیل شده است

 

نظارت بر بخش تولید پوشاک در کشور رها شده است و دلیل اصلی آن به صورت واضح و روشن مشخص نیست اما می‌توان این را از مناظر مختلف بررسی قرار داد.

این موضوع از بعد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی قابل بررسی است، وقتی رابرت مرداک یهودی می‌گوید اگر می‌خواهید اسلام را از بین ببرید نیاز به بمباران و جنگ تن به تن نیست، دامن بانوان را کوتاه و جلوباز کنید جامعه به راحتی دچار فروپاشی می‌شود این جنگ نرم همه جانبه‌ای است که علیه اسلام از سوی دشمنان طراحی و برای آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شده و متاسفانه عده‌ای هم دانسته و یا نادانسته در این میدان جنگ آب به آسیاب دشمنان می‌ریزند و به نفع آنها قدم بر می‌دارند.

نظارت بر روند تولید و عرضه پوشاک وجود ندارد و همین مسئله موجب شده که تولیدکنندگان پوشش مناسب در شأن ایرانی اسلامی و متناسب با عرف جامعه تولید نکنند. از سوی دیگر بالا بودن قیمت البسه‌های مناسب به ویژه چادر و غیره موجب شده تقاضا در شرایط اقتصادی کنونی به ویژه طی چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کند و در نتیجه در سطح عرضه نیز با کمبود مواجه باشیم.

مراکز تصمیم‌ساز و کارگروه‌های مدولباس با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق زمینه طراحی لباس‌های متنوع و جذاب را مطابق سبک زندگی اسلامی فراهم سازند.

مهم‌ترین رسالت دولت در این حوزه اصلاح قانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و توجه به این مقوله در انتصاب مدیران به گونه‌ای که از افرادی در پست‌های مدیریتی استفاده شود که شایسته کافی را در رعایت حجاب و عفاف در کنار سایر تخصص‌ها از مرد و زن داشته باشند، متاسفانه در این خصوص کم کاری می‌شود اگر مدیر ما به این مهم معتقد، پایبند و عامل باشد قطعا زیرمجموعه نیز این امر معروف را مورد توجه و ملاک قرار خواهند داد انتظار داریم دولت در این حوزه باید به جد در این مقوله وارد شود و مجلس هم مصوبات قانونی در کمیسیون مرتبط به بررسی وضع حجاب تصویب کند.

قانونی برای تولیدکنندگان پوشاک وجود ندارد

حضرتی: مسئله مهمی که وجود دارد این است که یک خانم هم می‌تواند ارتباط کلامی و هم غیرکلامی ایجاد کند، معمولا دختر خانم‌ها در جلسات خواستگاری بی اینکه چه سوالاتی بپرسم و چه سوالاتی نپرسم فکر می‌کنند پس همیشه اولویتشان ارتباط کلامی است در صورتی که مرد بیشتر به ارتباطات غیرکلامی توجه دارد.

این خصوصیت خانم‌هاست که با شنیدن ارضا و بلعکس آقایان با دیدن ارضا می‌شوند، با توجه به این غریضه فطری اثبات شده یکی از مسائل مهمی که در جنگ نرم به عنوان یک مولفه تاثیرگذار مورد توجه قرار گرفته همین نوع پوشش‌هاست، چرا که امروز دشمنان دین اسلام به این باور رسیده‌اند که تمام غریضه مرد بودن در دیدن و چشمان آنها است و این موضوع می‌تواند در ابعاد مختلف خیلی آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد و همین پوشش در تحکیم و یا سست کردن بنیان خانواده به عنوان یکی از ارکان بسیار مهم جامعه تاثیر جدی داشته باشد.

با وجود اهمیت موضوع این سوال مطرح می‌شود وقتی ما اصل مشکل و آسیب را می‌دانیم چرا نباید بر روند تولید نظارت جدی صورت بگیرد و به واحدهای تولیدی این اجازه داده شود که هر نوع پوششی را که متناسب با فرهنگ، دین و اعتقادات ما نیست تولید و در بازار عرضه بدون هیچ محدودیتی به فروش برسد.

آیا تولیدکنندگان پوشاک قانون دارند، نه هیچ قانونی در این خصوص وجود ندارد، همانگونه که برای حفظ جسم انسان انواع قوانین و مقررات رانندگی لحاظ و اعمال می‌شود چرا در خصوص پوشش و تولید محصولات این حوزه نظارت و قانونی وجود ندارد.

نکته بعدی موضوع محتواهای آموزشی است که گاها در مورد حجاب تنها بانوان را مد نظر قرار می‌گیرند باید محتواهای آموزشی براساس اهمیت و ضرورت حجاب برای دختران و پسران دانش‌آموز در کتب درسی دیده شود، نه اینکه تصویری که قبلا حجاب کاملی نداشته است را الان روسری سرش کنیم و مثلا با این کار بخواهیم اهمیت موضوع حجاب را در جامعه دانش‌آموزی تبیین کنیم.

محتواهای آموزشی براساس اهمیت و ضرورت حجاب برای دختران و پسران دانش‌آموز در کتب درسی دیده شود

 

چرا تشویق و یارانه برای کمک به بعد اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها در دولت در نظر گرفته می‌شود، اما هیچ حمایتی برای کمک به تهیه پوشش اسلامی برای خانواده‌هایی که چادر استفاده می‌کنند و الان واقعا قدرت خرید حتی یک چادر را ندارند دیده نمی‌شود؟

قبلا برنامه‌های تشویقی در برخی استان‌های کشور برای بانوان با حجاب اجرا می‌شد و در انظار عمومی از یک خانم محجبه با دادن یک کادو تقدیر می‌شد، مسئله‌ای که موجب تشویق دیگران هم می‌شد اما نمونه آن را بنده در استان کردستان ندیدم، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های حجاب و برنامه‌های در این خصوص نمی‌شود حتی از فضای مجازی هم انگونه که باید و شاید استفاده نشده است.

برگزاری کارگاه و جلسات برای تبیین ضرورت رعایت حجاب و عفاف از سوی آقایان در ادارات باید مورد توجه قرار گیرد و تشکیل کارگروه‌های لازم در این خصوص با عضویت آقایان از دیگر ضرورت‌هاست.

وجود مافیا در بخش تولید پوشاک

عزیزی: یک مافیایی در حوزه تولید پوشاک کشور وجود دارد یعنی اجازه نمی‌دادند که پوشش غیر از وضعیت موجود راه و مسیر دیگری را برود، اما الان که ما معتقد هستیم که دولت انقلاب دارد روی کار می‌آید برای برون رفت از وضعیت فعلی باید صنعت مد و لباس به دست قشر جوان خوش فکر و خوش ایده سپرده شود.

یکی از مسائل مهم که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد تاریخچه پوشش است، ما باید در هر شهر و استانی باید تاریخچه پوشش را به قشر جوان و نوجوان معرفی و بشناسانیم.

تاریخچه حجاب یک اصلی است که واقعا اگر شناخت کافی از آن در جامعه ایجاد شود، زاویه بدی که افراد به خاطر تبلیغات اشتباه ما و فرافکنی‌های شبکه‌های اروپایی پیدا کرده‌اند از بین خواهد رفت، یعنی این همه انسان از 1200 سال قبل از میلاد به آن پرداخته شده و کتاب‌های زیادی در مورد آن نوشته شده پوشش همواره وجود داشته است.

عقبه فکری و تاریخی حجاب

با وجود این تاریخچه قوی حجاب امروز دشمنان اسلام و طرفداران بی حجابی و بهرنگی با تولید محتوا و فیلم‌های مختلف سعی دارند این باور را در جامعه بشری بقبولانند که حجاب هیچ عقبه فکری و تاریخی نداشته و اسلام آمده و این موضوع را به اجبار برای خانم‌ها قرار داده و چادر را تنها حجاب دانسته است.

شناساندن این عقبه تاریخی عظیم بهترین راهکار برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است، چرا حجاب از قدیم الایام در تمام کشورها وجود داشته آیا این حاصل یک عقبه عقلی نبوده است، امروز به شدت این موضوع را می‌زنند تا مردم مجالی به فکر کردن به آن نداشته باشند.

انواع پوشش قدیمی در کشورهای مختلف در حالی که اصلا هیچ اجباری بر رعایت حجاب نبوده باینگر اهمیت و تاثیرات مثبت حجاب در زندگی زنان و مردان است، رعایت حجاب تا چه میزان می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد، شناساندن پوشش‌های زیبایی که در قدیم وجود داشته است در ترغیب بانوان ما به رعایت حجاب کمک شایانی خواهد کرد.

صنعت پوشاک باید به دست جوانان خوش فکر با اولویت آموزش و شناساندن و معرفی پوشاک قدیمی‌ها داده شود این مهم می‌تواند بهترین راهکار برای برون رفت از وضعیت موجود باشد.

صنعت پوشاک باید به دست جوانان خوش فکر داده شود

 

امروز چه میزان با الگوهایی که به خورد کودکان ما در قالب فیلم ها و انمیشن‌ها داده می شود شناخت دارند در این زمینه باید آگاه بخشی‌های لازم صورت بگیرد.

امروز سعی دارند که فرزندان ما با الگوبرداری از شخصیت‌هایی مانند السا و غیره والدین را در فکر خود حذف کنند، باید شخصیت‌هایی که قبلا ستاره هالیوود بوده و همه راه‌هایی را که شاید آرزوی جوانان ماست پیموده و امروز به حجاب رو آورده و می‌گوید حجاب به من آرامش و زندگی دوباره داده معرف کنیم.

برهنگی برای خودنمایی

فارس: به نظر برخی‌ها پوشش‌های زننده و حتی بی‌حجابی نوعی کلاس تلقی می‌شود و گاها آن را نوعی مقابله با مسئولان و نظام می‌دانند به نظر شما دلیل چیست و چرا جامعه اسلامی ما به این روز افتاده است؟

کاظمی: بهترین مطلب در این خصوص را شهید عزیز مطهری فرموده‌اند که «اگر برهنگی کلاس و حجاب بی‌کلاسی است پس حیوان‌ها از هر انسانی باکلاس‌تر هستند».

کلاس و بی‌کلاسی که امروز در حوزه پوشش مطرح می‌شود یک ریشه روانشناختی دارد که عدم اعتماد به نفس است، یعنی اگر این موضوع را ریشه یابی کنیم می‌بینیم که این موضوع حاصل نبود اعتماد نفس کافی در انسانی است که به ضعم خود در تلاش است با این رویه به نوعی خود را به جامعه اثبات کند.

کمرنگ جلوه‌دادن ارزش‌های حجاب و بیان نکردن تاثیرات مثبت حجاب در زندگی فردی و اجتماعی و تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های با الگوسازی‌های نادرست انجام می‌گیرد از دلایل چنین تفکری در جامعه است.

بی‌توجهی به آموزش مهارت‌های زندگی از دیگر نکاتی است که باید در این راستا مد نظر قرار می‌گرفت امروز بسیاری از فروپاشی‌های زندگی‌ها مشترک نتیجه همین ناآگاهی‌ها است.

رسیدن به اهداف در این حوزه نیاز به یک عزم ملی و جمعی دارد باید آثار و پیامدهای بدحجابی باید با تولید محتواهای قابل فهم و مخاطب پسند در جامعه تبیین شود، نگاه ابزاری و کالایی که به زن وجود دارد موجب شده که زنان ما تمام تلاش خود را برای داشتن اندام مانکنی بکار بگیرد.

بدحجابی، تنوع‌طلبی یا کلاس!

حضرتی: تنوع‌طلبی از دلایلی است که امروز جامعه ما را به این سمت کشانده است خیلی از بانوان ما که واجبات شرعی خود مانند نماز و غیره را ادا نمی‌کنند، وقتی کسی را که چادر مشکی پوشیده می‌بینند، می‌گویند چادر مشکی کراهت دارد، این در حالی است که این مسئله اصلا واقعیت ندارد!

تمام پیشرفت‌های علمی، ورزشی، اقتصادی برخلاف آنچه می‌خواهند در جامعه ما القا کنند بعد از پیروزی انقلاب به دست آمده است.

موضوع مهم در این باره این است که باید این کلاس بودن را از چه جهت معنی‌سازی کرد، کلاس بودن در نمایان بودن و جلوه‌گری با پوشش‌های اندام‌نما است واقعا آیا همین افراد به شناخت کافی در مورد کلاس دست یافته‌اند؟

حجاب مانع یا عامل پیشرفت

عزیزی: الان هر چیزی که شبیه به کارهای غربی باشد و از تمدن کشورهای دیگر بیاید از دیدگاه امروز کلاس محسوب می‌شود، اما هرچیزی که مال اسلام باشد می‌گویند بی‌کلاسی است.

در خیلی جاها می‌گویند حجاب مانع پیشرفت زن است پس کشورهایی غربی که پیشرفت کرده‌اند و به قول خودشان این همه کلاس دارند و ادعای می‌کنند به روز هستند. 

اینکه برای فروش بیشتر کالاها روی آن یک عکس برهنه و یا نیمه برهنه خانم بگذارند اگر از منظر اروپایی‌ها کلاس است از دیدگاه بنده و قریب به اتفاق بانوان جامعه اسلامی کلاس نیست و پیشرفت نمی‌دانم.

چرا به این موضوع فکر کنیم و آن را تبیین نمائیم که اگر کشورهای خارجی در حوزه‌های علمی، صنعت و غیره به پیشرفت‌های دست یافته‌اند به خاطر مدیریت، برنامه‌ریزی و تخصص بوده نه آزادی پوشش!

کشوری مانند ژاپن روزانه 16 ساعت کار مفید دارند، کشوری مانند چین اگر به عنوان یکی از قدرت‌های تولید در جهان مطرح است نه بخاطر پوشش بلکه به واسطه بهره‌گیری از توان نیروی انسانی از کوچک و بزرگ‌شان است امروز پیرمرد بی‌سواد چینی که شاید اصلا نمی‌داند رسانه چیست در دورترین روستاها بدون اینکه کارآیی و نحوه استفاده از یک فلش مموری را بداند برای امثال ما این محصول را تولید می‌کند.

در حوزه همین پیشرفت میزان پیشرفتی که در طول 40 سال از عمر انقلاب داشته‌ایم و واقعا و به شدت قابل دفاع است بررسی کنیم موضوعی که اصلا ذکر نمی‌شود و یا گاها می‌گویند مثلا می‌خواهید بعد از چهل سال به این سطح از پیشرفت هم نمی‌رسیدیم.

کشوری مانند مصر زمان انقلاب دقیقا مانند ایران بود کشوری که شرایط اقلیمی و جغرافیایی کاملا مساوی داشته است الان در چه سطحی قرار دارد و ما کجا هستیم، تعداد بانوان پزشک متخصص آنها در قیاس با ما آیا در حوزه‌های مختلف توانسته پیشرفت داشته باشد.

برای مثال روزنامه آلمانی فرانکفورتر در مقاله‌ای با عنوان مغزهای باهوش زیر چادر آورده است که پزشکان عمومی 40 درصد و پزشکان متخصص 99 درصد افزایش پیدا کرده و زنان دارای رتبه استادی 1.5 برابر، زنان استاد دانشگاه و حوزی و دانشجویان دختر 65 درصد و زنان عضو هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، زنان ورزشی و غیره رشد قابل توجهی داشته است.

کسی بخواهد پیشرفت‌های مختلف کشور در حوزه نانو، صنعت و غیره را نبیند بی‌انصافی می‌کند، آقایون بازیگر که هشتک سازی می‌کنید و آقایان کارگردان که فیلم تولید می‌کنید انتظار نداریم و نمی‌خواهیم راجب حجاب و ایده‌های اسلامی فیلم بسازید یک فیلم انگیزشی که تولید کرده‌اید نام ببرید کشوری مانند ژاپن بیش از 99 درصد از فیلم‌هایی که تولید می‌کند انگیزشی است شما غیر ناامید و بدبختی که بخاطرش جایزه گرفتید چه تولید محتوایی داشته است، شما که دم از امید می‌زنی چقدر برای این ملت امید آفریده‌اید.

اعتماد به نفس در جوانان ما باید تقویت شود این کار باید با تولید محتواهای فرهنگی در قالب طنز و غیره تبیین شود الان به اندازه خودباوری را پایین آورده‌اند که اگر عمل زیبایی نکرده باشید مورد قبول جامعه دوستان، همسالان و حتی گاها خانواده نیستید.

اعتماد به نفس در جوانان ما باید تقویت شود این کار باید با تولید محتواهای فرهنگی در قالب طنز و غیره تبیین شود

 

باید تفکر، تعقل و خودباوری را در جوانان و نوجوانان خود تقویت کنیم باید خودباوری را در نوجوانان تقویت کنیم نوجوانان ما یک عصر طلایی در زندگی دارند که الان افراد در سن من نمی‌تواند برای آن خانه بسازد اگر بخواهید خودتان را قربانی زیباتر کردن بکنید در آینده نمی‌توانی منتظر موفقیت باشید.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول