اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

توضیحات معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اشاره روحانی به اصل شصتم قانون اساسی

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: اشاره امروز آقای روحانی به اصل شصتم قانون اساسی راجع به مذاکرات برجام و مصوبه مجلس در آذرماه سال گذشته با وضع قانون اقدام راهبردی بوده است.

توضیحات معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره اشاره روحانی به اصل شصتم قانون اساسی

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد اشاره رییس جمهور به اصل شصتم قانون اساسی در هیات دولت گفت: قانون اساسی امورات کشور را در سه دسته قرار داده است. امورات کشور یا از جنس قضاوت و داوری است که در صلاحیت قوه قضاییه قرار گرفته یا جنس تقنینی دارد که در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است، دسته سوم جنس کار نه قضایی است و نه تقنینی، بلکه جنس کار اجرائی است.

وی ادامه داد: اصل شصتم قانون اساسی تصریح دارد که اعمال قوه مجریه جز در اموری که در قانون اساسی مستقیما به عهده رهبری گذارده شده، مثل نصب و عزل فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، یا مثلا نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیما، موارد اجرائی اصل ۱۱۰قانون اساسی، بقیه امور اجرائی و اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و وزراء است.

معاون پارلمانی رییس جمهور خاطر نشان کرد: اصل ۵۷ قانون اساسی نیز به اصل تفکیک قوا صراحت دارد. انحصار اعمال قوه مجریه به شکل عام و یا نسبتی خاص با توضیحی که عرض کردم در اختیار مقام رهبری، رئیس جمهور و وزراء است.

امیری تصریح کرد: از منظر حقوقی امور اجرائی اموری هستند که مستقیما وضع قاعدهای عمومی نمی کنند بلکه بر حسب مورد و مصداق بر اساس قواعد و اصول عام الشمول نسبت به مصادیق تحمیل می شوند. لذا این موارد جنبه مصداقی و عملیاتی دارند. به نظر می‌رسد اشاره امروز آقای روحانی ریاست محترم جمهور به اصل شصتم قانون اساسی راجع به مذاکرات برجام و مصوبه مجلس در آذرماه سال گذشته با وضع قانون اقدام راهبردی بوده است.

امیری اضافه کرد: رییس جمهور مذاکرات را عموما از جنس کار اجرانی می‌دانند که روزانه و مستمرا توسط دولت و وزارتخانه انجام می گیرد و مذاکرات برجامی هم مثل بقیه مذاکرات أست، که با وضع قانون مذکور، مجلس شورای اسلامی به یک امر اجرائی ورود کرد و آقای رئیس جمهور بارها بر از دست رفتن فرصتها برای رفع تحریم‌ها با اشاره به موانع اعمال قوه مجریه تأکید داشته‌اند و امروز هم به این امر تأکید داشتند.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: رییس جمهور معتقدند که چنانچه در رابطه با مذاکرات برجامی و تحریم‌ها اصل شصتم قانون اساسی تمام و کمال اجرائی می‌شد و دولت مبسوط الید بود در ماههای پایانی سال گذشته مذاکرات به نتیجه رسیده بود و تحریم‌ها برداشته شده بود و امروز شاهد مشکلات ناشی از به اتمام نرسیدن مذاکرات برجام و همچنین نپیوستن به FATF و عدم امکان مراودات بانکی کشورمان با بانکها و مؤسسات مالی دنیا نبودیم. صحبتهای امروز آقای رئیس جمهور در اشاره به اصل شصتم قانون اساسی معطوف به این موضوع بود که توضیح دادم. شاید خود رییس جمهور هم در فرصت مناسبی به توضیح موضوع بپردازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول