اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

کانون‌های فارغ‌التحصیلان خارجی در ایران راه‌اندازی می‌شود/ستاری: بیش از 2400 نخبه ایرانی از خارج جذب شدند

تفاهم‌نامه همکاری میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری امضا شد.

کانون‌های فارغ‌التحصیلان خارجی در ایران راه‌اندازی می‌شود/ستاری: بیش از 2400 نخبه ایرانی از خارج جذب شدند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شناسایی نخبگان خارج از کشور، راه‌اندازی کانون‌های فارغ‌التحصیلان خارجی در ایران و توانمندسازی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در ایران از جمله اهداف مشترک این تفاهم نامه است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه ایرانیان خارج از کشور انجام داده است. آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا کشورهای مورد توجه ما است تا اقداماتمان را در این زمینه گسترش دهیم. در توافقات انجام گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح فارغ‌التحصیلان 400 دانشگاه برتر جهان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

ستاری ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2 هزار و 400 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور جذب شده‌اند. حدود 30 درصد از این افراد در هیئت علمی دانشگاه‌ها فعال هستند و بخش عمده‌ای یا استارتاپ‌های خود را تاسیس کرده‌اند یا در یکی از شرکت‎های دانش‌بنیان و خلاق مشغول فعالیت هستند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در ادامه افزود: باید تسهیلات بیشتری برای دادن تابعیت به نخبگان خارجی ایجاد شود. برای نمونه ما یک متخصص مغز و اعصاب افغانستانی داریم که قبلاً برای تمدید اقامتش باید همچون کارگران در صف‌های طولانی می ایستاد.

ستاری همچنین بیان کرد: علاوه بر تسهیل در اقامت موفق به کسب تابعیت ایرانی برای برخی از نخبگان خارجی از عراق، افغانستان، سوریه، اسپانیا و دیگر کشورها شدیم. در سال قبل نیز بورسی به 100 نفر اول کنکور افغانستان ارائه شد که به شکل جالبی 70  نفر اول آنها به ایران آمدند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره اهمیت منابع انسانی گفت: پتانسیل‌های بسیاری خوبی برای همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری وجود دارد و باید هر چه بیشتر این توانمندی‌ها را در راستای خدمت به نخبگان به کار برد.

 

راه‌اندازی مجموعه بنیاد فرهنگی دانشجویان بین المللی

در ادامه مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این دیدار گفت: تشکری ویژه از مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان که توسط دکتر ستاری اداره می شود دارم که از مجموعه‌های موفق و هدفمند در کشور هستند و وظیفه خود می‌دانم که در این خصوص تشکر کنم.

وی ادامه داد: ارزان بودن تحصیل در جمهوری اسلامی و همگرا بودن بسیاری از دانشجویان منطقه با فرهنگ کشور ما از جمله مزیت‌های سیستم آموزشی ما برای نخبگان منطقه‌ای است. شورای سیاستگذاری سیاستگذاری دانشجویان بین‌الملل نیز در سال‌های اخیر فعال تر شده است و در این زمینه بسترهای بسیار مثبتی برای هم‌افزایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام رستمی همچنین بیان کرد: در بحث نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد نخبگان تولیت و اشراف بسیار خوبی دارند. تربیت مجموعه‌ای از نخبگان در داخل جمهوری اسلامی ایران که سفیران نظام باشند، از جمله مسائل حائز اهمیت است. مجموعه بنیاد فرهنگی دانشجویان بین المللی نیز در شرف تاسیس است و امیدواریم همکاری‌های دوسویه روز به روز بیشتر توسعه یابد.

 

حمایت از 10 هزار ایرانی خارج از کشور

همچنین مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این رویداد گفت: ما از حدود 5 سال قبل در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌ای جدیدی را آغاز کردیم که بر اساس یک پلتفرم ایرانیان خارج از کشور با پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی داخل کشور ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حدود 10 هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور از این برنامه استفاده کرده‌اند. این حجم استقبال علیرغم شروط متعدد علمی است که در  این برنامه تعیین شده است. برای مثال ایرانیان استفاده کننده از این پلتفرم حتماً باید از یکی از 200 دانشگاه برتر دنیا فارغ‌التحصیل شده باشند.

 

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در ادامه افزود: در راستای استفاده از ظرفیت نخبگانی ایرانیان خارج از کشور، استفاده از آنان برای توسعه صادرات محصولات فناورانه در دستور کار قرار گرفت. در این بین دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌توان از آن بهره برد.

به گفته وی، با توجه به این امر که متولی دبیرخانه شورای عالی راهبردی دانشجویان ایرانی خارج از کشور، دفتر مقام معظم رهبری در خارج از کشور است، می‌توان از مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه، ارتباط مستحکم‌تری میان ایرانیان خارج از کشور و مراکز دانش‌بنیان داخلی ایجاد کرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول