اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ازدواج آسان سیره دیلمیان

استانی که سرسبزی و طراوتش روح‌بخش زندگی جوانان بوده و صدای دل‌نشین موج دریای آن، موسیقی دل‌نشین زندگی‌شان خواهد بود چه زیباست آداب‌ورسوم مردم این دیار که عزت و سادگی را در بی‌آلایشی می‌دانند و تاریخ زندگی مردمان دیار گیل و دیلم گواه این مدعاست.

ازدواج آسان سیره دیلمیان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سالروز ازدواج حضرت علی (ع) نخستین امام شیعیان با حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) از اتفاقات بسیار مبارک تاریخ شیعیان است که علاوه بر پیوند این دو نعمت شیعیان، آثار و برکات تربیتی و اخلاقی فراوانی برای پیروان و رهروان آن بزرگواران باقی گذاشته است.

مگر می‌شود از پیوند آسمانی دخت نبی اکرم سخن گفت و بر عزت و محبت بدون وصف پیامبر عظیم‌الشأن اسلام به دختر ایشان، آن‌هم زمانی که داشتن دختر را مایه شرم می‌دانستند صحبت نکرد، آری! فاطمه دخت نبی اکرم (ص) که خدای بزرگ در مقام او سوره کوثر را نازل کرد به عقد امام اول مظلوم شیعیان درآمد تا مادری آسمانی برای امامی باشد که سفینه النجاه است و سید عاشقان عالم.

چه مبارک پیوندی است این پیوند ماندگار

چه مبارک پیوندی که هم عشق بود و هم‌درس برای پیروان که چگونه می‌توان دختر نبی (ص) بود و در شب عروسی تنها لباس میهمانی را به مسکین داد و خم به ابرو نیاورد. چگونه می‌توان دختر ختم المرسلین بود وقتی همسر مهربان با دست‌های خالی به خانه برگشت خم به ابرو نیاورد که مبادا اسدالله، شیر بیشه حق، شرمسار بانو شود. مگر می‌توان از کوثر سخن گفت و نحوه زندگی و منش همسری‌اش را منشور حقوق همسرداری ندانست؟!

همسری که تا پای جان ایستاد

بگذارید از اسوه عدالت و تقوا برایتان بگویم، امامی که هرگاه مردم بی‌بصیر دلش را آزرده می‌کردند به همسرجانش که می‌رسید می‌فرمود، به امید شنیدن سلامت آرام می‌گیرم و همسر مهربان در دفاع از ولایت همسر خویش تا پای جان ایستاد.

آری! سالروز ازدواج این دو مائده بهشتی الگویی است برای پیروان که چگونه می‌توان مبارکی پیوند را تا پای جان سرزنده نگاهداشت و عشق را نه در کلام بلکه در عمل تا آخرین روز، زیبا و پرفروغ ادامه داد.

صدای دل‌نشین موج دریایی که موسیقی دل‌نشین زندگی‌ جوانان شده

شیعیان و پیروان حضرت علی (ع) نیز با بهره‌مندی از منش امام شیعیان و دختر نبی مکرم اسلام بنای زندگی را با توسل به آنان آغاز می‌کنند و چه زیباست که به گواه تاریخ، مردمان استان گیلان با پیروی از مذهب عزیز شیعه با اسلام ناب آشنا شدند و برای پیوندهای خود از این پیوند آسمانی تمسک می‌جویند و با نام و یاد مولا علی (ع) و سرور زنان عالم صدیقه طاهره (س) زندگی را آغاز می‌کنند. استانی که سرسبزی و طراوتش روح‌بخش زندگی جوانان بوده و صدای دل‌نشین موج دریای آن، موسیقی دل‌نشین زندگی‌شان خواهد بود چه زیباست آداب‌ورسوم مردم این دیار که عزت و سادگی را در بی‌آلایشی می‌دانند و تاریخ زندگی مردمان دیار گیل و دیلم گواه این مدعاست.

بازخوانی فرهنگ مردم گیلان به دلیل تاریخ‌ساز بودنشان‌ همواره شیرین بوده ازاین‌رو، به سراغ یکی از چهره‌های پژوهشگر تاریخ گیلان رفته و از او درباره فرهنگ ازدواج گیلانیان پرسیدم.

پایداری ازدواج در همه دوران نسبی بود

پرویز فکرآزاد از شیوه ازدواج درگذشته گیلان سخن می‌گوید و معتقد است، درگذشته مراسمی به نام «گیشه‌بری» بوده که خانواده عروس، عزیز خود را با خانواده تا خانه داماد بدرقه کرده و با ساز و دهل، ترانه‌خوانی و همچنین برای کسانی که معتقد به ترانه نبودند با «درویش خوانی» بدرقه می‌کردند.

نویسنده، پژوهشگر و محقق تاریخ گیلان می‌گوید، درگذشته نیز سادگی ازدواج به‌صورت نسبی وجود داشت اما خانواده‌های اعیان با زرق‌وبرق ازدواج را برگزار می‌کردند.

فکر آزاد معتقد است، خانواده‌ها درگذشته بنا به شرایط خود در دو شبانه‌روز جشن عروسی برگزار می‌کردند شب حنابندان، صبح عقد و شب هم عروسی داشتند که خاطرات زیادی برای خانواده‌ها باقی می‌ماند.

این پژوهشگر تاریخی در پاسخ به اینکه آیا درگذشته پایداری ازدواج نسبت به امروز بیشتر بوده یا نه؟ پاسخ داد: «پایداری ازدواج به دوران خاصی مربوط نمی‌شود چراکه این موضوع کاملاً نسبی و متناسب بافرهنگ و تغییرات اجتماعی و ارزش‌های هر دوره تغییر می‌کند. پایداری ازدواج در آن موقع نیز نسبی بود برای مثال قبل از سال ۴۱ هر مردی بدون اطلاع زنش می‌توانست او را طلاق بدهد و او را از خانه بیرون کند همان‌طور که درگذشته خیلی از ازدواج‌ها پایدار بود ازدواج‌های ناپایدار نیز وجود داشت.»

فکرآزاد معتقد است که امروز نیز هم ازدواج پایدار و هم ازدواج ناپایدار نسبی است و متناسب با شرایط باید به آن نگاه کرد و نمی‌توان نگاه صفر و صدی در این حوزه داشت.

وی با انتقاد از کسانی که تاریخ نمی‌دانند اما گذشته را گل‌وبلبل نشان می‌دهند گفت: برای مثال وقتی به شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی نگاه می‌کنید می‌بینید که آن‌ها بدون توجه به واقعیت‌های تاریخی، گذشته را همواره خوب شاد و عاری از هرگونه مشکل نشان می‌دهند درصورتی‌که درگذشته در دوران شاه، فقر و بیکاری وجود داشته اما شبکه‌های فارسی‌زبان بدون توجه به حقایق آن روزگار نگاه مثبت از دوران شاه را به مردم نشان می‌دهند.

فکر آزاد با بیان این‌که مقصود از عرایضم کاملاً تاریخی است نه حمایت از حکومت خاص، گفت: در خصوص ازدواج‌ها هم باید نگاه تاریخی و حقیقی داشت و اینکه بگوییم درگذشته ازدواج‌ها پایدار بوده و هیچ مشکلی وجود نداشت این‌گونه نیست و نباید نگاه صفر و صدی به این موضوع داشت.

سازگاری مهربانی می‌آورد و عشق را پایدار می‌کند

آنچه امروزه نظر بسیاری از کارشناسان را جلب کرده، سازگاری بیشتر زوج‌ها درگذشته نسبت به موضوعات و مشکلاتی که برای خانواده‌ها وجود داشت بوده که نسبت به امروز و سخت‌گیری‌هایی که خانواده‌ها برای ازدواج فرزندانشان ایجاد می‌کنند مورد سؤال است.

اگرچه بسیاری از این سخت‌گیری‌ها از روی خیرخواهی و نگرانی خانواده برای فرزند است اما سخت‌گیری‌ها که از مدار عقلانیت خارج می‌شود منجر به آزردگی خاطر و تغییر مسیر زندگی فرزندان شده و ممکن است به‌جای نتیجه مثبت، نتیجه عکس بگیرند لذا شایسته است خانواده‌ها برای پایداری زندگی فرزندانشان به‌جای سخت‌گیری مشاوره دقیق دهند مسیر زندگی فرزندان را هدایت کنند و به‌جای تشویق زرق‌وبرق اول زندگی آنان را به سازگاری دعوت کنند چراکه سازگاری مهربانی می‌آورد و عشق را پایدار می‌کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول