اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ژست‌های تکراری سئول و وجهه‌ تخریب‌شده‌ کره جنوبی نزد مردم ایران

وعده‌های مکرر کره جنوبی برای آزادسازی منابع ارزی ایران در این کشور، نه‌ تنها موجب بی‌اعتباری و تخریب وجهه این کشور نزد افکار عمومی شده، بلکه دیگر کسی در تهران به ژست‌های تکراری مقامات این کشور توجهی نمی‌کند.

ژست‌های تکراری سئول و وجهه‌ تخریب‌شده‌ کره جنوبی نزد مردم ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در حالی به سومین سال عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی نزدیک می‌شویم، که این روزها باز هم رسانه‌های این کشور، از گفت‌وگوی سئول با مقام‌های آمریکایی برای آزادسازی این منابع خبر می‌دهند. ژست‌های رسانه‌ای که به گفته «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه رویه معمول کره جنوبی شده و تا زمانی جمهوری اسلامی ایران شاهد اقدامی عملیاتی در این خصوص نباشد، اهمیتی به آنها نخواهد داد.

 

 

به گزارش فارس، خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی اخیراً گزارش داده بود که «هونگ نام کی» وزیر دارایی کره جنوبی و «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیداری دوجانبه در «ونیز» ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌های مسدودشده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند و کره جنوبی هم به دنبال استفاده از کانال سوئیس به منظور استفاده از بخشی از این دارایی‌ها برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوئیسی به جمهوری اسلامی ایران است.البته در این میان «واشنگتن فری‌بیکن» براساس ابلاغیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره ارسال کرده، گزارش داد که آمریکا با هدف «دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن»، از «بخشی از تحریم‌های تجارت غیرقانونی نفت ایران»، چشم‌پوشی می‌کند. این معافیت تحریمی که به امضای «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا رسیده، «انتقال وجوه ایران در حساب‌های محدودشده به صادرکنندگان در ژاپن و کره جنوبی را مجاز می‌داند». (اینجا بخوانید)

* تحول مهمی در جهت رفع محدودیت از منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای صورت نگرفته

خبر یونهاپ، واکنش «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت و او در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: کره جنوبی در پی تغییر دولت در آمریکا، نسبت به حل مشکلات موجود در روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه رفع محدودیت‌ها از منابع مالی ایران نزد بانک‌های این کشور ابراز علاقه کرده و در این میان شاهد برخی ابتکارات از سوی این کشور و از جمله سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به تهران در ۲۲ و ۲۳ فروردین‌ماه بوده‌ایم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در همه این تحرکات و مراودات، کره جنوبی با طرح وعده‌هایی، اعلام آمادگی کرده که برای حل این مشکلات، گام‌هایی عملی بردارد اما به‌رغم مذاکرات و گفت‌وگوهای انجام‌شده بین مقامات ایران و کره جنوبی، از جمله در جریان سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران، عملاً تاکنون تحول مهمی در جهت حل مشکلات بین دو کشور و به‌ویژه رفع محدودیت از منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: هر از گاهی، اخباری مبنی بر پیگیری‌های طرف کره‌ای در خصوص امکان بهره برداری و یا انتقال بخشی از منابع مالی کشورمان در بانک‌های این کشور منتشر می‌شود، ولی متأسفانه در عمل ما شاهد اقدامی عملی، حتی برای انتقال بخشی از منابع مالی به کانال سوئیس برای خرید کالاهای بشردوستانه و یا تسهیل خرید این‌گونه اقلام از داخل کره و یا کشور ثالث نبوده‌ایم. تجربه نشان می‌دهد که اقداماتی از این دست و اکتفای صرف به اظهارات رسانه‌ای، رویه معمول کره جنوبی است که باز هم روی خواهد داد و تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران شاهد نتیجه عملی و موثر نباشد، اهمیتی به ژست‌های رسانه‌ای نخواهد داد.

 

 

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که آخرین سفر در این خصوص در سطح نخست‌وزیر کره جنوبی انجام شد، ولی عملاً پس از آن هم هیچ تحولی رخ نداد.

روز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه «چانگ سی کیونگ» نخست‌وزیر کره جنوبی در خصوص مناسبات دوجانبه و گفت‌وگو درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در سئول به تهران سفر کرد و ضمن رایزنی با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، با «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین «علی لاریجانی» مشاور مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد.

قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی نیز که نخست‌وزیر را در این سفر همراهی می‌کرد با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزیر امور خارجه در دیدار دیپلمات کره جنوبی، بلوکه‌کردن منابع مالی ایران در سئول را موجب از دست‌رفتن اعتماد و جایگاه کره نزد ملت ایران خواند. با این حال، این اعلام موضع رسمی نیز کمکی به تغییر موضع کره جنوبی و اقدام عملی نکرد.

عراقچی در واکنش به سبک نشستن دیپلمات کره‌ای، مشابه او نشست

مقامات ایرانی در این مدت به‌صراحت به کره‌ای‌ها گفته‌اند که بهانه تراشی آنها برای عدم پرداخت بدهی‌شان قابل پذیرش نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد وعده‌های مکرر و بی‌اساس کره جنوبی، موجب بی‌اعتباری این کشور نزد افکار عمومی ایران شده و دیگر کسی در تهران به ژست‌های تکراری سئول توجه نمی‌کند.

کره جنوبی برای حل این مشکل، راهی طولانی و عملی برای خروج از گذشته‌ای دارد که به دست خودش تخریب کرده است. گفت‌وگو با مردم و مقامات، حاکی از آن است که کره جنوبی، بیشتر پل‌ها را خراب کرده است. اگر این ارزیابی درست باشد که به نظر می‌رسد همین گونه است، حل مشکل منابع مالی مردم ایران از طریق مذاکرات در وین هم کمکی به احیای جایگاه از دست رفته کره در ایران نخواهد کرد مگر اینکه در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، رویکردی رقم بخورد که بتواند اموال بلوکه‌شده مردم ایران در کره جنوبی را آزاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول