اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مربی المپیکی تبریز: مسوولیت سنگینی به من واگذار شده است/همکاری کوتاه مدت با تراکتور

استاد دانشگاه تبریز پنجمین حضورش در المپیک را تجربه می‌کند تا به نوعی لقب مربی المپیکی تبریز را به خود اختصاص دهد.

مربی المپیکی تبریز: مسوولیت سنگینی به من واگذار شده است/همکاری کوتاه مدت با تراکتور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رامین امیر‌ساسان به عنوان مربی تغذیه و ریکاوری تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی و متخصص تغذیه و ریکاوری کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران  اعزامی به المپیک توکیو معرفی شد.

‌ وی به عنوان مشاور تغذیه  و ریکاوری در کادر سرپرستی کاروان اعزامی حضور خواهد داشت تا خدمات لازم به تمامی رشته‌های اعزامی قبل و حین مسابقات و بازی‌ها با هدف بازسازی بدن و تامین انرژی و ریکاوری و ‌مدیریت وزن به ویژه ‌کاهش وزن و اطلاع از تغذیه مناسب برای هر یک از ورزشکاران صورت گیرد.

نزدیک به 70 ورزشکار از ایران در المپیک توکیو حضور خواهند داشت و وزن و تغذیه و ریکاوری ورزشکاران اعزامی زیر نظر مستقیم دکتر امیرساسان خواهد بود.

امیر‌ساسان، عضو هیات علمی و مدیر گروه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی  دانشگاه تبریز بوده و 25 سال هست که در کنار تیم‌های ملی و ورزشکاران ملی و المپیکی فعالیت دارد. 

آقای دکتر به عنوان اولین سوال چطور شده به عنوان مدیر تغذیه تیم‌های کشتی ایران معرفی شدید و چند سال است با این تیم‌ها در مسابقات حضور داشته و چه مقام‌هایی کسب کردید؟

‌ ابتدا‌ در سال‌های 82 و 83‌ در کنار تیم ملی ژیمناستیک بودم، سپس تیم‌های ملی والیبال‌( سه رده سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان بین سال‌های 1383 تا 1386) و در ادامه با ‌تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی هر کدام در سه رده سنی از سال 1385 که تا به امروز این همکاری ادامه دارد.

حضور در مسابقات قهرمانی آسیا 20 بار،‌ قهرمانی جهان 15 بار، جام جهانی 12 بار، بازی‌های آسیایی‌ 5 بار‌(1998 بانکوک تایلند، 2006 دوحه قطر، 2010 گوانژو چین، 2014 اینچئون کره و 2018 جاکارتا اندونزی) که در همه بازی‌ها کشتی یا قهرمان شد یا نایب قهرمان و بالاتر از همه المپیک های  2004 آتن، 2008 پکن، 2012 لندن و کسب تاریخی‌ترین نتیجه کشتی و 2016 ریو  و ان‌شاءالله 2020 توکیو.

آیا سابقه همکاری با دیگر تیم‌های ورزشی خصوصا تیم‌های ورزشی استان و تبریز را داشتید؟

‌‌‌سابقه همکاری با تیم‌های ملی دو و میدانی، وزنه‌برداری، والیبال، قایقرانی، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری و بوکس و تیم‌های باشگاهی هندبال،کشتی، والیبال و فوتبال داشتم.

‌در تبریز فقط یک مرحله بسیار کوتاه با تصمیم آقای خطیبی، سر‌مربی وقت با تیم تراکتور همکاری  داشتم، اما بسیار کوتاه و با ملی پوشان تبریزی در دوومیدانی به مربیگری آقای دادروان همکاری زیادی داشتم.

قطعا عملکرد مثبت‌تان موجب انتخاب برای کاروان اعزامی توکیو شدید. دقیقا چه وظایفی را در این کاروان به شما محول شده است؟

وظایف محوله در کاروان، مشاوره تغذیه و مکمل و مدیریت وزن و ریکاوری ورزشکاران در قبل و حین و بعد  تمرینات و‌ مسابقات قبل از اعزام به المپیک، در داخل دهکده المپیک در توکیو و در جریان برگزاری مسابقات در سالن‌هاست.

ظاهرا کاهش وزن ورزشکاران هم به شما واگذار شده است. آیا تنها با تغذیه می‌توان وزن ورزشکاری را کنترل و کاهش داد؟

تنها با تغذیه برای کاهش وزن ورزشکاران قطعا نمی‌توان موفق بود حتما برنامه‌های کاهش وزن ‌ورزشکاران در‌ سه مرحله یا پروسه بلندمدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت‌ و ویت‌کاتینگ انجام می‌گیرد هم با تعادل منفی کالری رژیم غذایی و هم با دستکاری حجم و شدت تمرینات چربی‌سوز، ‌کل این برنامه به آنالیز ترکیب بدنی ورزشکاران وابسته هست و مدت زمان در اختیار تا روز مسابقه است.

قطعا نوع و حجم غذای یک کشتی‌گیر یا وزنه‌بردار با تیرانداز یا شطرنج باز متفاوت است. آیا تنوع ورزشکاران اعزامی به المپیک از حیث رشته‌های ورزشی و برگزاری مسابقات در 14 روز  کار را برای شما سخت نمی‌کند؟ خصوصا اینکه دو تیم بسکتبال و والیبال از ابتدا تا انتها در المپیک حضور خواهند داشت و برخلاف رشته‌های انفرادی که در چند روز مسابقات شان پایان می‌پذیرد.

دقیقا میزان دریافت و انتخاب نوع مواد غذایی ‌در بین ورزشکاران رشته‌های مختلف می‌تواند تا حدی مجزا باشد، قطعا مسوولیت سنگین و حساسی هست و هرگونه بی‌دقتی و بی‌احتیاطی می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به سرنوشت ورزشکاران وارد کند که سال‌ها تمرین و سختی کشیده و در انتظار رسیدن به بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک هستند‌.

جایی که 10190 ورزشکار ورزیده و نخبه جهان از 5 قاره رنگارنگ و با نژاد های متفاوت اما در قالب یک لباس ورزشی در یک دهکده کوچک به مدت دو هفته جمع می‌شوند با رستورانی 24 ساعته و سه شیفت با انواع غذاهای آسیایی، جهانی، حلال، ژاپنی، هندی و انواع دسر‌ها و نوشیدنی‌ها‌ و تمام امکانات پزشکی ورزشی تفریحی و با شرایط اسکان و تغذیه و امکانات برابر.

تعداد 12 هزار داوطلب خدمت به‌صورت رایگان از 2 سال قبل برای کار داوطلبانه و بدون مزد از همه اقشار جامعه  از مهندس پزشک تا بازاری دانشجو استاد تا زن و مرد سفید یا سیاه‌پوست  متقاضی خدمت به ورزشکاران نخبه جهان هستند‌ تا برترین‌های هر رشته در پسران و دختران معلوم شود هویت کشورها و قدرت اقتصادی و صنعتی و اجتماعی کشور‌ها در میدان المپیک نمایان می‌شود و البته شاید این آمار به دلیل عدم حضور تماشاگران به دلیل ویروس کرونا تغییر داشته باشد.

 المپیک یک اتفاق خاص و بی‌نظیر هست که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و پر بیننده‌ترین اتفاق روی کره زمین هست و در افتتاحیه آن روسای جمهور تمام کشورهای دنیا دعوت شده و اکثرا برای نیم ساعت شرکت در مراسم حضور می‌یابند.

مدت  2 هفته هیچ فردی اجازه ورود به دهکده زندگی ورزشکاران را ندارد و حضور در المپیک  بسیار  افتخارآمیز و‌ جزو آرزوهای همه ورزشکاران و مربیان و داوران هست. خاطرات حضور در یک المپیک را هر فرد شرکت‌کننده تا پایان عمر نقل می‌کند و هر بار آن را طوری وصف می‌کند ‌که متفاوت از دفعات قبل است.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول