اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

حل مشکل دامداران 3 راهکار دارد/ بی‌تدبیری دولت به دامداران خسارت زد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکلات دامداران 3 راهکار دارد، یا باید نهاده‌های دامی به دامداران به‌صورت یارانه‌ای عرضه شود، یا فرآورده‌های لبنی را به مردم به‌صورت یارانه‌ای بدهیم، یا این‌که قیمت آزاد شود، راهکار این موضوع از این 3 حالت خارج نیست و دولت باید برای این مسائل تصمیم‌گیری کند.

حل مشکل دامداران 3 راهکار دارد/ بی‌تدبیری دولت به دامداران خسارت زد

لطف‌الله سیاهکلی، نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات صنعت دامداری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: قزوین یکی از قطب‌های بزرگ دام در کشور در حوزهٔ دام سنگین و سبک و نیز در حوزهٔ طیور و مرغ و تخم‌مرغ است، 8 الی 10 درصد نیاز کشور در برخی از این اقلام از استان قزوین تولید و توزیع می‌شود.

وی افزود: ما مشکلات این حوزه را در استان رصد کرده‌ایم، بنده روز گذشته از مجتمع دامداری بزرگ شریف‌آباد که حدود 8 هزار رأس دام سنگین و سبک دارد، بازدید کردم و ضمن بررسی مشکلات دامداران، با هیئت مدیره و فعالان عرصهٔ دام گفت‌وگو کردم.

سیاهکلی عنوان کرد: دامداران معتقدند اکنون نهاده‌های دامی موردنیاز خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و ارز دولتی یا 4 هزار و 200 تومانی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، ضمن گران بودن این نهاده‌ها، تهیهٔ آن نیز برای دامداران مشکل است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دامداران معتقدند قیمت تمام‌شدهٔ تولید شیر بسیار بیشتر از قیمت عرضهٔ آن در بازار است، به همین دلیل برخی از دامداران مجبورند گاوهای شیرده خود را به کشتارگاه بسپارند، چون از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند و اگر هم از پس هزینه‌های آن برآیند، درآمدی که به‌دست می‌آورند هزینه‌های آنان را پوشش نمی‌دهد.

این مسؤول تصریح کرد: حق با دامداران است و لازم است دولت برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد و با آنان جلساتی برای حل مسئله بگذارد، زیرا اگر این مسئله ادامه‌دار باشد حتماً به تولید گوشت و شیر و در پی آن به تولید لبنیات در کشور ضربهٔ سنگینی وارد خواهد شد.

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر دولت بخواهد قیمت شیر را گران کند، این کالا و در پی آن لبنیات از سفره‌های مردم کم و حتی حذف می‌شود، و اگر هم شیر را گران نکند دامداران ضرر می‌کنند، بنابراین لازم است دولت به نحو دیگری به این مسئله ورود کند.

این نمایندۀ مجلس یادآور شد: ما نیز در مجلس بحث‌هایی در رابطه با این موضوع داشته‌ایم، اما هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است، البته ما در مجلس اعتقاد داشتیم باید ارز به‌صورت تک‌نرخی باشد، اما دولت این را نپذیرفت، از سوی دیگر می‌بینیم دولت علی‌رغم این‌که ارز را تک‌نرخی نکرده، اما آن‌هایی که باید از ارز دولتی استفاده کنند استفاده‌ای نکرده‌اند، این یعنی مشکل بسیار پیچیده است و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد.

سیاهکلی اضافه کرد: باید این موضوعات از وزیر کشاورزی و وزیر صمت پرس‌وجو شود تا ببینیم چه راهکاری برای حل مشکل دامداران دارند، این ایراد بزرگ به دولت وارد است که با بی‌تدبیری دارد به دامداران خسارت وارد می‌کند، در کمال تأسف در رابطه با این مسئله بنده معتقدم دولت کاملاً موضوع را رها کرده و مدیریت نمی‌کند.

وی در رابطه با راهکارهای حل مشکلات دامداران اظهار کرد: حل این مشکلات 3 راهکار دارد، یا باید نهاده‌های دامی به دامداران به‌صورت یارانه‌ای عرضه شود، یا فرآورده‌های لبنی را به مردم به‌صورت یارانه‌ای بدهیم، یا این‌که قیمت آزاد شود، راهکار این موضوع از این 3 حالت خارج نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: دولت باید برای این مسائل تصمیم‌گیری کند، ما نمی‌توانیم تصمیم نگیریم و دامدار را وادار کنیم که به‌دلیل این‌که از پس تأمین نهاده‌ها برنمی‌آید، دام خود را به کشتارگاه ببرد.

سیاهکلی در پایان در رابطه با مشکلات فرآیند صدور مجوز دامداری صنعتی نیز عنوان کرد: ما باید هم برای دامداران سنتی و هم برای دامداران صنعتی برنامه داشته باشیم، چون هر دو تولیدکننده هستند و فضا باید برای هر دو باز باشد و حمایت شوند، هم‌چنین باید به دامدارانی که تمایل به صنعتی شدن دارند نیز کمک کنیم، البته مشکل خاصی در این زمینه در استان ما وجود ندارد و به‌طور طبیعی برخی مقررات در این خصوص وجود دارد که لازم است رعایت شوند، برای مثال فاصلهٔ دامداری‌ها نسبت به یک‌دیگر و مسئلهٔ مهم کم‌آبی در استان؛ اگر فرآیند صدور مجوز دامداری صنعتی طولانی است مهم‌ترین دلیل آن همین است که استان قزوین آب ندارد، اما در حالت کلی دامداران و تولیدکنندگان به هر طریق باید حمایت شوند تا جهش تولید در کشور اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول