اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام عراقی؛ احتمال خروج نیروهای رزمی آمریکا در آینده نزدیک

دو مقام عراقی در گفت‌و‌گو با یک روزنامه قطری ضمن اشاره به اینکه رایزنی‌هایی میان بغداد و واشنگتن درباره زمان برگزاری دور جدید گفت‌و‌گوهای راهبردی در جریان است،‌ از احتمال اعلام خروج نیروهای رزمی آمریکا ازعراق خبر دادند.

مقام عراقی؛ احتمال خروج نیروهای رزمی آمریکا در آینده نزدیک

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو مقام سرشناس عراقی به روزنامه قطری «العربی الجدید» خبر دادند که یک گروه از اعضای دولت این کشور به همراه سفارت آمریکا در بغداد برای مشخص کردن زمان دور چهارم گفت‌‌و‌گوی راهبردی بغداد-واشنگتن در حال رایزنی‌ هستند؛ گفت‌و‌گویی که قرار است پس از پایان تعطیلات عید سعید قربان در واشنگتن برگزار شود.

 اوایل ماه آوریل گذشته و برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» دو طرف دور سوم این گفت‌و‌گوها را به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار کردند که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او ریاست این گفت‌و‌گو را برعهده داشتند.

بر اساس گزارش امروز (چهارشنبه) العربی الجدید، یک مقام بلندپایه در دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به این روزنامه قطری در این خصوص خبر داد:‌ «تا این لحظه،‌ معلوم نشده است که آیا نخست‌وزیر در این مرحله به عنوان رئیس هیأتی که قرار است به واشنگتن برود، مشارکت خواهد کرد یا فؤاد حسین به نیابت از او این کار را برعهده خواهد گرفت».

این مقام عراقی که اشاره‌ای به نام او نشده، در ادامه اضافه کرد که این مسئله تا حد زیادی بستگی به تحولات سیاسی و امنیتی فعلی عراق و همچنین رایزنی‌های مستمر کنونی میان  وزارت امور خارجه، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، دفتر نخست‌وزیر و فرماندهی عملیات این کشور دارد.

مقام مذکور همچنین خبر داد که بغداد با طرف آمریکایی ارتباط‌‌هایی برقرار کرده است تا درباره زمینه‌سازی برای مرحله چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی با واشنگتن بحث و تبادل نظر کند؛ مرحله‌ای که نتایج آن به اتمام یا ادامه این گفت‌و‌گوها بستگی خواهد داشت.

یک مقام دیگر عراقی به این روزنامه قطری خبر داد که شاید اعلامی درباره خروج ۵۰۰ نیروی نظامی رزمی [آمریکایی] از عراق صورت بگیرد و مابقی نظامیان مستقر در عراق با عنوان مشاوران و مربیان نظامی تحت پوشش ائتلاف بین‌المللی به کار خود ادامه خواهند داد.

بر اساس گفته این مقام عراقی که این روزنامه اشاره‌ای به نام او نکرده، نخست‌وزیر عراق به برخی از گروه‌های سیاسی عراق تعهد داده است که پیشرفت‌های بزرگی در ارتباط با پرونده خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق صورت بگیرد.

با این حال، وی اضافه کرد: «تمام تصورات کنونی و تفاهمات ممکن است در صورت پاسخ واشنگتن به حملات اخیر گروه‌های مسلح تغییر کند و دولت به هیچگونه وعده یا تعهدی مبنی بر عدم تکرار حمله از جانب آمریکا دست پیدا نکند».

این اظهارات در حالی بیان شده است که دو طرف در دوره پیشین گفت‌و‌گوهای راهبردی بر سر تغییر نقش نیروهای آمریکا و همچنین نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به آموزش و مشاوردهی به نیروهای عراقی و همچنین حمایت از آن‌ها و آنچه توانمندسازی این نیروها در مقابله با داعش و تقویت کارایی نهادهای عراقی خوانده شده بود، به توافق رسیدند.

دور نخست این گفت‌و‌گوها سال گذشته میلادی به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد و به مدت چند ساعت به طول انجامید؛ گفت‌و‌گوهایی که برخی از مقامات امنیتی و سیاسی بغداد و واشنگتن و همچنین مقاماتی از وزارت خارجه دو طرف در آن مشارکت داشتند.

دور دوم این مذاکرات در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت؛ سفری که در ماه آگوست گذشته انجام شد و نخست‌وزیر عراق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جریان آن دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد.

در حالی رایزنی‌ها برای دور چهارم گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد-واشنگتن صورت می‌گیرد که مواضع آمریکا طی روزهای گذشته چند بار هدف حملات گسترده راکتی و پهپادی قرار گرفته است.

این حملات پس از آن انجام شد که آمریکا یک موضع سازمان الحشدالشعبی عراق را در مرز عراق و سوریه هدف قرار داد؛ اقدامی که در پی آن، چهار رزمنده الحشد به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول