اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری:دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به استان فارس به دانشگاه شیراز رفت و مرکز نوآوری و خلاق فناوری‌های نرم تخصصی علوم انسانی گشایش یافت.

ستاری:دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مرکز نخستین مکان تخصصی این حوزه در جنوب کشور است. فرهنگسازی نوآوری و فعالیت‌های صنایع خلاق در حوزه‌های مختلف علوم انسانی از جمله ماموریت های این مرکز است. همچنین حمایت و آموزش تیم ها در حوزه هایی مانند روانشناسی، علوم شناختی، اقتصاد، مدیریت، هنر و خلاقیت، حقوق و تولید محتوا را انجام می دهد. در حال حاضر 7 تیم در مرکز مستقر هستند و برای استقرار 15 تیم ظرفیت دارد.

 

دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه پایه فعالیت‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است. اما نه دانشگاهی که با محیط اطراف خود تعاملی نداشته باشد. دانشگاهی که روی خیابان یا کوچه نزدیک به خود تاثیر نگذارد، هیچ گاه نمی توان انتظار داشت تا روی جامعه تاثیرگذار باشد.

 

نواحی نوآوری هسته‌های شهرهای هوشمند هستند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاه‌ها، خانه های خلاق و مراکز نوآوری شاهد هستیم، نواحی نوآوری را ایجاد کرده است. این نواحی هسته های شهر هوشمند را شکل می دهد که شهر را متحول می کنند. در ناحیه نوآوری شریف بیش از 600 شرکت فناور حضور دارند که 3 هزار میلیارد تومان فروش این شرکت ها است. زمانی که این نواحی در اطراف دانشگاه شکل می‌گیرد، خود دانشگاه هم بهره می‌برد.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: به عنوان مثال دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا با 10 هزار و 500 دانشجو است. تفاوت دانشجویی که وارد این دانشگاه می شود با سایرین این است که این دانشجو از اول ورود به استنفورد به دنبال این است که چه کارآفرینی، ثبت شرکت و تجاری‌سازی ایده را انجام دهد. دانشگاه برای تغییر جامعه است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر کمک و حمایتی که دانشگاه شیراز نیاز دارد تا در جامعه، اقتصاد و فرهنگ تاثیرگذار باشد، انجام می‌دهد.

 

دولت زیرساخت ها را توسعه می دهد

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به هزینه روی حوزه های آموزش و پژوهش گفت: بودجه کشور سه پایه دارد. آموزش، بهداشت و دفاع. تعداد زیادی پژوهشکده در کشور فعال هستند اما در مقایسه با آنها شرکت‌های فناور بسیار قوی تر عمل می کنند. نوآوری موضوعی نیست که از بخش و پول دولتی خارج شود. بلکه نوآوری کار بخش خصوصی است و جوانی که تا دیر وقت روی ایده خود وقت می گذارد. محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش است. چون دولت زیرساخت ها را توسعه می دهد و پژوهش های پایه را کمک می کند.

ستاری همچنین افزود: مراکز نوآوری یا کارخانه های نوآوری و خانه های خلاق پلتفرم هایی هستند که سرمایه بخش خصوصی را در پژوهش می آورند. ما به این پلتفرم ها احتیاج داریم. پارک های علم و فناوری موفق آنهایی هستند که سرمایه بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی 10 به یک باشد. دانشگاه نیز زیرساخت ها را فراهم می کند. دانشگاه باید عدد قابل توجهی از درآمد خود را از فروش فناوری و ارتباط با صنعت تامین کند که این همان تعامل با جامعه است.

 

دانشجو رود روان است

معاون علمی و فناوری همچنین بیان کرد: پژوهش های پیشرو در کشورهای پیشرفته توسط بخش خصوصی انجام می شود. کارآفرینی که دارای نوآوری است و محصول را تولید می کند. در حال حاضر دیدگاه خوبی در کشور ایجاد شده است. زمانی پژوهشکده ها در کشور راه اندازی شدند تا مشکل صنعت را رفع کنند. در حالی که دولت مجری پژوهش نیست.

 ستاری با اشاره به اینکه دانشجو در دانشگاه ها رود روان است، گفت: این موضوع خود نوآوری خلق می کند. اما در پژوهشکده ها ساختار، دولتی است و انتظار نوآوری اشتباه است. البته نیروی فوق العاده‌ای در این پژوهشکده ها هستند که به ثبت شرکت موفق می شوند. همانطور که بهترین شرکت ها در حوزه زیست فناوری از انستیتو پاستور یا رازی هستند.  تحول فرهنگی در کشور اتفاق افتاده است. زیست بوم فناوری و نوآوری به خوبی در کشور در حال رشد است. این سیستم فکری جدید روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد. زیست بومی که بیش از 7 هزار شرکت دانش بنیان و خلاق در آن فعالیت می‌کنند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول