اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مهمترین چالش‌های لرستان و انتظارات از دولت سیزدهم

لرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان نتوانسته سهم خود را از توسعه بگیرد و بسیاری از کارشناسان، روزنامه‌نگاران و مردم ضعف مدیریتی را عامل آن می‌دانند. در آستانه تشکیل دولت جدید بر آن شدیم تا با تعدادی از مسوولان و اهالی رسانه استان گفت‌وگویی داشته باشیم و ضمن بیان مهمترین چالش‌های استان لرستان، شاخص‌ترین نیازهای استان که دولت بعد باید انجام دهد را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

مهمترین چالش‌های لرستان و انتظارات از دولت سیزدهم

خبرگزاری فارس لرستان، نصراله صیاد بیرانوند؛ امروز شاهد هستیم که به دلایل مختلف شرایط کشور و به طبع شرایط استان لرستان در بحث اقتصادی مشکلات فراوانی دارد و بسیای از مردم گرفتار بیکاری و تورم و مشکلات معیشتی هستند.

لرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان نتوانسته سهم خود را از توسعه بگیرد و بسیاری از کارشناسان، روزنامه‌نگاران ضعف مدیریتی را عامل آن می‌دانند.

در آستانه تشکیل دولت جدید که بسیاری از مردم به موفقیت آن در حل مشکلات خوشبین هستند، بر آن شدیم تا با تعدادی از مسوولان و اهالی رسانه استان گفت‌وگویی داشته باشیم و ضمن بیان مهمترین چالش‌های استان لرستان، شاخص‌ترین نیازهای استان که دولت بعد باید انجام دهد را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

فراهم کردن زمینه اشتغال، مهم‌ترین مطالبه جوانان از حجت‌الاسلام رئیسی

مدیر خبرگزاری مهر در لرستان اظهار کرد: لرستان با ۱۱ شهرستان جمعیتی حدود یک‌میلیون ۷۶۰ هزار نفر دارد، ۲.۳ درصد جمعیت کشور در این استان قرار دارد و به لحاظ جمعیت سیزدهمین استان کشور محسوب می‌شود.

فاطمه حسینی، افزود: لرستان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و چهار فصل، در حوزه کشاورزی و دامپروری دارای ظرفیت‌های خوبی‌ست و به لحاظ صنعتی، استانی در حال توسعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه لرستان با وجود ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های دامپروری، کشاورزی و به‌خصوص گردشگری متأسفانه از روند توسعه کشور عقب مانده و به همین دلیل با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است، تصریح کرد: البته ریشه این مشکلات را باید مدیریت ناکارآمد، تعطیلی واحدهای اقتصادی، انباشته شدن مشکلات سال‌های گذشته بر روی هم، ضعف مطالبه‌گری، شاید عدم توجه لازم به این استان در سطح ملی، بالقوه ماندن ظرفیت‌ها و… پیدا کرد.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از مسائل و مشکلاتی که لرستان سال‌هاست با آن مواجه بوده، بحث تورم است، تصریح کرد: این استان، طی سال‌های اخیر در رتبه‌های نخست شاخص تورم در بین دیگر استان‌های کشور بوده که روند رو به رشد تورم به عنوان یک شاخص اصلی اقتصادی، نمایان‌گر وضعیت بد اقتصادی در لرستان است.

مسئول خبرگزاری مهر در لرستان با بیان اینکه طبق آخرین آمار، لرستان با ۱۵.۲ درصد در کنار چهارمحال بختیاری در صدر جدول نرخ بیکاری قرار گرفته است، گفت: یکی از مطالبات مردم این استان به خصوص جوانان آن از آیت‌اله رئیسی به عنوان رئیس جمهور، فراهم کردن زمینه اشتغال برای آنها است.

وی با بیان اینکه نبود بازار کار، تورم رو به رشد، نبود ظرفیت‌های اشتغال و… شرایطی را در لرستان رقم زده که جوانان و خانواده‌های این استان گزینه مهاجرت به دیگر استان‌ها را پیش روی خود داشته باشند، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر لرستان به عنوان یک استان مهاجر فرست در سطح کشور مطرح بوده که بر اساس اعلام مسئولان، سالانه حدود ۱۲ هزار نفر از استان مهاجرت می‌کنند.

این خبرنگار لرستانی با بیان اینکه بر اساس اعلام کارشناسان ما مهاجرت را بیشتر در دو قشر جوانان جویای کار و نخبگان شاهد هستیم، افزود: بیشتر مهاجرت‌ها در لرستان از مناطق دورافتاده به کلان شهرهایی نظیر تهران اتفاق می‌افتد که دلیل بیشتر آنها مسائل و مشکلات اقتصادی است.

بیش از دو هزار پروژه  نیمه تمام در لرستان وجود دارد

وی با بیان اینکه، توسعه ساختار اداری، اجتماعی و فرهنگی، توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها در روستاها، صنعتی شدن حوزه کشاورزی و دامپروری، ایجاد صنایع تبدیلی و… می‌تواند به عنوان یک مطالبه از سوی مردم لرستان، در کاهش نرخ مهاجرت از استان تأثیر گذار باشد، افزود: امروز لرستان با حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام مواجه است که در دولت‌های مختلف کلنگ‌زنی شده و هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند.

حسینی اظهار کرد: بر اساس اعلام مسئولان لرستان، بیش از دو هزار پروژه  نیمه تمام در لرستان وجود دارد و شاید تنها راه به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها اختصاص اعتبارات دولتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و واگذاری این پروژه‌ها برای تکمیل به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی در پایان، تصریح کرد: شاید بتوان گفت که یکی از مطالبات اصلی و مهم مردم لرستان از دولت آیت‌اله رئیسی، اختصاص حق آبه این استان و تکمیل سدهای نیمه تمام آن است، حقی که سال‌های سال است از سوی بدنه وزارت نیرو و کارشناسان آن مورد بی توجهی کامل قرار گرفته تا سهم لرستان از منابع آبی فراوانی که دارد تنها خسارت سیلاب و البته بی آبی روستاها و شهرهای آن باشد.

تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام، مهم‌ترین انتظار مردم لرستان از دولت سیزدهم

مسئول خبرگزاری اقتصاد در استان لرستان نیز گفت: دولت دوازدهم با تمامی وعده‌های نافرجام متعددش در حوزه اقتصاد به مردم لرستان به پایان خط خود رسیده است.

علی عبداله‌زاده با اشاره به اینکه به هر حال یکی از مهم‌ترین انتظارات مردم این دیار از دولت آینده در حوزه تولید تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام و کارخانه‌های تعطیل در مدت زمانی معین است، افزود: در تمامی اقصی نقاط استان، طرح‌های بلاتکلیف زیادی وجود دارد که مطمئنا به پایان رسیدن آنها می‌تواند منشا تحول بزرگی در حوزه اقتصاد، تولید و اشتغال لرستان باشد.

 

وی با بیان اینکه، به همین دلیل یکی از خواسته‌های به حق مردم لرستان توجه ویژه دولت به حوزه تولید استان، تمرکز به احیا و تعیین تکلیف شدن واحدهای بلاتکلیف است، تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر تنها در مرکز استان شاهد احیای مجدد کارخانه‌های بزرگ تعطیل شده و بلاتکلیف همچون پارسیلون، ماشین‌سازی، لاستیک سازی، سیمان خرم‌آباد و ... باشیم مطمئنا در مدت زمان دو تا ۴ سال تحول بزرگی در اقتصاد خرم‌آباد اتفاق خواهد افتاد.

عبداله‌زاده همچنین، با اشاره به اینکه همین موضوع در مورد سایر شهرستان‌های استان نیز صدق می‌کند، بیان کرد: اگر دولت تمرکزش را به تکمیل و اجرای طرح‌هایی همچون فولاد و ذوب‌آهن، سیمان سفید ازنا، پتروشیمی کوهدشت، کارخانه‌های تولید کاشی، عظیم خودروی بروجرد، سنگ و پالایشگاه پل‌دختر، لاستیک‌سازی و کاغذ، سنگ الیگودرز، فاز 4 سیمان، کارخانه گهر، فارسیت دورود، طرح‌های نیمه تمام سلسله و دلفان بگذراند یقینا چندین هزار شغل در مدت زمان چند ساله در لرستانی که در حال حاضر به لحاظ اشتغال وضعیت مناسبی ندارد، ایجاد خواهد شد.

مسئول خبرگزاری اقتصاد در لرستان با اشاره به اینکه به همین دلیل انتظار می‌رود در دولت آینده، تیم اقتصادی و اجرایی استان افرادی توانمند، با تجربه، جوان و پر شور و کارآمد گمارده شوند تا تمام توانشان را برای تحقق این مهم به کار گیرند، افزود: بر این باور هستیم که یکی از عوامل عدم به نتیجه رسیدن طرح‌های نیمه تمام استان، استفاده از مدیران ناکارآمد بوده که به پاشنه آشیل اقتصاد این استان پر ظرفیت تبدیل شده‌اند، باید دستگاه‌های اجرایی را از روزمرگی خارج کرد.

عبداله‌زاده در پایان، خاطرنشان کرد: یقینا می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجودی که در طی سال‌های گذشته مغفول ماندند، شرایط را برای توسعه بخش تولید استان در میان مدت مهیا کرد.

سدسازی و تخصیص آب، راه اصلی نجات مردم لرستان

در ادامه خبرنگار خبرگزاری ایرنا لرستان، اظهار کرد: به گفته مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان، چنانچه بتوان در یک برنامه پنج ساله با هدف ذخیره یک میلیارد مترمکعب آب در استان سد احداث کرد، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار شغل برای بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

الهام بابایی افزود: در صورت تحقق این مهم، ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان، آبی می‌شود که با شرط حفظ ۲۳ درصد اراضی آبی کنونی، می‌توان علاوه بر این، میزان اشتغالزایی ظرفیت قابل توجهی به حجم تولیدات نیز اضافه کرد.

وی با بیان اینکه میانگین زمین‌های کشاورزی کشور و لرستان به ترتیب ۴۶ و ۲۳ درصد  است، بیان کرد: بنابر اظهار مسوولان، با تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار استان دیمزار به زمین آبی، ارزش افزوده تولیدات در هر هکتار به هفت برابر افزایش یافته و بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشاورزان حل می‌شود.

بابایی با بیان اینکه بدون شک شاه‌بیت توسعه نیافتگی لرستان، عدم تخصیص آب است، افزود: ۴.۷ درصد زمین‌های کشاورزی کشور در لرستان واقع شده در حالی‌که ۱۱ درصد آب‌های کشور در این استان می‌باشد اما تنها نیم درصد سدها در این منطقه احداث شده است.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در لرستان با اشاره به اینکه بسیاری از شبکه‌های سه و چهار سدهای استان نیز احداث شده و این سدها در عمل نوعی تشتک تبخیر هستند و لرستان به عنوان یکی از پر آب‌ترین استان‌های ایران تنها دارای ۲۳ درصد زمین آبی می‌باشد، ادامه داد: کشاورزی لرستان، نیازمند عبور از معیشتی به صادرات محوری است چراکه در حالی‌که سالانه ۲.۹ میلیون تن انواع محصول زاعی، باغی و دامی در این استان تولید می‌شود اما کشاورزی معیشتی و تولیدمحور، نتوانسته آنچنان که باید این بخش را در بازارهای صادراتی مطرح کند.

الهام بابایی گفت: توجه صرف به تولید و نادیده گرفتن بازار مصرف، به نوعی خودزنی اقتصادی محسوب می‌شود که زحمات و هزینه‌های یک‌ساله کشاورزان را به دست دلالان می‌سپارد و نتیجه آن هم صادرات برخی محصولات بسیار باکیفیت و کم‌نظیر لرستان به نام سایر استان‌ها و حتی برخی کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه متاسفانه صنایع تبدیلی آن‌چنان که باید در لرستان راه‌اندازی نشده و از آن مهم‌تر اینکه، قشر زحمت‌کش کشاورز استان به دلیل کشاورزی معیشتی، نمی‌داند و یا نخواسته که نیم نگاهی به صادرات محصول با ارزش خود داشته باشد، بیان کرد: لرستان بین ۲.۹ تا سه میلیون تن تولید کشاورزی و باغی دارد، ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و  ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مثمر با تولید ۲۸۰ هزار تن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می‌شود و در حالی‌که  پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش  تولیدات کشاورزی لرستان در زیر بخش‌های زراعی، دامی و باغی است  اما به دلیل کم توجهی به صادرات محصول، ارزش افزوده آن‌چنانی  نصیب مردم نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه انار سیاب، انجیر پل‌دختر، محصولات باغی از جمله سیب بروجرد، زعفران مرغوب و درجه یک، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی استان‌های غیرساحلی، رتبه اول تا سوم تولید حبوبات اعلا از جمله نخود و محصولات گلخانه‌ای با کیفیت صادراتی بالا، از جمله دارایی‌های بالقوه لرستان هستند که سهمی در رونق اقتصادی کشاورزی محور آن ایفا نکرده‌اند، اظهار کرد: بازارهای جهانی و منطقه‌ای از برخی این تولیدات استفاده می‌کنند اما هرگز نمی‌دانند متعلق به لرستان است چراکه خام فروشی در استان صورت گرفته و با برند صادراتی نقاط دیگر به دست مصرف کننده رسیده است.

بابایی گفت: امروزه نیاز مبرم لرستان، عبور از کشاورزی تولید محور برای گام نهادن در کشاورزی صادرات محور است چرا که ظرفیت بالقوه این اتفاق بزرگ در استان وجود دارد اما باید نگرش و زیرساخت‌های فکری کشاورزان، مسوولان و البته تجهیزات میدانی این کار نیز فراهم شود.

 

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در لرستان با اشاره به اینکه میانگین سهم کشاورزی از سبد صادراتی استان کمتر از ۱۵ درصد اعلام می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر حجم انبوهی از تولیدات ما یعنی حدود ۳۰ درصد قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد از بین می‌رود و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام حمایت از تولید نام‌گذاری شده، فرآوری این رقم با توجه به تولید ۳ میلیون تن تولیدات کشاورزی در لرستان حدود یک میلیون تن محصولات استان را شامل می‌شود.

الهام بابایی در پایان، خاطرنشان کرد: پس تخصیص آب در بخش کشاورزی و صنعتی شدن این حوزه برای پرهیز از خام فروشی و کاهش ضایعات یک ضرورت است که باید در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد، البته راه حل این مساله را هم تمامی کارشناسان به اتفاق در سدسازی و مهار روان‌آب‌هایی می‌دانند که موجب خسارت سیل به لرستان و خوزستان در تر سالی می‌شود و در سال‌های خشک هم دست لرستان از این همه نعمت خدادای خالی است.

سهم پایین لرستان در مدیریت کلان کشور/ شاه‌بیت مشکلات اقتصادی

در ادامه، مدیر خبرگزاری ایکنا لرستان سهم تقریباً هیچ استان از مدیریت کلان کشور را شاه‌بیت مبنایی عقب‌ماندگی تاریخی این استان و مشکلات اقتصادی آن می‌داند.

امین زینی‌وند با بیان اینکه تاکنون یک لرستانی در قواره یک وزیر نداشته‌ایم، ادامه داد: بدون شک وجود کادربندی نیروی انسانی، در توسعه همه جانبه منطقه‌ای به‌ویژه در توسعه اقتصادی آن نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه از بعد پیروزی انقلاب اسلامی استان‌های کشور به سبب داشتن افراد ذی‌نفوذ در اداره کشور مشکلات زیرساختی خود را برطرف کرده‌اند اما استان لرستان هنوز از خلا نبود زیرساخت‌ها مانند راه‌آهن، راه دسترسی، باند پروازی و فرودگاه قوی رنج می‌برد، ادامه داد: بعضی از کارهای زیر ساختی که در لرستان در حال انجام است و نمونه آن می‌توان به آزادراه خرم‌آباد به اراک یا راه‌آهن اشاره کرد، عملیات‌های زیرساختی ده‌ها سال پیش در بسیاری از استان‌ها اجرایی شده و به سبب تامین زیرساخت‌ها از لحاظ صنعتی و اقتصادی منتفع و فربه شده‌اند اما استان لرستان هنوز در خم یک کوچه است.

مدیر خبرگزاری ایکنا لرستان، اختصاص سهمی از مدیریت کشور از جمله وزرا بر مبنای قومیت‌ها و مناطق کشور را یکی از راه‌های حل مشکلات لرستان و به تبع آن استان‌های کمتر توسعه یافته دانست و گفت: در دولت اسلامی که بر مبنای عدالت بنا شده است باید سهمی چه برای کادرسازی نیروی انسانی و چه برای جبران عقب ماندگی‌های استان‌های کمتر توسعه یافته از جمله لرستان اختصاص یابد چراکه اجرای عدالت انقلابی همان توازن عدالت به تمام معنا در تمام مناطق کشور است نه اینکه یک استان از شدت صنعت دچار آلودگی هوا شود و استان دیگر در قحطی صنعت و بیکاری و مهاجرت نیروی انسانی آن در رنج باشد.

پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی موجب ناامیدی ورزشی‌های لرستان شده است

در ادامه خبرنگار ورزشی ایسنا لرستان، گفت: ورزش لرستان از گذشته تاکنون در بخش‌های مختلف ازجمله زیرساخت‌ها با مشکل‌های عدیده‌ای روبرو بوده و دولت‌های مختلف کار خیلی خاصی انجام نداده‌اند.

مهران مریدی با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی لرستان در لرستان حدود ۶۱ سانتی‌متر مربع بوده و با میانگین کشور که بر اساس اعلام وزارت ورزش؛ یک مترمربع است، اختلاف زیادی دارد و چند دهه زمان می‌برد که لرستان به این سرانه برسد و از طرفی سرانه سایر استان‌ها نیز در این مدت بیشتر می‌شود، افزود: لرستان سرشار از استعداد ورزشی است و ورزشکارهای این دیار با کمبود امکانات و بعضاً با دست خالی در رشته‌های مختلف افتخارآفرینی کرده‌اند، هر چند تعداد زیادی نیز در فقر امکانات، بی‌کاری، بی‌توجهی مسئولان و غیره؛ عطای دنیای قهرمانی را به لقایش بخشیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه وجود پروژه‌های زیادی که همچنان پس از دهه‌ها نیمه‌تمام هستند و موجب ناامیدی ورزشی‌های لرستان شده نیز از دیگر مشکلات ورزش در دیار آبشارها بوده که در این مسیر فقط وعده جدید از راه می‌رسد و خبری از افتتاح نیست که نیست، تصریح کرد: در بحث تیم‌داری نیز لرستان با مشکل‌های زیادی مواجه است و نبود کارخانجات مهم به این مشکل دامن می‌زند و لرستانی‌ها مجبور می‌شوند با نام استان‌های دیگر در رقابت‌های لیگ شرکت کنند.

مریدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه لرستان قابلیت تیم‌داری در رشته‌های مختلف را دارد و حتی می‌تواند مدعی قهرمانی باشد، افزود: اما چه کنیم که شرایط برای این مهم در سرزمین پل‌های تاریخی مهیا نیست و خیلی‌ از استعدادهای این استان راه به جایی نمی‌برند و به علت بیکاری جمع زیادی از اهالی ورزش لرستان با عنوان «شوتی» مجبور هستند که در جاده‌ها و در قمار زندگی به دنبال لقمه‌ای نان باشند.

این خبرنگار ورزشی ایسنا، خاطرنشان کرد: شاید کوچک‌ترین خواسته اهالی ورزش در لرستان از دولت آینده این باشد که پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و اندکی سرانه فضای ورزشی بیشتر شود و در تیم‌داری نیز شرایط برای استان‌های محروم تسهیل و تا حدودی رقابت نزدیک‌تر باشد.

تخصیص حق‌آبه مهمترین مطالبه مردم لرستان/ بساط مدیران ناکارآمد جمع شود

در ادامه مدیر خبرگزاری فارس لرستان، اظهار کرد: لرستان در چند سال اخیر نتوانست سهم خود را در توسعه به‌دست آورد و مدیران ناکارآمد و ناتوان باعث عقب‌ماندگی بیش از پیش این استان شدند.

سعید سرشار با بیان اینکه از آنجایی که لرستان از جهات مختلف گرفتار عقب‌افتادگی‌های فراوانی است و دولت بعد باید برای رسیدن لرستان به قطار توسعه برنامه‌ریزی کند، افزود: به نظر من در شرایط کنونی مهم‌ترین مطالبه مردم لرستان از دولت بعد باید بحث تخصیص آب، احداث و تکمیل سدهای کوچک و بزرگ در مناطق مختلف باشد چراکه در هر شرایطی برای توسعه کشاورزی صنعت، گردشگری و در یک کلام آب توسعه لرستان راهی نیست مگر آنکه ابتدا حق آبه را از وزارت نیرو بگیریم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه در سالیان اخیر علیرغم آنکه رسانه‌ها همواره بر تخصیص آب به لرستان تاکید داشته و این موضوع را مطالبه کردند اما به واسطه مدیران ناتوان و ناکارآمد این مطالبه جدی به‌دست نیامد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم در وهله اول باید یک استاندار قوی، جسور و جهادی برای لرستان برگزیده شود تا هم بتواند حق‌آبه لرستان را با کمک نمایندگان زنده کند و هم در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمبودها را یک به یک برطرف کند.

سرشار همچنین با اشاره به اینکه از آنجایی که استانداران اختیارات فراوانی دارند و بدون شک با انتخاب یک استاندار قوی و به طبع مدیران پا به کار و جهادی، می‌توان بسیاری از موانع موجود در حوزه اقتصادی استان را برطرف کرد، ادامه داد: متاسفانه بخش تولید در لرستان گرفتار کج‌فهمی‌ها و بی‌تفاوتی برخی مدیران شده است. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در تملک بانک بودن حدود 70 واحد تولیدی در استان نام برد.

مدیر خبرگزاری فارس در لرستان با اشاره به اینکه همانطور که در خاطرمان هست چند سال قبل لرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی شد اما در عمل این موضوع هیچ کمکی به پیشرفت و توسعه استان نکرد، افزود: دولت سیزدهم این‌بار در عمل لرستان را برای پایلوت پیشرفت، توسعه و رفع موانع تولید انتخاب کند و بر توسعه ظرفیت‌های موجود تمرکز کند چراکه در سالیان گذشته شاید تنها استانی که هرگز طعم توزیع عادلانه منابع را در کشور نچشیده باشد لرستان است.

این روزنامه‌نگار لرستانی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت بعد بساط مدیران ناکارآمد، ناتوان، تنبل و آمارساز از لرستان برچیده شده و اینگونه نباشد که همچون سالیان اخیر این استان به سکوی پرتابی برای مدیران تبدیل شود.

توسعه اصولی لرستان با تخصیص عادلانه

در ادامه به سراغ تعدادی از نمایندگان استان در مجلس رفتیم تا نظر آنها ر در مورد مهمترین مطالبه لرستانی‌ها از دولت آینده جویا شویم.

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات زیادی در استان لرستان است که برای برطرف کردن هرکدام از آنها باید وقت زیادی گذاشت.

مهرداد ویسکرمی افزود: ساخت سد در لرستان می‌تواند بسیاری از مشکلات امروزی این استان را برطرف کند تا شاید در آینده شاهد مشکلاتی مثل خشک‌سالی که این‌روزها سختی‌های زیادی را برای مردم به ارمغان آورده است، نباشیم.

وی، خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت که تخصیص عادلانه آب به لرستان پایه توسعه استان است.

ویسکرمی، تاکید کرد: یقینا اگر مشکل تخصیص آب در لرستان برطرف شود، شاهد رشد و شکوفایی این استان در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

حق مردم در سد معشوره مورد توجه بیشتر قرار گیرد

در ادامه نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس نیز با بیان اینکه مردم لرستان از اصیل‌ترین مردم در دفاع از نظام، انقلاب و اسلام هستند و همواره بیشترین تلاش‌ها را در این راستا داشته‌اند، اظهار کرد: مردم انتظار دارند که با روی کار آمدن دولت جدید، این استان هم دیده شده و مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی با بیان اینکه امکانات کشوری باید در اختیار این استان هم قرار بگیرد، افزود: مشکلات لرستان بسیار زیاد است اما مهم‌ترین آنها بیکاری است که باعث شده جوانان و خانواده‌های این استان با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی سر و کار داشته باشند، لرستان، عنوان‌ها و القابی را یدک می‌کشد که به هیچ وجه سزاوار و شایسته آن‌ها نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از جمله توجهاتی که دولت آینده باید به این لرستان داشته باشد و می‌تواند خیلی هم به آبادانی این استان کمک کند حقشان را از حق آبه‌های استان بدهد، تصریح کرد: مردم باید بتوانند از رودخانه‌هایی که دارند استفاده لازم را داشته باشند.

مبلغی، خاطرنشان کرد: حق مردم در مورد سد معشوره و تخصیص مناسب این سد که می‌خواهد آب شرب، صنعت و کشاورزی این مردم باشد نسبت به چندین شهرستان حق آنها مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

پایان‌پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول