اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزارش فارس از اوضاع امنیتی غرب افغانستان؛ کنترل طالبان بر 36 شهرستان

مسوولان محلی ولایات حوزه غرب افغانستان اعلام کردند که طالبان حملات خود را به غرب این کشور تشدید کرده و این گروه توانسته از 45 شهرستان، 36 شهرستان را به کنترل خود در آورد و تنها 9 شهرستان در اختیار و کنترل دولت است.

گزارش فارس از اوضاع امنیتی  غرب افغانستان؛ کنترل طالبان بر 36 شهرستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از تشدید حملات طالبان به ولایت‌های غرب افغانستان از جمله هرات،‌ فراه، بادغیس و غور و این گروه توانسته از 45 شهرستان، 36 ولایت را به کنترل خود در آورد و تنها 9 شهرستان در اختیار و کنترل دولت است.

«زلمی کریمی» سخنگوی والی غور در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: پس از آغاز حملات طالبان بر شهرستان‌های ولایت غور نیروهای امنیتی در مقابل آنها مقاومت کرده، اما به دلیل راهبردی نیمی از مناطق تخلیه شده و نیروهای امنیتی در مناطق مهم مستقر شدند.

وی بیان داشت: در حال حاضر از میان 10 شهرستان غور تنها شهرستان‌های دولتیار و لعل و سرجنگل و مرکز فیروز کوه در اختیار حکومت است.

 

کریمی ادامه داد: در حال حاضر روستاهای اطراف مرکز شهر، بخش هایی از شهرستان دولتیار و شاهراه هرات – غور شاهد حملات پراکنده طالبان بوده  و این گروه تلاش دارند تا حملات خود را برای تسخیر مرکز ولایت و دو شهرستان که در کنترل حکومت است اغاز کنند اما نیروهای امنیتی با مقاومت در مقابل انها تاکنون تلفات زیادی را به طالبان وارد کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های شهرک، تولک، ساغر، تیوره، دولینه، پسابند ، چهارسده و مرغاب تاکنون در کنترل کامل طالبان است اما به زودی عملیات‌های نظامی برای پاکسازی مناطق آغار خواهد شد.

وزیراحمدنورانی فعال مدنی در غور نیز در این باره گفت: وضعیت امنیتی در غور بسیار وخیم بوده و طالبان در شاهراه های غور و برخی از راه‌های مواصلاتی در شهرستانهای تحت حاکمیت دولت ایست بازرسی دارند و از مردم اخاذی میکنند اما تاکنون مسوولان محلی و امنیتی برای پاکسازی این مناطق اقدامی نکردند.

از سوی دیگر «حسام الدین شمس» والی بادغیس در این مورد گفت: طی روزهای گذشته گروه طالبان 5 حمله گسترده برای تسخیر مرکز ولایت بادغیس داشت که این حملات از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شده است و مرکز شهر بادغیس که در کنترل نیروهای امنیتی است وضعیت در حال بهبود است.

 

شمس همچنین گفت: در چند هفته گذشته در رویدادهای مختلف در بادغیس نزدیک به 300 عضو طالبان کشته و 200 تن دیگر زخمی شدند.

وی تاکیدکرد: بیشترین تلفات در جنگ های بادغیس به غیر نظامیان وارد شده و تاکنون 70 غیر نظامی زخمی و 3 تن دیگر کشته شدند.

والی بادغیس خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرکز ولایت بادغیس در کنترل نیروهای امنیتی است و شهرستانهای بالامرغاب ، قادس، مقر، ابکمری، غورماچ و جوند در تسخیر طالبان است.

در ولایت فراه نیز به گفته منابع در این ولایت تاکنون شهرستانهای خاک سفی ، پشت رود، اناردره، پشت کوه، زیرکوه، جوین ، بکواه، بالابلوک و گلستان به دست طالبان سقوط کردهو تنها شهرستان پرچمن و مرکز این ولایت درکنترل دولت است.

با تلاش‌های زیاد برای مصاحبه با والی فراه و وضعیت کنونی این ولایت اما حاضر به مصاحبه نشد.

این در حالی است که  ولایت هرات یکی از ولایت های مهم افغانستان است در حملات طالبان در امان نمانده است و از 19 شهرستان تنها 6 شهرستان و مرکز این ولایت در کنترل دولت است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در این مورد بیان داشت که  روند انسجام مجدد نیروهای دفاعی و امنیتی در این ولایت در حال نهایی شدن ت و در کنار نیروهای امنیتی بسیج مردمی نیز تاثرات مثبتی داشته است و اقدامات پاکسازی شاهراه‌ها، شهرستانها و تامین امنیت شهروندان و بازرگانان در دست اجرا است.

شهرستان‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، ادرسکن، فارسی، کهسان، غورویان، زنده جان، پشتون زرغون، چشت، اوبه، کرخ، فارسی و گلران هرات در حال حاضر در دست طالبان  و تنها شهرستانهای زاول، شیندند، پشتکوه، گذره، انجیل و زیرکوه و مرکز شهر هرات در کنترل نیروهای امنیتی است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول