اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

تکلیف پرداخت معوقات آتش‌نشانان زاهدانی چه می شود

جمعی از آتش‌نشانان زاهدانی از عدم پرداخت معوقات سال‌های96,95,94 گلایه داشته و خواستار پیگیری مطالبات خود شدند.

تکلیف پرداخت معوقات آتش‌نشانان زاهدانی چه می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، جمعی از آتشنشانان زاهدانی از عدم پرداخت معوقات سالهای ۹۴،٩۵، ۹۶  گلایه داشته و با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری فارس خواستار پیگیری مطالبات معوق خود شدند.

در بخشی از این نامه آمده است، با توجه تشخیص مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ و تصویب شغل آتش نشانی به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور ، همچنان این قشر زحمتکش از مزایای این شغل در آتش نشانی شهرستان زاهدان بی بهره اند. این در حالی است که در اکثر کلان شهرهای کشور با مصوبه شورای اسلامی آن شهرها ، آتش نشانان از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند گردیده اند.

 آتش نشان از جمله مشاغلی است که بالاترین ریسک و استرس کاری را متحمل میشود و در سراسر دنیا بالاترین تسهیلات و دستمزدها را برای این شغل در نظر میگیرند . متاسفانه طی سالیان اخیر با وجود تحریم ها همواره مشکل مالی مطرح بوده است واز آن جایی که  سازمان آتش نشانی درآمد ندارد ، کلیه هزینه های این سازمان بر عهده شهرداری محترم است.

۱-ضریب سختی کار : در مواد ۵۲ و ۶۵ قانون کار در مشاغل سخت و زیان آورمزایایی پیش بینی شده است و چنانچه کارگاه داری طرح طبقه بندی مشاغل باشد ، فوق العاده سختی کار پرداخت میگردد.

۲-اضافه کار : درماده ۵۲ قانون کار ساعات کار برای مشاغل سخت و زیان آور ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته تعیین گردیده است این در حالی است که آتش نشانان بدون استثنا در تمام روزهای سال(حتی جمعه ها و تعطیلات رسمی) در هر ماه به میزان ۲۴۰ ساعت و در مواقع اضطرار(آماده باش –چهارشنبه سوری –ایام سوگواری و ... ) بیشتر از آن انجام وظیفه می نمایند.

 مازاد ساعت کاری بیشتر از ۶ ساعت در روزهای کاری رسمی کشور ، ساعت اضافه کاری نیروهای آتش نشان را تعیین می نماید. 

۳-آیتم بیتوته : از ابتدای تاریخ افتتاح اولین آتش نشانی در کشور ایران سازمان آتش نشانی ، هزینه غذای آتش نشانان در روز شیفت را تقبل نموده و در طی سالیان گذشته (قریب به ۵۰ سال) این آیتم بنام بیتوته در فیش حقوقی کارکنان آتش نشانی وجود داشته و دارد. طبق متن صریح قانون کار هر آیتمی که بیشتر از ۳ سال در یک کارگاه یا سازمان پرداخت گردد عرف محسوب میشود و طبق ماده ۱۰ و ۲۶ قانون کار عرف هم وزن مواد قانون کار است. متاسفانه این ایتم از سال ۱۳۹۴ تا کنون بروز رسانی نگردیده و بر طبق تورم و مبلغ واقعی غذا (صبحانه –نهار-شام ) در طول ۲۴ ساعت شیفت محاسبه نگردیده است.آتش نشانان زاهدان برای دو وعده غذای نهار وشام مبلغ هشت هزار تومان در هر شیفت کاری دریافت می کنند. 

۴- تعطیل کاری و جمعه کاری : طبق ماده ۶۲ قانون کار کارگران در قبال عدم استفاده از روزهای تعطیل و جمعه به میزان ۴۰ درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد. که متاسفانه آتش نشانان زاهدانی جمعه کاری دریافت نمی نمایند. این در حالی است این آیتم در زاهدان اجرا نمی شود. 

۵-. حق مسولیت : در متن قانون کار صریحا اعلام گردیده است ، که در کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند آیتم حق مسولیت قابل پرداخت است . اما با وجود طرح طبقه بندی مشاغل در سازمان آتش نشانی زاهدان این آیتم پرداخت نمی شود.

۶- دستور العمل البسه : طبق تالیف سازمان شهرداری های کل کشور کتابی بنام دستور العمل البسه آتش نشان به کل شهرداری ها و آتش نشانی های سطح کشور ابلاغ گردیده است. که متاسفانه این دستورالعمل درآتش نشانی شهرداری زاهدان اجرا نگردیده است.

۷-حق مرزی - ایاب و ذهاب – بدی آب و هوا : طبق قانون کار در کارگاها و سازمانهایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند پرداخت آیتم هایی نظیر حق مرزی ُ ایاب و ذهابُ و بدی آب و هوا با نظر موافق کارفرما قابل پرداخت می باشد. که این موارد در فیش حقوق کارمندان سازمان پرداخت میگردد اما کارگران سازمان از آن محرومند.

 

به محض تامین اعتبار معوقات آتش‌نشانان پرداخت می شود

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: حق و حقوق هیچ یک از کارمندان آتش نشانی در سال ۱۴۰۰ عقب نمانده و مانده معوقات و حقوقی که عنوان شده مربوط به سال ۹۶ است.

خسرو سراوانی با بیان اینکه یکسری معوقات کارمندی و کارگری مربوط به قبل از سال۹۶ مانده است، گفت: تیم جدید شهرداری از سال ۹۶ به بعد که مستقر شده کامل و بطور منظم حق و حقوق خود را دریافت کرده اند و حتی رفاهیات و حق مسولیت ها نیز کامل پرداخت شده است.

سراوانی خاطرنشان کرد: با هماهنگی شهردار و شورای شهر برای پرداخت معوقات موجود مکاتبات لازم به همراه اسناد لازم ارسال شده به محض تأمین اعتبار پرداخت خواهد شد.

این مسوول تصریح کرد: باتوجه به وجود مشکلات مختلف، عدم درآمد کافی و شیوع کرونا  تأمین اعتبار و پرداخت مانده معوقات برای ۲۰۰ کارمند سخت است.

سراوانی تاکید کرد: رسالت اول ما مدیریت روز و پرداخت حقوق سر موعد مقرر به کارمندان و کارگران است نه پرداخت حقوق و معوقاتی که مربوط چند سال گذشته است.

این مسوول با بیان اینکه از روزی که آمده‌ام تا امروز صرفا حقوق کارمندان و کارگران شهرداری در ماه گذشته پرداخت نشده است گفت: بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری‌ که برابر قانون تعریف شده مثل ساخت و ساز، اصناف و... تحت الشعاع کرونا قرار گرفته است.

وی یادآور شد: مبلغ کل معوقات مطرح شده ۶ میلیارد تومان بود که با پیگیری های صورت گرفته بخش عمده آن پرداخت شده و به مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان رسیده است.

سراوانی گفت: با وجود همه پرداخت ها سه ایستگاه مشارکتی یا حداقل ده ها میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین آلات و ابزار و لوازم نجات و ایمنی و ... ایجاد شده است.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول