اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

العربی الجدید از رایزنی‌ مقامات ایران و مصر در قاهره خبر داد

یک روزنامه قطری با اشاره به تلاش مصر و ایران برای بهبود روابط دوجانبه، از نشست هفته پیش یک هیأت از مقامات ایران با مقامات مصری در قاهره خبر داد.

العربی الجدید از رایزنی‌ مقامات  ایران و مصر در قاهره خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه قطری «العربی الجدید»، با انتشار گزارشی اختصاصی از رایزنی‌ اخیر میان مصر و ایران با هدف بهبود روابط میان دو کشور و دستیابی به دیدگاه‌هایی نزدیک درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای خبر داد.

وبگاه این روزنامه قطری به نقل از «منابع ویژه» نوشت: «در سایه سیاست خارجی جدید مصر در قبال کلیه قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه که می‌کوشد، از هرگونه ورود نیابتی به بحران‌های کشورهای دیگر اجتناب ورزد و منافع مصر را در اولویت قرار دهد، قاهره هفته گذشته میزبان یک هیأت ایرانی بود. این هیأت با مقامات مسئول بلندپایه در سرویس اطلاعات مصر دیدار و درباره پرونده‌های حساس فیمابین که چند دهه محل اختلاف دایمی و عاملی برای تیرگی روابط دو طرف بوده، مذاکره کرد».

به گفته این منابع، هدف از این رایزنی‌ها، عادی‌سازی روابط به صورت کامل میان دو کشور نیست بلکه هدف، برقراری روابط متوازن و ایجاد کانال‌های ارتباطی مشخص و دائم با هدف هماهنگی دوجانبه در مسائل گوناگون و مرتبط به طرفین، به منظور جلوگیری از هرگونه تنش، تضاد و درگیری است.

رویکرد تازه در سیاست خارجی مصر

این منابع در این خصوص که آیا این رویکرد به خشم برخی طرف‌ها در شورای همکاری خلیج فارس مانند امارات و عربستان سعودی که روابط خوبی با مصر دارند، می‌شود، گفتند که اخیرا برنامه‌ریزان جدید سیاست خارجی مصر، رویکرد تازه‌ای در پیش گرفته‌اند که به موجب آن کلید  روابط و منافع مصر را به هیچ کشور دیگری در هیچ سطحی از روابط، نخواهند سپرد. سیاست‌گذاران مصری از هر نوع رابطه ای در منطقه برای منافع مصر استفاده می‌کنند و به دنبال کسب بیشترین منفعت برای قاهره هستند.

به گفته این منابع، کاهش فشار کشورهای شورای همکاری بر قاهره به دلیل توقف حمایت مالی و اقتصادی از سوی این کشورها، به میزان زیادی در تلاش دولت مصر برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده از سوی این نیروها در زمان‌های گذشته نقش داشته و لذا به دنبال بازیابی نوعی تعادل در این روابط است.

پاسخ مثبت مصر به سیگنالهای تهران برای بهبود روابط

بر اساس ادعای این گزارش، تحول اخیر درباره رابطه مصر با ایران، پس از آن حاصل شد که، ایران مدت‌ها پیش پیام‌هایی به مصر برای بهبود روابط ارسال کرده بود اما قاهره آنها را بی پاسخ گذاشته بود. تازه‌ترین این پیام‌ها، از طریق «ناصر کنعانی»، کاردار ایران در مصر، ارسال شد که از تمایل ایران به گشایش صفحه تازه‌ای در روابط با مصر و وجود اراده سیاسی قوی در کشورش برای این امر سخن گفت.

به گفته این منابع، این شیوه جدید در نتیجه اتحاد متغیرهای متعدد و در رأس آنها، مدیریت جدید مسئول سیاست‌گذاری خارجی مصر و تعیین مواضع قاهره در قبال قضایای منطقه‌ای است که در کمیته‌ای تحت هدایت «فایزه ابوالنجا» وزیر سابق همکاری بین‌المللی و معاون کنونی «عبدالفتاح السیسی»، در حال پیگیری است.

نتایج نشست‌ مقدماتی مقامات ایرانی و مصری

بر اساس این یادداشت، نشست‌های مقدماتی میان مقامات مسئول دو کشور، به ایجاد برخی رویکردهای جدید منجر شد که مهمترین آنها عدم توهین به مقامات دو کشور یا اتخاذ گفتمان سیاسی یا رسانه‌ای توهین آمیز بود. این منابع فاش کردند که دستگاه اطلاعات مصر دستورالعملی را برای رسانه‌های مصری صادر کرده است تا از انتشار هر مطلبی که حاوی اهانت به ایران و متحدانش در منطقه است پرهیز کنند و علاوه بر آن، برخی اصطلاحات در توصیف نقش‌ ایران کنترل شود.

تلاش مصر برای میانجیگری میان کشورهای شورای همکاری و ایران

به گفته این منابع، از جمله اهداف مصر از تصحیح روند روابط با ایران، تلاش برای یافتن یک نقش جدید به عنوان میانجیگر میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تهران است که این امر به نفوذ مصر و برخورداری از برگه‌های بیشتر برای جذب منافع اقتصادی در مرحله آتی، منجر می‌شود.

مهمترین موضوعات مطرح در نشست مقامات مصری و ایرانی

بنابراین یادداشت، فعالیت ایران در منطقه دریای سرخ و یمن و  تعارض آن با منافع مصر در این منطقه از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست اخیر قاهره بوده و طرف ایرانی تأکید کرده که آماده رعایت همه ملاحظات مصر و تأمین امنیت مسیر آبی دریای سرخ و تنگه باب‌المندب است؛ امری که برای قاهره برای تامین مسیر کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند، نسبتا حیاتی است.

در پایان این یادداشت آمده است که برخی موضوعات مربوط به اوضاع در سوریه و امنیت شرکت‌های مصری که در پروسه بازسازی عراق شرکت خواهند کرد از دیگر موضوعات مطرح در مذاکرات اخیر میان مقامات ایرانی و مصری بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول