اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

جوانان به ازدواج آگاهانه ترغیب شوند

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج آگاهانه را ضروری دانست و بر فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های جمعی با رویکرد ازدواج پایدار تاکید کرد.

جوانان به ازدواج آگاهانه ترغیب شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، گلاویژ فتاحی عصر امروز در جمع خبرنگاران رسانه های خبری استان بمناسبت هفته ازدواج  و طرح پژوهش مساله شناسی راهبردی و آسیب‌های اجتماعی در سنندج، ارتقای  شاخص و کیفیت ازدواج و ارایه آموزش‌های مستمر و مداوم  و آموزش حین و بعد از ازدواج را ضروری برشمرد.

وی با اشاره به اینکه اداره ورزش و جوانان یکی از دستگاه‌های متولی جوانان است اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزش قبل از ازدواج بنیادی‌ترین  برنامه مورد نظر ورزش و جوانان است.

فتاحی گفت: در این راستا با همکاری دفاتر تسهیلگر در امر ازدواج اقدامات خلاقانه‌ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۹ مرکز تخصصی در کنار سازمان‌های مردم نهاد در راستای  فرهنگ‌سازی و مشاوره قبل از ازدواج فعالیت دارند اضافه کرد: این برنامه‌های آموزشی در مراکز حاشیه‌نشین و هر جا بستر مناسب باشد اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت با ارایه و پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان از ازدواج جوانان حمایت می‌کند افزود: گرچه اقتصاد در ازدواج جوانان نقش دارد اما مانع ازدواج نیست.

فتاحی با اشاره به اینکه بیکاری نیز می‌تواند منجر به طلاق شود اما علل تعیین کننده نیست افزود: نتایج پژوهش‌ها نشان داده که مسایل فرهنگی در ازدواج و طلاق تاثیرگذار است.

به گفته وی، مشکلاتی مانند تورم، مسایل اقتصادی و بیکاری نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها با کارکردهایی که دارد یکی از ابزار تاثیرگذار در حوزه ازدواج است یادآور شد: رسانه‌ها در راستای اثربخشی  بیشتر در امر ازدواج باید در جهت آموزش حرکت کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های مذهبی و فرهنگی رضایت‌بخش نیست گفت: رسانه‌ها یکی از تاثیرگذارترین  ابزار در حوزه ازدواج است.

معاون امور جوانان ورزش و جوانان کردستان تصریح کرد: رسانه‌ها در راستای اثربخشی بیشتر در امر ازدواج باید در جهت آموزش حرکت کند.

وی بر برگزاری نشست‌های آموزشی  با رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی و تحلیل ازدواج در استان تاکید کرد.

وی با اشاره به ازدواج و طلاق سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ گفت: در سال ۹۹ ازدواج‌ها در استان ۱،۳۳ درصد افزایش و طلاق ۸،۷۸ درصد افزایش داشته است.‌

یکی از پژوهشگران استان در این جلسه با اشاره به پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه طلاق گفت: دگرگونی ارزشی خانواده، مشکلات اقتصادی، فرهنگی، فقر آموزشی، عدم امنیت  روانی _ اجتماعی و گسترش آسیب های پنهان از عوامل جدایی و طلاق جوانان در استان بوده است.
فتاحی افزود: بنابر پژوهش‌های انجام گرفته کاهش تاب‌آوری اجتماعی خانواده ها مادر اصلی طلاق ها در استان است.

وی بر کنترل مدیریت آسیب‌های اجتماعی در راستای  کاهش رغبت ازدواج و افزایش طلاق و عرفی شدن طلاق در استان تاکید کرد و گفت: مسله ازدواج و طلاق باید بدرستی آسیب شناسی شود و راهکارهای عملی مقابله با آن ارایه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنا بر اعلام ثبت احوال استان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰  تعداد چهار هزار و ۲۷۹ واقعه ازدواج و هزار و ۷۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

 از ۲۱ لغایت ۲۷ تیر ۱۴۰۰ بعنوان  هفته ازدواج نامگذاری شده است.
نقش مشاوره تخصصی پیش از ازدواج ، ترویج و تسهیل ازدواج با مشارکت خیران، توانمند سازی جوانان و تقویت مهارت ها،  ازدواج و فرزندآوری، عفاف و حجاب  ، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی  و سواد رسانه ای و آگاهی بخشی به جوانان از عناوین نامگذاری شده هفته ازدواج عنوان کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول