اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

همپیمانان قدس-۱۰؛ سیف القدس نظریه آمریکایی فلسطین جدید را ساقط کرد

کارشناسان ویژه‌برنامه «حلف القدس» (همپیمانان قدس) شبکه خبری المیادین در سالروز جنگ 33 روزه، تأکید کردند نبرد اخیر قدس روحیه جدید به مقاومت داد و نظریه «فلسطین جدید» آمریکایی‌ها را ساقط کرد.

همپیمانان قدس-۱۰؛ سیف القدس نظریه آمریکایی فلسطین جدید را ساقط کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سی‌وسه روزه سال ۲۰۰۶، به موضوع خیزش فلسطینی‌های سرزمین ۱۹۴۸ و مردم کرانه باختری پرداخت.

المیادین در این برنامه به موضوع خیزش فلسطینی‌های ساکن فلسطین اشغالی و موفقیت آنان و مردم کرانه باختری در نبرد اخیر پرداخت و در این خصوص میزبان کارشناسانی از چند شهر مثل تهران، بیروت، صنعاء، بغداد و دمشق بود. 

 

ملیتا، جنوب لبنان؛‌ هماهنگی رام‌الله با اسرائیل، مزدوری است

«انور یاسین» آزاده لبنانی در این برنامه گفت، ملت فلسطین ملتی با ریشه و زنده است... این ملت در طول دهه‌های گذشته ده‌ها توطئه و طرح را پشت سر گذاشته و ثابت کرده که شایسته زندگی است. همه طرح‌های اسرائیل در بلند مدت شکست خورده و شهرهایی که فکر می‌کرد هویت عربی آن کامل از بین رفته، در نبرد اخیر متوجه شد که اینطور نیست. رژیم صهیونیستی تبلیغ کرده که ملت فلسطین شایسته زندگی کردن نیست گفت اما خود رژیم، در خود، پایان خود را دارد. چرا که وقتی این رژیم در طول چند دهه نتوانسته هویت مردم فلسطین را محو کند، بنابراین خودش در ترکیب خودش دچار شکست خواهد شد حال آنکه در سطح داخلی و سطح بین‌المللی از همه امکانات امپریالیسم هم استفاده کرده است. ملت فلسطین در نبرد اخیر هویت خود را تثبیت کرد. نبرد اخیر ثابت کرد که این نظریه که بزرگسالان فلسطینی پیر می‌شوند و می‌میرند و بچه‌ها [آرمان فلسطین را] فراموش می‌کنند، شکست خورده است.

 

یاسین در ادامه گفت، امروز مردم فلسطین با ایستادگی خود ثابت کردند چیزی به نام «کشور اسرائیل» وجود ندارد. این چیزی است که سلطه رسانه‌ای آنان به ذهن ما القاء کرده‌ است. بلکه این، رژیمی صهیونیستی است که فلسطین را اشغال کرده است. از طرف دیگر دشمن صهیونیستی همیشه تلاش کرده بین فلسطینی‌ها جدایی ایجاد کند اما نبرد اخیر قدس توانست همه فلسطین را متحد کند. بنابراین اینکه کسی در حال هماهنگی با رژیم صهیونیستی باشد، مزدور است؛ کاری که تشکیلات خودگردان در رام‌الله می‌کند. نگاه همه فلسطینیها الان این است که کسی که در این شرایط هم دست از هماهنگی امنیتی با اسرائیل دست بر نمی‌دارد، مزدور است. مشکل دیگر بین یک جنبش مثل حماس یا رژیم صهیونیستی نیست، بلکه مشکل، جنگ میان ملت فلسطین با رژیم صهیونیستی است. 

غزه؛ نظریه فلسطین جدید ساقط شد

«شرحبیل غریب» کارشناس امور سیاسی فلسطینی در این برنامه گفت، با نبرد اخیر ما متوجه می‌شویم که در مقابل صحنه جدیدی هستیم که شاید رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد. یکی از تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی تکه‌تکه کردن فلسطین و پیشبرد برنامه‌هایش در سایه اختلافات است. اما امروز اتحاد بی‌سابقه‌ای در میدان شکل گرفته است... اسرائیل سال‌ها تلاش کرد به صهیونیست‌ها بگوید که فلسطینی‌های ساکن اراضی ۱۹۴۸ عرب‌های اسرائیلی هستند اما با خیزش آنان در نبرد اخیر روشن شد که آنان می‌گویند فلسطینی هستند. 

الغریب با اشاره به فعالتر شدن مردم کرانه باختری گفت، زمانیکه شیوه‌های ابداعی غزه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی به کرانه باختری منتقل شد، نظریه فلسطین جدید را که دشمن روی آن تکیه کرده بود، ساقط کرد. نظریه‌ای که ژنرال آمریکایی کیث دایتون سال‌ها روی آن کار کرد تا اینکه خود فلسطینی‌ها حامی امنیت اسرائیل شوند و مسئله [آرمان] خود از جمله قدس و مقدسات خود را فراموش کنند. امروز این نظریه در مقابل آگاهی مردم فلسطین سقوط کرد. 

 

این کارشناس فلسطینی افزود: همه می‌دانند که وضعیت کرانه باختری [در مقایسه با غزه] بسیار پیچیده‌تر است. شهرک‌ها و شهرکنشینان صهیونیستی در بسیاری از امور روزمره فلسطینی‌های کرانه باختری نفوذ کرده؛ تشکیلات شب و روز در هماهنگی امنیتی با اشغالگران است. لذا تمرکز بر عملیات‌های فردی، تاکتیکی از جانب مقاومت برای احقاق حقوق فلسطینی‌هاست. اشغالگران می‌دانند که شعله‌ور شدن خیزش‌های مردمی در کرانه باختری خطری جدی و راهبردی است چرا که محور نبرد کرانه باختری است. 

دمشق؛ کسانی که علیه سوریه ایستادند همانانند که علیه فلسطین ایستادند

«خالد العبود» نماینده پارلمان سوریه درباره رابطه سوریه و مقاومت فلسطین گفت، سوری‌ها یک خصوصیتی دارند که با نبردی که در ده سال گذشته در آن بودند مرتبط است بخصوص که برخی تلاش کردند آن را انقلاب و انتفاضه علیه نظام سوریه وانمود کنند. تقریبا دیگر همه سوری‌ها یقین کرده‌اند اتفاقی که علیه سوریه افتاد، همان اتفاقی است که علیه مردم فلسطین رخ داد. این نکته مهمی برای سوری‌هاست. اینجا سوری‌ها دریافتند کسانی که علیه سوریه ایستادند، همان کسانی‌اند که علیه فلسطین ایستادند. همان جنگ گمراه‌کننده‌ای که علیه فلسطینی‌های فلسطین اشغالی رخ داد، همان جنگ گمراه‌کننده‌ای است که علیه سوری‌ها به راه افتاد. لذا می‌توانیم بگوییم که ما در نبردی واحد هستیم... مردم فلسطین در خاک اشغالی ۱۹۴۸ شگفت‌آور هستند. تنها ملتی که توانست اجازه ندهد این نوع اشغالگری بر آن تحمیل شود و هویت ملی خود را حفظ کرد و خود را در دو سطح عربی و اسلامی حفظ کرد. 

 

بغداد؛ شکست آمریکا آغاز شکست اسرائیل هم خواهد بود

«محمد محیی» سخنگوی گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق در پاسخ به اینکه مردم عراق چطور با این اقدام کتائب کنار آمد زمانی که اعلام کردند حاضرند برای دفاع از قدس وارد نبرد منطقه‌ای شوند، گفت، قدس تنها چیزی است که همه را در جهان اسلام و عرب متحد می‌کند. نبرد، نبرد آگاهی است. خیلی از نهادهای صهیونیستی-امریکایی تلاش می‌کنند مسئله فلسطین را صرفا داخلی فلسطین معرفی کنند و مثلا به من عراقی چه ربطی دارد در حالی که ملت عراق در طول دهه‌های گذشته هر گونه سازش با رژیم صهیونیستی را رد کرده و همچنان رد می‌کند. 

محیی در پاسخ به سوالی درباره نبرد سیف القدس و خیزش مردم در نقاط مختلف فلسطین برای یاری قدس و نگاه مردم عراق به آن گفت، این خیزش شبیه همان خیزش ملت عراق است که برای آنان تبلیغ می‌شد که شما ربطی به مسئله فلسطین ندارید و شما خارج از معادله منازعه فلسطین هستید. دشمن اسرائیلی می‌خواست مردم فلسطین ساکن اراضی ۴۸ را خارج از معادله نبرد نگاه دارد... امروز فشارها هر چقدر هم بر مردم فلسطین زیاد باشد، آنها نمی‌توانند از هویت خود صرف‌نظر کنند. امروز معادله دو دولتی حتی از طرف فلسطینی‌ها هم مردود است. امروز فلسطینی‌ها خواستار آزادی خاکشان از شمال تا جنوب و از بحر تا نهر هستند. لذا فلسطینی‌های ساکن اراضی ۴۸ به این نکته رسیده‌اند که تنها راه بازگشت کرامت و عزت‌شان تشکیل کشور فلسطین است. 

 

محیی با بیان اینکه اعلام آمادگی عراق برای کمک به فلسطین صرفاً حرف و شعار نیست و رویارویی‌های امروز در عراق با اشغالگران آمریکایی، در حقیقت تقابل با اسرائیل است، تأکید کرد، شکست آمریکا در عراق، و در منطقه، نقطه آغاز شکست رژیم صهیونیستی خواهد بود زیرا این رژیم بدون پوشش و حمایت آمریکا قادر به ادامه حیات نیست. 

صنعاء؛ یمن توان زدن عمق اسرائیل را دارد

«احمد القنع» وزیر یمنی، در این برنامه تأکید کرد که از این پس به جای اصطلاح «محور مقاومت» باید حلف القدس (همپیمانان قدس‌) را بیشتر بها دهیم و کشورهای ائتلاف‌کننده، آن را یک سازمان جدید قرار بدهند به جای اتحادیه پوسیده عرب که امروز در کشتار مردم عربی شریک شده است. اما در خصوص توان یمن برای هدف گرفتن عمق عربستان سعودی، باید بگویم که این افتخاری است برای ما. اما درباره عمق اسرائیل ما این را باید به عنوان عضوی در یک ائتلاف (همپیمانی) انجام دهیم که چند عضو عربی و اسلامی دارد. ما چنین تصمیمی را نمی‌توانیم بدون هماهنگی با ائتلاف انجام بدهیم اما در هفت سال مقاومت در مقابل تجاوز ثابت کرده‌ایم که توانش را داریم که عمق اسرائیل را هدف بگیریم. حلف القدس نقطه آغازی برای کار علیه رژیم صهیونیستی است.

 

القنع درباره خیزش مردم خاک اشغالی فلسطین نیز گفت، دشمن اسرائیلی در چندین سال گذشته موفق شده بود آتش خشم مردم فلسطین را مهار کند اما نبرد اخیر قدس، مقاومت را تجدید روحیه و یادآوری کرد که مسئله قدس مسئله گذرا و موقت نیست بلکه قدس مسئله اول جهان اسلامی است که باید به جایگاه خود بازگردد... اسرائیل در نبرد اخیر ثابت کرد که ناتوان است. امروز مقاومت با مقاومت سال ۴۸ متفاوت است.

تونس؛ شکست اخیر اسرائیل بزرگ‌تر از همه شکست‌های قبل است زیرا عقیدتی است

«محسن النابتی»  سخنگوی حزب التیار الشعبی درباره اینکه نخبگان و دولت‌های منطقه برای فلسطین چه می‌توانند بکنند گفت، فکر می‌کنم،‌ مردم فلسطین اشغالی راه درست را نشان دادند. آنها در نبرد اخیر ثابت کردند که عربیت و هویت آنان اصیل‌تر است... شکستی که اسرائیل از فلسطینی‌های سرزمین ۴۸ خورد، بزرگ‌تر از شکست‌های نظامی و سیاسی دیگر است. شکست نظامی یا سیاسی را شاید بشود جبران کرد اما در سرزمین ۴۸ شکست عقیدتی خورد. لذا عقیده‌ای که این رژیم بر اساس آن شکل گرفته، سرزمین بی ملت و ملت بی سرزمین است. این همان روایتی است که صهیونیست‌ها برای دنیا تکرار کرده‌اند. فلسطینی‌های ۴۸ این عقیده را کنار زدند و آخرین میخ را بر تابوت این رژیم زدند و در حقیقت ضربه‌ای عقیدتی بود. سران رژیم صهیونیستی مبهوت شده بودند که مردم شهر اللد و الناصره و سایر شهرها، چطور بعد دهه‌ها به خیابان ریخته‌اند و خواستار آزادی کامل سرزمین هستند.

 

تهران؛ بعد از اتحاد فلسطینی‌ها، چهره منطقه تغییر خواهد کرد

«امیر موسوی» کارشناس امور سیاسی منطقه و دیپلمات سابق نیز در این برنامه گفت، رژیم صهیونیستی بعد از دهه‌ها غافلگیر شدند که چطور جوانانی که تلاش کرده بودند آنان را در مفاهیم سازشکارانه خود ذوب کنند چطور به خیابان ریختند. سران رژیم صهیونیستی سرمست عادی‌سازی با دو سه دولت عربی بودند و فکر می‌کردند که فلسطینی‌های داخل را با خود همراه کرده‌اند اما خیزش اخیر در سیف القدس سران تل‌آویو را غافلگیر کرد. 

موسوی گفت، خیزش تازه در قدس و در کرانه باختری صدای مقاومت در ایران و در منطقه را صدای بالاتر قرار داد و به یاوران فلسطین روحیه داد. همه دولت‌های آمریکایی به همراهی برخی کشورهای عربی منطقه، خیانت و سازش را رقم زدند اما ایران و متحدانش در محور مقاومت، حلف القدس (همپیمانان قدس)‌ را رقم زدند. 

 

موسوی در بخشی دیگر از صحبتش گفت، تجربه ثابت کرده که هماهنگی اعضای مقاومت و بین ملت‌های مقاومت در منطقه، نتیجه بهتری دارد... زمانیکه مردم دنیا مردم فلسطین را متحد دیدند، بیشتر حمایت و همدردی کردند... راهبرد محاصره فلسطین از داخل شکست خورده است. تشکیلات خودگردان تلاش کرده که از طریق هماهنگی امنیتی با اسرائیل کرانه باختری را کنترل کند اما همه این تلاش‌ها اکنون به لطف اتحاد مردم شکست خورده است. غزه به یاری قدس و خاک ۱۹۴۸ قیام کرد و قدس در کنار کرانه باختری ایستاد. این روحیه جدید به حلف القدس است و به نظرم با این تغییر، منطقه نیز تغییر خواهد کرد. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول