اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  فرهنگ عمومی

دختر ایرانی‌الاصل در کنکور تجربی سوریه رتبه یک را به دست آورد

«غفران آذربیک» دختر نوجوان ایرانی مقیم سوریه که در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور در رشته تجربی رتبه اول را کسب کرده، می‌گوید: زندگی در ایران، آرزوی من است و دوست دارم در دانشگاه‌های ایران به تحصیل رشته پزشکی بپردازم.

دختر ایرانی‌الاصل در کنکور تجربی سوریه رتبه یک را به دست آورد

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، سوریه کشوری جنگ‌زده است که در کنار آبادانی و توسعه در برخی از مناطق آن به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب مشکلاتی همچون قطعی برق و نبود امکانات لازم‌ برای زندگی دیده می‌شود؛ تا جایی که با گذشت تقریبا دو سال از کاهش محسوس جنگ سخت نظامی در سوریه، هنوز هم میلیون‌ها نفر شهروند بی‌گناه سوری آواره و بی‌سرپناه هستند. در چنین شرایطی «غفران آذربیک» دختر نوجوان و دانش‌آموز ایرانی‌الاصل مقیم سوریه توانسته با وجود تمام محرومیت‌ها در آزمون ورودی دانشگاه‌های سوریه رتبه اول را کسب کند.

غفران از جمله هزاران ایرانی مقیم سوریه است که در سوریه به دنیا آمده و بعضا برای دهه‌ها و حتی چند نسل در این کشور زندگی کرده‌، اما همچنان شناسنامه و هویت ایرانی خود را حفظ کرده است. این دختر دانش آموز ایرانی الاصل در رشته تجربی تحصیل و بخش عمده‌ای از دوران تحصیل خود را در شرایط بحرانی سوریه سپری کرده است. با این حال وی امسال توانست با همت والای خود مشکلات و سختی‌های پیش رویش را کنار زده و در بین هزاران دانش‌آموز داوطلب ورود به دانشگاه‌های سوریه در رشته علوم تجربی نمره کامل آزمون را کسب کند.

 سید حمیدرضا عصمتی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همزمان با اعلام نتایج آزمون‌ ورودی دانشگاه‌های سوریه، به منظور تکریم و تجلیل از همت والای این دانش‌آموز ایرانی‌الاصل و همچنین برجسته سازی ضرورت توجه به جامعه ایرانیان مقیم سوریه، وی و خانواده‌اش را به محل رایزنی فرهنگی در شهر دمشق دعوت کرد.

«غفران آذربیک» ضمن ابراز خوشحالی از حضور در رایزنی فرهنگی ایران، از توجه ویژه رایزنی به این موفقیت تقدیر کرده و کسب این موفقیت را ناشی از دو هدف گذاری مهم خود در مسیر تحصیل و زندگی دانست.

وی با اشاره به هویت ایرانی خود ادامه داد: هدف اول و مهم من کسب موفقیت در آزمون ورودی دانشگاهی سوریه در برای افتخار ایرانیان، خصوصا ایرانیان مقیم سوریه بود. هدف دوم نیز زمینه سازی خوشحالی و رضایت خانواده‌ام بود. چرا که در طول سال‌های گذشته مادر و پدرم با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات امنیتی و اقتصادی گریبانگیر سوریه و همچنین خانواده خودمان از تحصیل من حمایت کردند.

غفران آذربیک با اشاره به سختی‌های دوران تحصیل خود گفت: ایرانی‌تبارهای مقیم سوریه در طول جنگ با تروریسم تکفیری تحت تهدید و فشارهای زیاد و متنوعی بودند. به طور مثال در این دوران تروریست‌ها خانه و مغاره پدر من را به گونه‌ای تخریب کردند که ما هنوز قادر به بازسازی خرابی‌های تحمیل شده توسط آن‌ها نیستیم.

وی با تاکید بر هویت ایرانی خود، این هویت را مایه افتخار دانست و افزود: ایران، آرزوی من است و دوست دارم در دانشگاه‌های ایران  به تحصیل رشته پزشکی بپردازم. چرا که خود را ایرانی می‌دانم و عاشق خدمت به ایران و ایرانیان هستم و در این زمینه امیدوارم مسئولان ایرانی خصوصا رایزن فرهنگی ایران در سوریه از من حمایت کنند تا امکان تحصیل در دانشگاه‌های کشورمان را داشته باشم.

در ادامه عماد آذربیک، پدر این دختر نخبه ایرانی برخی از مشکلات پیش روی فرزندش در طول تحصیل را برشمرد و گفت: به دلیل ویرانی‌های‌ ایجاد شده در طول سال‌های گذشته ما همواره با کمبود برق روبرو بودیم. به همین دلیل بسیاری از اوقات به دلیل فقدان نور مناسب، دخترم مجبور بود با استفاده از نور شمع و چراغ نفتی به مطالعه و انجام تکالیف مدرسه‌اش بپردازد.

وی افزود: دخترم با وجود نداشتن دسترسی به منابع آموزشی مناسب و حتی نداشتن یک تلفن همراه هوشمند ساده که از طریق آن امکان دسترسی به نرم‌افزارهای آموزشی را داشته باشد، تنها با باور به استعداد ذاتی نهفته در وجود هر ایرانی در طول دوران تحصیل خود توانست به زبان انگلیسی و فرانسه مسلط شود.

بر اساس این گزارش، سابقه اقامت برخی از خانواده‌های ایرانی در سوریه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. 

 غفران آذربیک دارای پدری ایران و مادری سوری است و برادر او دانشجوی پزشکی و خواهرش مدرس زبان انگلیسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول