اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

لامپ اضافی خاموش!/ راهکارهای عملی برای کاهش مصرف برق

ساعات پرمصرف برقی 12تا 16 و 19 تا 23 است.

لامپ اضافی خاموش!/ راهکارهای عملی برای کاهش مصرف برق

گروه زندگی: تابستان از راه رسیده است و هوا آنقدر گرم است که شاید گاهی یادمان برود برای فرار از گرما چقدر در حال هدر دادن انرژی هستیم. نکته مهم در مصرف انرژی این است که حتی در کشورهایی که از نظر تامین نیروی برق مشکلی وجود ندارد، صرفه‌جویی و الگوی صحیح مصرف در زندگی مردم جریان دارد.

پس بهتر است راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف منابع از جمله برق را بشناسیم و به کودکان خود هم آموزش بدهیم.

سایبان کولر تهیه کنید

یکی ار راهکارهای تاثیرگذار و کم خرج برای کاهش مصرف برق و همچنین آب، استفاده از یک پارچه مانع جذب گرما بر روی کولرهای آبی است. مخصوصا آن دسته از ساختمان‌های که کولرهای آبی بر روی پشت‌بام قرار دارند و حسابی در معرض گرما هستند.

برخی مغازه‌هایی که تجهیزات کولر آبی دارند، سایبان‌های آماده برای فروش دارند. غیر از اینها می‌توانید خودتان از پارچه‌ای که جاذب گرما نباشد، برای چهارطرف کولر آبی چادر بدوزید.

وقتی کولر آبی از معرض گرما دور باشد، اول اینکه آب کمتری مصرف می‌کند و بعد هم با خنک ماندن آن، نیازی به استفاده از دورتند کولر و مصرف برق بیشتر نیست. عمر کولر هم طولانی‌تر می‌شود.

 

نور طبیعی را غنیمت بشمارید

درست است که برخی خانه‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ نور مناسبی ندارند، اما استفاده از لامپ و روشنایی در ساعات ابتدایی روز حتی در خانه‌هایی که از نور کافی برخوردارند نیز به یک عادت تبدیل شده است.

چند روز امتحان کنید و ببنید بدون لامپ هم در ساعات ابتدایی روز و حتی تا قبل از ظهر می‌شود از نور طبیعی استفاده و کارهای روزمره را انجام داد. از طرف دیگر حواستان به لامپ‌هایی اضافی که روشن می‌ماند هم باشد. بعد از ترک هر محل از خانه مثل اتاق خواب، عادت کنیم تا لامپ آن را هم خاموش کنیم.

لامپ‌های جدید و دوستدار کاهش برق

لامپ‌های جدید که به لامپ‌های () معروف هستند و انواع متفاوت و متنوعی هم دارند؛ نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف برق دارند. این لامپ‌ها نسبت به انواع قدیمی که به لامپ‌های رشته‌ای موسوم هستند، برق بسیار کمتری مصرف می‌کنند. برخی از انواع لامپ‌های () تا 90درصد کمتر از لامپ‌های رشته‌ای برق مصرف می‌کنند و البته طول عمر بسیار طولانی‌تری دارند.

اگر مغازه‌دار هستید و برای جذب مشتری و روشن نگه داشتن مغازه خود در ساعات تاریکی هوا از لامپ‌های خورشیدی و بزرگ رشته‌ای استفاده می‌کنید، باید بدانید با جایگزین کردن هر لامپ رشته‌ای با () هم به هزینه‌های خود و به کاهش مصرف برق کشوری کمک خواهید کرد.

 

پریزها را آزاد کنید

برخی وسائل برقی که بدون مصرف به پریز متصل هستند، اگر در حالت آماده با کار باشند برای کنتور شما عدد می‌اندازند. آمارها می‌گوید این وسائل حدود11درصد از کل مصرف برق منازل را به خودشان اختصاص می‌دهند.

اگر از پریز کشیدن مداوم وسائل برقی کم استفاده برایتان سخت است؛ یک چندراهی کلیددار تهیه کنید و در مواقع لزوم کلید آن را روشن کنید. دقت کنید که بهتر است در این مواقع چند وسیله که به یک چندراهی وصل هستند را به صورت همزمان روشن نکنید.

 

وسائل برقی با همه ظرفیت به کار بگیرید

ماشین لباسشویی و ظرفشویی بهتر است با همه ظرفیت خود روشن بشوند. طبیعتا چندبار روشن کردن این وسائل با ظرفیت تکمیل نشده، برق بیشتری مصرف می‌کنند. همچنین بهتر است این وسائل را در ساعات پیک یا پرمصرف برقی روشن نکنید.

ساعات پرمصرف برقی 12تا 16 و 19 تا 23 است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول