اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

جمع‌آوری 56 تن زباله از حریم جاده‌های استان مرکزی

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی گفت: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون 56 تن زباله از حاشیه جاده‌های استان در پویش مردم کنار جمع‌آوری شده است

جمع‌آوری 56  تن زباله از حریم جاده‌های استان مرکزی

رضا میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان‌های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نام‌گذاری روز جهانی بدون پلاستیک بوده است، امروز پلاستیک‌ها در کنار سایر عوامل آلودگی محیط زیست، به قاتلی خاموش برای گرفتن جان محیط زیست  تبدیل شده و سرعت نابودی محیط زیست را افزایش داده‌اند.

وی افزود: بر اساس تحقیقات پژوهشگران حوزه محیط زیست، سالانه ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود که در این بین ایران جزو پنجمین کشور دنیا در مصرف پلاستیک محسوب می‌شود. عمر تجزیه‌پذیری این ۳۰۰ میلیون تن انواع پلاستیک در طبیعت از ۴۰۰ سال تا ۹۰۰ سال متغیر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی بیان کرد: متأسفانه ما انسان‌ها مشتاقانه و بدون هیچ احساس مسئولیتی از انواع پلاستیک‌ها استقبال می‌کنیم ولی هرگز تصور نمی‌کنیم که در آستانه رقم زدن یک فاجعه زیست‌محیطی هستیم، فاجعه‌ای که می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد

میرزائی ادامه داد:‌ اگر در برابر تولید و استفاده بی‌رویه از پلاستیک بی‌تفاوت بمانیم، بنا بر آخرین تحقیقات تا ۳۰ سال دیگر، ضایعات پلاستیکی در رقابت تنگاتنگ با وسایل حمل و نقل در افزایش میزان  گازهای گلخانه‌ای قرار خواهند گرفت و به همان نسبت باعث افزایش گرمایش زمین خواهند شد.  

وی با تأکید بر تأثیرات نامطلوب مواد پلاستیکی بر سلامتی انسان بیان داشت: ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی(پلی استایرن)، علاوه بر سمی بودن، با آزاد کردن ماده «مونومر استایرن» و «دیوکسین»، باعث ایجاد سرطان کبد، مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می‌شوند؛ ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی توانایی نگهداری رنگ را ندارند و تماس مواد داغ با این ظروف، موجب ترکیب رنگ با ماده غذایی و تهدید سلامت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی با بیان اینکه پلاستیک‌ها به شکل ماکروپلاستیک‌ها یا پلاستیک‌های درشت نیز برای جانوران خطرآفرین هستند خاطرنشان کرد: در بسیاری مناطق با جانوران خشکی‌زی یا آبزی روبرو می‌شویم که در میان زباله‌های پلاستیکی مثل توری‌ها و طناب‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف به دام افتاده‌اند که در بسیاری موارد این اتفاق باعث مرگ آن جانور می‌شود.

میرزائی اضافه کرد: بلعیده شدن مواد پلاستیکی توسط جانوران که با مسدود کردن دستگاه گوارش مرگ جانور را در پی دارد، دیگر معضل پلاستیک برای جانداران است.

وی در ادامه به اجرای دوباره طرح مردم در کنار مردم با هدف پاک‌سازی طبیعت، زیباسازی کنار جاده‌ها، حمایت از کارگران، تقویت روحیه همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کنترل زباله گردی در جاده‌ها اشاره کرد و افزود: از هجدهم فروردین‌ماه امسال و در مدت ۶۸ روز از اجرای این پویش ۵۶ تن زباله از ۱۱۴۴ هکتار از حریم جاده‌های استان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۶۵۰ میلیون ریال جمع‌آوری شده است و امیدواریم این پویش مردمی با مساعدت صنایع استان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط استمرار داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان با اشاره به اینکه به خاطر تجزیه طولانی‌مدت این ظروف باید در خصوص حفظ محیط زیست و بهداشت آن، به آیندگان پاسخگو باشیم خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی برای تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی و استفاده از جایگزین‌های مناسب از راهکارهای اساسی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول