اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

عسگری: 3 عامل از مهم‌ترین مشکلات داوری است/ کمیته داوران نباید وامدار هیات های فوتبالی استانها باشد

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: اشتباهات داوران فوتبال ما دلایل زیادی دارد از بی ثباتی مدیریتی گرفته تا دستمزد پایین و نداشتن امکانات و تعداد زیاد داوران.

عسگری: 3 عامل از مهم‌ترین مشکلات داوری است/ کمیته داوران نباید  وامدار هیات های فوتبالی استانها باشد

حسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد مشکلات و اشتباهات تاثیرگذار داوری فوتبال در این فصل باشگاهی اظهار داشت: مسایل مختلفی در ایجاد این شرایط داوری دخیل است. اولین مساله مربوط به بی‌ثباتی مسئولان داوری فوتبال است. از زمانی که من از ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال رفتم کمیته و دپارتمان 5-6 رئیس به خود دیده است. در دپارتمان داوری  رفعتی، سهرابی، کامرانی فر و... رئیس شدند در کمیته داوران هم اصفهانیان، ممبینی، سهرابی، صفیری و دوباره اصفهانیان رئیس شدند واکنون هم خداداد افشاریان رئیس این کمیته است.

عگسری ادامه داد: وقتی این هم تغییر و تحول در مدیریت داوری ایجاد می شود دیگر مسئولان داوری زمانی برای داشتن برنامه‌های بلند مدت و میان مدت ندارند و فقط برنامه کوتاه مدت خواهند داشت که خلاصه می شود در چیدمان داوری مسابقات و بحث‌هایی مثل آموزش، کشف استعداد و... به فراموشی سپرده می شوند.

وی افزود: مشکل دیگر داوری ما تعداد زیاد داورانی است که در لیگ برتر قضاوت می‌کنند. سقف تعداد داورانی که باید در لیگ برتر هر کشوری حضور داشته باشند سه برابر تعداد مسابقات هفتگی آنهاست. یعنی وقتی ما در هفته 8 مسابقه لیگ برتر برگزار می‌شود حداکثر باید 24 داور وسط در اختیار داشته باشیم اما در کشورمان بیش از 140 داور و کمک داور دعوت می‌شوند. کجای دنیا چنین چیزی را شاهد هستیم؟

عسگری تاکید کرد: در لیگ کره جنوبی و ژاپن حداکثر 10-15 داور وسط حضور دارند. نتیجه حضور این همه تعداد داور در لیگ برتر کشورمان این می‌شود که داور به جای اینکه در فصل 20 بازی را قضاوت کند فقط در 7 مسابقه به میدان می‌رود و در نتیجه نسبت به کارش و داوری در فوتبال بی‌تفاوت می‌شود. به همین دلیل هم درصد اشتباهاتش در میدان بالا می‌رود چون بی تفاوت قضاوت می‌کند. 

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: کمیته داوران باید مستقل عمل کند نه اینکه وام‌دار هیات‌های فوتبال استانی باشد. اکنون هم که مدیران جدید به کمیته و دپارتمان داوری آمده‌اند نمی‌دانند چگونه باید تعداد این داوران لیگ برتری را کاهش بدهند.  بدون تعارف شاید این بزرگترین چالش مدیران جدید کمیته و دپارتمان داوری باشد. چون اگر بخواهند روی نام هر داوری قلم قرمز بکشند هیات فوتبال استان مربوطه لشگر کشی می‌کند! به وزیر و وکیل زنگ می زند و به رئیس فدراسیون فوتبال و مسئولان و مدیران داوری فوتبال فشار وارد می‌شود که نباید این داور خط بخورد.  در حالیکه تعداد داوران در لیگ برتر دقیقا مثل تعداد بازیکنان دعوت شده به تیم ملی است. ما در نهایت بتوانیم 25 بازیکن به تیم ملی دعوت کنیم در حالیکه در لیگ برتر بیش از 300-400 بازیکن بازی می کنند. اگر بازیکنی نیم درصد با بازیکن بیست و ششم تفاوت داشته باشد خط می‌خورد. در داوری لیگ برتر هم باید همین گونه عمل کنیم. بهترین و شایسته‌ترین داوران در لیگ برتر قضاوت کنند.

عسگری با اشاره به بحث آموزش داوران فوتبال عنوان کرد: طبیعی است که ویروس کرونا باعث شد آموزش داوران تحت الشعاع قرار بگیرد اما جالب است بدانید بنده که 12 سال داور بین المللی فوتبال بوده‌ام، 21 سال است که ناظر داوری در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هستم مدام باید به روز باشم کلاس‌های ناظران فقط سال قبل بخاطر کرونا برگزارنشد و امسال هم تاکنون سه کلاس آموزش آنلاین ‌AFC برای‌مان برگزار کرده اما در لیگ برتر کشور خودمان داوری که شاید 20 یا 40 قضاوت دارد در نهایت یک کلاس آنلاین نیمه وقت و چند ساعته برایش برگزار شده است.

وی با اشاره به ضعف امکانات و همچنین وضعیت جسمانی داوران خاطرنشان کرد: از سویی دیگر نداشتن آمادگی جسمانی مناسب داوران هم باعث می شود که در لیگ برتر شاهد اشتباه‌های فاحشی از سوی داوران باشیم. در همه فدراسیون های فوتبال کشورهای مختلف  داوران مسئول آمادگی جسمانی داوران مسئول فنی( تکنیکال)  دارند اما در کشور ما داوران حتی زمین برای تمرین ندارند! زمین فوتبال یا پیست دو و میدانی در اختیار داوران نیست که آنها تمرین کنند. امکانات داوران ما خیلی کم و بد است. وضعیت سیستم‌های رادیویی را که همه می‌بینند. حتی به داوران می‌گویند برای حضور در کلاس داوری خودتان باید پول بلیت هواپیما را بدهید! مگر می شود داوری که 800 هزار تومان دستمزد برای قضاوت می‌گیرد از کجا بیاورد بلیت 2 میلیون تومانی تهران و مشهد را بخرد؟ فدراسیون برای داور کلاس می‌گذارد باید هزینه رفت و آمد، تغذیه و اقامتش را هم بدهد. کنفدراسیون  فوتبال آسیا به ما بلیت هواپیما، اقامت در هتل 5 ستاره و... را برای شرکت در کلاس‌ها می‌دهد.

عسگری همچنین با اشاره به دستمزد‌های داوران فوتبال کشورمان عنوان کرد: دستمزد داوران کشورهای همسایه ما هم با دستمزد داوران ایرانی قابل مقایسه نیست. در عراق برای هر مسابقه 200 دلار به داور دستمزد می‌دهند این را یکی از داوران عراقی به من گفت می دانید 200 دلار در عراق خیلی پول است در کشور ما هم حدود 5-6 میلیون تومان می شود. ازبکستان به داورانش دستمزد 700 دلاری می دهد. امارات دستمزد 2هزار دلاری به داورانش می‌دهد اما ما دستمزد یک میلیون تومانی آنهم چند ماه بعد پرداخت می‌کنیم! قطعا مساله دستمزد داوری هم در اشتباه‌هات داوری می‌تواند تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول