اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

یواس‌ای‌ تودی: گرمای شدید تا یک هفته آینده در آمریکا باقی می‌ماند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در غرب این کشور، نوشت که گرمای شدید در مناطق غربی این کشور تا یک هفته آینده باقی خواهد ماند.

یواس‌ای‌ تودی: گرمای شدید تا یک هفته آینده در آمریکا باقی می‌ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارشناسان هواشناسی اعلام کردند با وجود آنکه رکوردهای گرمای هوا در غرب، روز دوشنبه تا حدودی کاهش یافته اما «گنبد حرارتی» بدان معناست دما می‌تواند تمام طول هفته بیش از میانگین دمایی باقی بماند.

وضعیت آب و هوایی شبیه چیزی خواهد بود که منطقه دو هفته پیش شاهد آن بود زمانی که گرمای بیش از حد، سرتاسر شمال غرب آمریکا و غرب کانادا را در نوردید و رکورد دمای هوا در این مناطق را شکست و آتش‌سوزی‌های ویران کننده‌ای را به همراه داشت.

«آدام دوتی» از کارشناسان ارشد هواشناسی معتقد است: «این بار، مرکز فشار و گرما به سمت جنوب رفته و همین موضوع سبب شده تا گرمای بیش از حد در سراسر منطقه ایجاد شود».

موج گرما باعث افزایش فشار بر شبکه برق سراسری شده و آتش‌سوزی مساحتی بالغ بر ۵۰۰ مایل مربع را در برگرفته که مساحتی حدود شهر لس‌آنجلس است. این آتش‌سوی شش ایالت آمریکا را در برگرفته است.

بزرگترین آتش‌سوزی در ایالت اورگان روی داده که مساحتی بالغ بر ۲۲۰ مایل مربع را در برگرفته و هنوز نیز این آتش سوزی مهار نشده است.

در ایالت کالیفرنیا نیز از ساکنان خواسته شده تا فورا مصرف برق را کاهش دهند. این موضوع به دلیل آن بوده که آتش سوزی‌ها به خطوط انتقال برق میان ایالتی آسیب رسانده و مانع از آن شده که ۵۵۰۰  مگاوات به این ایالت سرازیر شود.

هشدار گرما برای اغلب  هفته گذشته در مناطق جنوب غربی بوده است. دوتی گفت در حالی که حداکثر دما در مناطقی نظیر «دث ولی» و «لاس وگاس» عبور کرده، دمای هوا همچنان ۵ تا ۱۵ درجه بالای دمای معمول این مناطق طی این هفته باقی خواهد ماند.

مناطق غربی آمریکا طی هفته گذشته رکوردهای دمایی جدیدی را ثبت کرده‌اند.

روز شنبه رکورد دمای هوا در ایالت‌های کالیفرنیا، نوادا و آریزونا شکسته شد و  گرمای شدید در آیداهو و بخش‌های داخلی شمال غرب اقیانوس آرام ثبت شده است.

پایگاه اینترنتی Accuweather پیش بینی کرده که دمای هوا در «دث ولی» امروز دوشنبه به ۱۲۷ درجه فارنهایت (۵۲.۷ درجه سانتیگراد) برسد. دمای هوا در شهر «سنت جورج» ایالت یوتاه روز جمعه به ۱۱۷ درجه فارنهایت (۴۷ درجه سانتیگراد) رسید. لاس وگاس نیز روز جمعه رکورد دمایی جدیدی را ثبت کرد و به ۱۱۶ درجه فارنهایت (۴۶.۷ درجه سانتیگراد) رسیده است.

در حالی که لاس وگاس روز گذشته رکورد جدیدی در دمای بالای هوا را ثبت کرده بود امروز رکورد جدیدی را در بارش باران در میانه ماه جولای ثبت کرد و بر اساس گزارش‌ها ۰.۱ اینچ در این شهر ثبت شده است که از سال ۱۹۳۷ ثبت رکورد ریزش باران در این شهر انجام شده، بالاترین میزان به شمار می‌آید.

کارشناسان آب و هوایی، گرمای شدید هوا در مناطق غربی آمریکا را تقصیر پدیده گنبد گرمایی انداخته‌اند. گنبد گرمایی در نتیجه تغییرات شدید در دماهای اقیانوس از غرب تا شرق در زمستان گذشته است. هوای گرمی که از بخش غربی اقیانوس آرام می‌آید زمانی که به زمین نزدیک می‌شود در مسیر جریان‌ هوا گیر می‌افتد. وقتی آن هوای گرم به زمین می رسد ، جو زمین، هوای گرم را به دام می اندازد گویی که درپوش روی آن گذاشته شده است  بادها می توانند گنبد گرمایی را به اطراف منتقل کنند ، از این رو به آن موج گرما نیز گفته می شود.

گرما باعث بروز آتش‌سوزی‌های مرگبار در آمریکا شده است. در ایالت آریزونا دو آتش نشان در پی بروز آتش سوزی گسترده در این ایالت کشته شدند. این دو خلبان در جریان سقوط هواپیمای آنها در هنگام خاموش کردن آتش کشته شدند. آتش نشانان هنوز نتوانسته‌اند آتش سوزی در این ایالت را کنترل کنند.

کارشناسان می‌گویند در چنین شرایطی دو روش برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی وجود دارد. روش اول، ایجاد آتش‌های عمدی برای کنار زدن مواد قابل اشتعال از سطح جنگل و دادن فضای تنفس بیشتر به درختان است. 

روش دوم این است که مسئولان درخت‌های کوچکتر را قطع کنند تا احتمال سرایت آتش به درخت‌های مجاور در جنگل‌های خشک را کاهش دهند. 

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر نوشته اجرای این پروژه‌ها هزینه‌بر هستند و سازمان‌ها مسئول در ایالت کالیفرنیا تاکنون بخش اعظم بودجه‌های دریافتی را به مهار آتش‌سوزی اختصاص داده‌اند تا پیشگیری از آنها.

 

بر اساس گزارشی روز جمعه توسط مقام‌های آمریکایی منتشر شده است، ژوئن گذشته، رکورد گرمترین ژوئن در این کشور را شکست. از سوی دیگر، این گرمای شدید باعث بروز خشکسالی گسترده در کالیفرنیا، نوادا و آریزونا شده است.

وزارت کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر هشدار داده بود از نوامبر ۲۰۱۶ نزدیک به ۲۷ میلیون قطعه درخت دیگر در ایالت کالیفرنیا خشک شده‌اند و احتمال دارد با توجه به هوای گرم باعث آتش‌سوزی در این منطقه شوند. 

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند  وجود ۱۲۹ میلیون قطعه درخت خشک‌شده که در ۸.۹ میلیون جریب پراکنده شده خطری بالقوه برای وقوع آتش‌سوزی در کالیفرنیا به شمار می‌رود. 

سال ۲۰۱۸ رسانه‌های آمریکایی درباره شدت گرفتن حجم آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا گزارش داده بودند از میان ۱۰ آتش‌سوزی در این ایالت که در طول تاریخ بیشترین خرابی‌ها را در این ایالت به بار آورده‌اند ۶ مورد ظرف سه سال قبل‌تر اتفاق افتاده‌ بودند. بعد از سال ۲۰۱۸، روند این آتش‌سوزی‌های مخرب کماکان ادامه داشته است.

کارشناسان می‌گویند فعالیت‌های بشری سهم عمده‌ای در تشدید مخاطرات، هزینه‌ها و لطمات ناشی از آتش‌سوزی‌ها داشته‌اند. به گفته آنها این مخاطرات، رو به گسترش هستند و این یعنی اینکه برای مناطق وسیعی از آمریکا، آینده خطرناکی از این حیث در پیش رو قرار دارد.

پایگاه خبری «ووکس‌نیوز»، با توجه به نقش تصمیم‌گیری‌های انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها به اطلاق مفهوم «بلایای طبیعی» به این حوادث ایراد گرفته و نوشته است: «آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از مفهوم بلایای طبیعی فراتر می‌روند، چون تصمیم‌های تعمدی و تبعات ناخواسته مربوط به توسعه‌ی شهری باعث شده مناطق زیادی از این ایالت به انبار باروت تبدیل شود.»

از سوی دیگر کانادا که در بخش‌های غربی خود رکورد دمایی 49.6 درجه را تجربه کرده با موجی از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های خود در استان «بریتیش کلمبیا» مواجه است.

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی بر شدت موج گرمای کانادا افزوده و انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی باعث افزایش تعداد رخدادهای موج گرما و شرایط آب و هوایی شدید شود، اما به گفته آن‌ها، ارتباط دادن یک رخداد به طور خاص به گرم شدن زمین پیچیده است. 

حرارت بالای هوا تنها نگرانی مسئولان کانادایی نیست، بلکه ده‌ها مورد آتش‌سوزی‌های ناشی از گرمای بی‌سابقه، باعث شده تا ارتش کانادا برای کمک به تخلیه شهرها و مقابله با بیش از ۱۷۰ مورد آتش‌سوزی ناشی از گرمای بی‌سابقه و شرایط خشک آب و هوایی، به حالت آماده باش درآید. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول