اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

جزئیات کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

سرپرست کاوش نجات‌بخشی گورستان وِلِم بهشهر، گفت: کاوش نجات‌بخشی محوطه وِلِم در محدوده سد گِلوَرد نکا بهشهر به کشف بقایای مربوط به حدود 25 تدفین و هدایای فاخر تدفینی دوره اشکانی، از جمله بقایای تدفین و هدایای بانویی 25 تا 30 ساله منجر شد.

جزئیات کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در جریان خاک‌برداری حین عملیات راه‌سازی و پل‌سازی در مجاورت روستای ولم و در محدوده سد گلورد توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه‌ای مازندران و سد گلورد نکا، این محوطه باستانی پدیدار شد.

رحمت عباس‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این ارتباط اظهار کرد: بررسی‌های اولیه نشان داده است که این محوطه مربوط به دوره آهن متأخر۸۰۰ تا ۵۵۰ ق.م و دوره اشکانیان۲۵۰ ق.م تا ۲۲۵ م است.

وی گفت: پس از توقف کار پروژه راه‌سازی برنامه کاوش نجات‌بخشی محوطه از طریق اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه و کاوش اضطراری این محوطه با مجوز ریاست پژوهشگاه پیگیری شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران افزود: در کاوش‌های باستان‌شناسی شواهد دوره‌های مختلفی شامل قطعات سفال‌ها و ابزارهای سنگی از دوره‌های مس‌ و سنگ، مفرغ و آهن به‌دست آمده که در میان این مواد فرهنگی، سفال‌های دوره چشمه علی قابل توجه بوده و بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش‌های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران، دست‌کم از هزاره پنجم قبل از میلاد هستند.

عباس‌نژاد در ادامه به کشف تدفین‌های دوره آهن به ویژه آهن ۳ و ۴ و گور دخمه‌های دوران اشکانی اشاره و اظهار کرد: تدفین‌های دوره اشکانی که نسبت به دوره آهن، بیش‌ترین تعداد را شامل می‌شوند، دارای ساختار دخمه‌ای و اغلب دارای یک فضای مستطیلی نامنظم با کارکرد راهرو است که به سنگ‌چین قسمت ورودی دخمه و محل قرارگیری جسد ختم می‌شود.

وی ادامه داد: فضای داخلی دخمه‌ها مدور بوده و از دو بخش اعم از سکوی تدفین و چاله هدایا تشکیل می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: در گور دخمه‌های اشکانی، هدایای زیادی در کنار متوفیان نهاده شده که می‌توان به ظروف سفالی در فرم‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های گوناگون، مهره‌هایی از جنس لاجورد، عقیق، خمیر شیشه و خمیر سنگ، اشیای زینتی مفرغی، آهنی و نقره‌ای نظیر دستبند، آویز، گوشواره، انگشتر مهر و پلاک، پلاک‌های مدور تزیینی و منقوش از جنس استخوان و بقایای جنگ‌افزار اشاره کرد. 

وی با اعلام اینکه در پایان این پروژه باستان‌شناسی، مجموعه فاخری از هدایای تدفینی دوره را به دست می‌آوریم، افزود: یکی از گور دخمه‌های جالب توجه این محوطه، بقایای تدفین و هدایای بانویی ۲۵ تا ۳۰ ساله است که ۴۵ هدیه در کنار او نهاده شده است.

 

 

 

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که پژوهش‌های انسان‌شناسی نیز هم‌راستا با سایر مطالعات باستان‌شناسی در محوطه ولم بهشهر آغاز شده، افزود: تعداد یافته‌های استخوانی،کیفیت و سلامت بقایا با وجود رطوبت و ماهیت رسیِ خاک منطقه به گونه‌ای است که زمینه مطلوبی را برای تحقیقات انسان‌شناسی فیزیولوژیک در منطقه شمال کشور فراهم  می‌کند.

به گزارش فارس،روستای وِلِم از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در بخش هزارجریب در شرق استان مازندران و در ارتفاع ۸۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول