اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ممنوعیت فعالیت شورایاری‌ها/ سروری: باید مشکل قانونی شورایاری‌ها برطرف شود

سال 98 پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد. رئیس وقت سازمان بازرسی برگزاری این انتخابات را خلاف قانون عنوان کرد. مدیریت فعلی با دستور جهانگیری انتخابات را برگزار کردند. دو سال گذشت و دیوان عدالت اداری تأکید کرد ادامه فعالیت شورایاری‌ها غیرقانونی است. سروری منتخب شورای ششم گفت : باید مشکل قانونی شورایاری‌ها برطرف شود.

ممنوعیت فعالیت شورایاری‌ها/ سروری: باید مشکل قانونی شورایاری‌ها برطرف شود

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، خبر رسید که با حکم دیوان عدالت اداری کشور،‌ ادامه فعالیت شورایاری‌ها ممنوع شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر کشور و رئیس شورای عالی استان‌ها در ارتباط با ابطال مصوبه شورای شهر تهران در ایجاد نهاد شورایاری‌ها نامه نوشت.

حجت‌الاسلام مصدق در این نامه نوشت: نظر به اینکه به موجب دادنامه قطعی و لازم‌الاجرای شماره 549-550 در تاریخ 17 تیر 99 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب نامه‌های شماره 1393.11.12-51536.13653 و 1398.4.3-56712-38594 هیأت وزیران و مصوبه سی و پنجمین جلسه مورخ 1378.8.4 شورای اسلامی شهر تهران و مصوبات شماره 1393.10.14-1992، 1393.11.8-2009، 1393.11.28-2021، 1393.12.10-2026، 1398.12.14-2548، 1398.3.21-2556 و 1398.3.26 شورای اسلامی شهر تهران که متضمن ایجاد نهاد شورایاری ابطال گردیده است و به موجب مواد 92، 95، 107 و 109 قانون تشکیلات آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 مجلس شورای اسلامی در صورت ابطال مصوبه، اجرای مفاد رأی هیأت عمومی از سوی مرجع تصویب‌کننده، مقرره و در موارد مشابه برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر دستگاه‌های اجرایی الزامی است، لذا دستور فرمائید به نحوه مقتضی التزام به اجرای مفاد رأی مذکور به کلیه مراجع ذیربط آن دستگاه ابلاغ گردد تا از اتخاذ تصمیم مغایر رأی هیأت عمومی و نتیجتاً طرح شکایت موردی شهروندان در موارد مشابه در دیوان عدالت اداری پیشگیری به عمل آید. 

بدهی است عدم رعایت مفاد دادنامه مذکور در وارد مشابه موجب مسئولیت قانونی مقامات مسئول در آن دستگاه اجرایی می‌شود. همچنین در این نامه آمده است احکام الزام‌آور رأی شماره 549-550 مورخ 17 تیر 99 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به این شرح است: ایجاد نهاد شورایاری‌ها در هیچ‌یک از قوانین عادی کشور پیش‌بینی نشده است، لذا مصوبات شورای شهر تهران مبنی بر ایجاد نهاد شورایاری‌ها مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات است و  عدم رعایت حکم مقرر در دادنامه موجب مسئولیت مقامات مسئول خواهد بود. 

 پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در مرداد سال 98 برگزار شد/سراج: انتخابات شورایاری ها غیرقانونی است

قدری به عقب برگردیم. پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در مرداد سال 98 برگزار شد. بارها اعلام کردند که انتخابات شورایاری‌ها قانونی نیست و قرار بود انتخابات برگزار نشود، اما مدیریت فعلی شهری این کار را انجام داد و پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیک برگزار شد. 

قبل از برگزاری انتخابات از سوی سازمان بازرسی کشور این انتخابات غیرقانونی عنوان شد و ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به سران قوا و وزیر کشور از آنها خواست از برگزاری انتخابات غیرقانونی شورایاری‌ها جلوگیری شود.

این نامه در تیرماه 98 ارسال شد و در بخشی از آن آمده بود وضع مصوبه توسط شورای اسلامی شهر تهران و همچنین اقدام به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برخلاف اصل 100 قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات است. وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران دانسته شده و لذا اقدام شورای شهر تهران و هیأت وزیران در وضع مصوبه مبنی بر تشکیل انجمن شورایاری محلات در تهران و برگزاری انتخابات خارج از حدود اختیارات قانونی مراجع مزبور است. 

 با دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور انتخابات شورایاری ها برگزار شد

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در حالی برگزار شد که شورای شهر از مجلس مصوبه‌ای اخذ نکرد و درنهایت با دستور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این انتخابات برگزار شد.

نامه نگاری بیش از 70 نماینده مجلس برای غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری ها

همچنین بیش از 70 نماینده مجلس هم در همان ایام برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کردند و نامه‌ای به وزیر کشور نوشته و خواستار لغو آن شدند، اما باز هم انتخابات برگزار شد. مسئولین معتقد بودند که باید برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از مجلس مصوبه اخذ شود و برای این منظور هم نامه‌نگاری‌هایی هم صورت گرفت،‌ اما تاکنون این موضوع به سرانجام نرسیده است. 

2 سال گذشت و دوباره دیوان عدالت اداری نامه‌ای زد و انتخابات شورایاری‌ها را ابطال عنوان کرد.

باید مشکل قانونی انتخابات شورایاری‌ها برطرف شود 

پرویز سروری منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: موضوع شورایاری‌ها بسیار مهم است و ما آن را بررسی می‌کنیم. باید مشکل قانونی انتخابات شورایاری‌ها برطرف شود و برای این منظور ما تلاش خواهیم کرد.

محله‌محوری عملاً با شورایاری‌ها امکان‌پذیر است

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورایاری‌ها ما را به دل محلات می‌برند و محله‌محوری عملاً با شورایاری‌ها امکان‌پذیر است. آنها در توزیع عادلانه نقش مهمی دارند، چرا که اگر مدیران بخواهند اقدامی انجام دهند، کار را در جاهایی انجام می‌دهند که در دید مسئولان باشد، اما شورایاری‌ها در بطن جامعه هستند و مشکلات محلات را احصاء کرده و در این زمینه به شورای شهر کمک می‌کنند. 

وی ادامه داد: ما باید با مجلس هماهنگ کنیم و مشکل قانونی شورایاری‌ها را برطرف کنیم. در حال حاضر قوه قضائیه حکم داده و ما از نظر قانونی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید مشکل قانونی انتخابات برگزار شود. 

وی ادامه داد: شورایاری‌ها پارلمان محلات محسوب می‌شوند و بلندگوی مردم محلات هستند. ما باید مشکل آنها را برطرف کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم و از فراکسیون مدیریت شهری می‌خواهیم که در این زمینه کمک کند. 

دیوان عدالت اداری اعلام کرده چرا حکم قطعی را اجرا نکرده اند

منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران تأکید دارند که باید مشکل قانونی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برطرف شود. ناصر امانی منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: قبلاً دیوان عدالت اعلام کرده بود که برگزاری انتخابات قانونی نیست و حال دوباره اعلام کرده که چرا حکم قطعی را اجرا نکرده‌اند و مسئولین باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

امیدواریم در لایحه مدیریت یکپارچه شهری، مشکل شورایاری‌ها برطرف شود

وی ادامه داد: تعدادی شورایاری داریم که امیدوار هستند کار خود را ادامه دهند، البته حضورشان هم مؤثر است. ما امیدواریم در لایحه مدیریت یکپارچه شهری، مشکل شورایاری‌ها برطرف شود و آنها بتوانند قانونی به فعالیت خود ادامه دهند و باید در این زمینه تلاش کرد. 

برخی از اعضای فعلی شورای شهر تأکید دارند که شورایاری‌ پست مدیریتی نیست بلکه نمایندگی مردم و کاری داوطلبانه است. احمد مسجدجامعی عضو شورای فعلی و مسئول شورایاری‌ها در این باره در خرداد 98 گفته بود که شورایاری پست مدیریتی نیست بلکه نمایندگی مردم و کاری داوطلبانه است.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم شورایاری را از انجمن معتمدین محله بنامیم که در محل مدیریت محله دانسته باشیم نه مدیریت شهری.

وی همچنین در آن زمان اعلام کرده بود که می‌توانیم قانون شورایاری‌ها را به مجلس ببریم و در سالهای آتی تشکیل شورایاری‌ها بدون مشکل انجام شود. 

وی ادامه داد که در هر دوره برای تشکیل شورایاری‌ها با مشکل روبه‌رو شدیم. امیدواریم بتوانیم تجربه‌ای که شورایاران بار مسئولیتش را به عهده داشته به صورت قانون تدوین و به تصویب برسانیم. 

به گفته مسجدجامعی اگر به جای نهاد مدنی بودن، پست مدیریتی به شورایاری‌ها داده شود همان تهدید است. 

براساس این گزارش، دو سال پیش انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد و در همان زمان هم سازمان بازرسی اعلام کرد که برگزاری انتخابات غیرقانونی است، اما انتخابات با دستور از معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و شورایاری‌ها دو سالی است که به فعالیت خود ادامه دادند. حال دوباره دیوان عدالت اداری نامه‌ای زد و ادامه فعالیت شورایاری‌ها را غیرقانونی عنوان کرد و تأکید کرد که ایجاد نهاد شورایاری‌ها در هیچ‌یک از قوانین عادی کشور پیش‌بینی نشده و مصوبات شورای شهر تهران مبنی بر ایجاد نهاد شورایاری، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات است. منتخبین ششمین دوره شورا تأکید دارند که باید مشکل قانونی شورایاری‌ها برطرف شود چرا که حضور شورایاری‌ها بسیار در شهر به مدیریت شهر کمک می‌کند حال باید دید که سرنوشت شورایاری‌ها به کجا می‌رسد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول