اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بلینکن چین را به فعالسازی پیمان دفاعی متقابل با فیلیپین تهدید کرد

وزیر خارجه آمریکا با اتهام‌زنی به چین، هشدار داد حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی باعث فعال شدن پیمان دفاع متقابل ۱۹۵۱ میان ایالات متحده و فیلیپین خواهد شد.

بلینکن چین را به فعالسازی پیمان دفاعی متقابل با فیلیپین تهدید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آمریکا روز یکشنبه هشدار به چین مبنی بر این که حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی باعث فعال شدن پیمان دفاع متقابل ۱۹۵۱ میان ایالات متحده و فیلیپین می‌شود را تکرار کرد. 

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا این اظهارات ضد چینی را در بیانیه‌ای کتبی در پنجمین سالگرد حکم دیوان داوری که ادعاهای سرزمینی چین را در دریای چین جنوبی رد کرده بود، بیان کرد. 

بلینکن در اشاره به رد مالکیت چین بر منابع بخش‌ اعظم دریای چین جنوبی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت ایالات متحده سیاست ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ در ارتباط با ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی را بار دیگر تایید می‌کند.  

وی افزود: ما همچنین تایید می‌کنیم که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین، شناورهای عمومی یا هواپیما در دریای چین جنوبی باعث استناد به تعهدات دفاعی متقابل آمریکا تحت ماده پنج پیمان ۱۹۵۱ دفاع متقابل آمریکا-فیلیپین خواهد شد. 

به گزارش رویترز، طبق بخشی از این معاهده، هر یک از طرفین این موضوع را به رسمیت می‌شناسد که حمله مسلحانه در منطقه اقیانوس آرام علیه یکی از طرف‌ها خطری برای صلح و امنیت آن است و اعلام می‌کند برای مقابله با خطرات مشترک، مطابق با فرآیندهای قانون اساسی خود عمل خواهد کرد. 

بلینکن پیشتر هم در مکالمه ماه آوریل خود با وزیر خارجه فیلیپین این نکته را بیان کرده و گفته بود قابلیت اجرای این پیمان در ارتباط با دریای چین جنوبی را تایید می‌کند. 

اظهارات ضد چینی وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که ارتش چین امروز (دوشنبه) از ورود غیرقانونی کشتی جنگی ایالات متحده به آب‌های نزدیک جزایر «پاراسل» در دریای چین جنوبی خبر داد.

آنتونی بلینکن همچنین با اتهام‌زنی به پکن، از مقام‌های چینی خواست تا «رفتارهای تحریک‌آمیز» را متوقف کنند و در خصوص موضوع دریای چین جنوبی به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

از آغاز ماه ژوئیه (ماه فعلی میلادی)، وزارت خارجه چین از ایالات متحده و ژاپن درخواست کرده بود تا از ترویج تئوری به اصطلاح تهدید چین دست بردارند و در عوض برای صلح و ثبات در منطقه تلاش کنند.

این اولین بار نیست که ناو جنگی آمریکا وارد آب‌های قلمرو چین می‌شود و پیش از این نیز علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، واشنگتن به صورت غیرقانونی اقدام به اعزام کشتی جنگی به دریای چین جنوبی کرده بود.

اواخر خردادماه نیز در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، ناوگروه آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر «یو.اس.اس رونالد ریگان» وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد. 

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی در منطقه آسیا-اقیانوسیه واقع و در سال‌های اخیر به منبع تنش‌ها میان چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین تبدیل شده است و این کشورها همچنان به جدال بر سر مرزهای آبی ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول