اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی/ تاکید بر استفاده از توان اساتید دانشگاه‌ها در خدمت به کشور

نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با حضور رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی/ تاکید بر استفاده از توان اساتید دانشگاه‌ها در خدمت به کشور

به گزارش حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام محمدنژاد مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در جلسه با رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه طرح اندیشوران با هدف ارتباط اساتید و متولیان امور اعم از قانون‌گذاران و مجریان در نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است، ابراز داشت: این امر یکی از دغدغه‌هایی بود که سالیان سال در مرکز هم‌اندیشی به فکر اجرایی شدن آن بودیم.

وی با اشاره به سابقه 20ساله این مرکز گفت: هم‌اندیشی ماهیتاً وظیفه‌ای است که با بدنه دانشگاه و فضای فرهنگی دانشگاه سازگاری بیشتری دارد و دانشگاه محل هم‌اندیشی است لذا ما در طرح اندیشوران انتظار داریم دانشگاهیان نظرات و دیدگاه‌های خود را به‌صورت کارشناسی در موضوعات مختلف برای کمک به مسئولان اجرایی امور ارائه کنند.

مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی افزود: در همین راستا خوشبختانه سال گذشته که نخستین بار مطرح شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن استقبال کرد و جناب آقای محسن رضایی با حضور در جمع مسئولین دفاتر و دبیران محترم هم‌اندیشی، طرح «جمع‌سپاری» مجمع تشخیص مصلحت را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در راستای این هدف، سامانه‌ای را تحت عنوان نجم طراحی کردند و دوست دارند که سیاست کلی در برنامه هفتم در دانشگاه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد و بسیار هم مورد استقبال دفاتر هم‌اندیشی ما قرار گرفت. در جلسه دیگری با مدیر مرکز پژوهش‌های مجلس، قرار بر این شد که در همان مجموعه هم سامانه‌ای طراحی شود که ارتباط اساتید با مجلس ساماندهی شود و بعد از انتخابات هم، رئیس‌جمهوری منتخب نیز علاقه‌مند بودند که از نظرات عموم مردم خصوصاً نخبگان استفاده کنند که در این عرصه هم ما جلساتی را جهت ارائه راهکارهای تعامل با دولت برگزار کردیم.

حجت الاسلام محمدنژاد، با اظهار اینکه "در همین راستا ما معتقدیم در استان‌ها می‌توانیم با مجریان محترم دولتی مانند استانداری و اداره‌کل‌ها در استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در استان هستند رابطه خوبی با دفتر هم‌اندیشی برقرار کنیم"، خاطرنشان کرد: استادان دانشگاه‌ها، مشاوری امین هستند و ما خواستار استفاده مدیران اجرایی کشوری و استانی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در حل مباحث و مشکلات و همچنین دیدگاه‌های کارشناسی آنان در طرح‌ها و لوایح و کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی هستیم چراکه آن را در رشد کشور قابل توجه می‌دانیم.

* از توان اساتید دانشگاه‌ها در خدمت به کشور استفاده شود

در ادامه حجت الاسلام خدیوی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تأثیرگذاری دانشگاهیان به‌خصوص استادان فرهیخته و فعال در نشست‌های مرکز هم‌اندیشی در عرصه‌های مختلف کشور بر استفاده از ظرفیت‌های مراکز هم‌اندیشی تأکید کرده افزود: قطعاً فضای جامعه به‌سمت استفاده از افراد خدوم در عرصه‌های مختلف پیش می‌رود و نشست‌های هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در آینده تأثیر خود را خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه آقای متفکرآزاد سالهای سال از اساتید و اعضای فعال مرکز هم‌اندیشی دانشگاه بوده است، گفت: ایشان در زمان حاضر در سنگر نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی در حال خدمت به جامعه هستند و آن را از خروجی‌های مرکز هم‌اندیشی می‌دانیم و با استقرار دولت منتخب جدید، خواهان استفاده از توان استادان دانشگاه‌ها در خدمت به کشور هستیم تا بتوانیم در دانشگاه‌ها به وظیفه خود به‌درستی عمل کنیم.

حجت الاسلام خدیوی ادامه داد: از جهت شرعی هم یک تکلیف و وظیفه است که ان‌شاءالله در دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک کنیم که یک اتفاق خوب در کشور رخ دهد، مشکلات کمتر شود و قطعاً اساتید هم می‌توانند در این مسیر مؤثر باشند و تأثیرگذاری علمی داشته باشند.

رئیس استانی نهادهای نمایندگی ولی فقیه دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی با توجه به راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی در دانشگاه خاطرنشان کرد: کارهای مقدماتی انجام شده است و در خیلی از استان‌ها 15 سال است که راه افتاده است که ظرفیت خوبی در حمایت از طرح‌های پژوهشی اساتید است و می‌تواند در خدمت هم‌اندیشی قرار گیرد و در همین بحث‌ها کمک کند.

وی درباره طرح اندیشوران هم گفت: این طرح تقریباً تفاهم‌نامه‌ای است با مجلس که از جهت علمی مراکزی به‌عنوان «تصمیم‌سازان» از ظرفیت اساتید استفاده کنند، لذا باید در دانشگاه‌ها هم‌اندیشی‌ها مسئله‌محور شود و براساس موضوعات و مسئله‌ها بحث کنند.

در ادامه، سکوتی، دبیر هم‌اندیشی دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی با تصریح به ضرورت تشکیل چنین جلساتی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: برای موفقیت و اثرگذاری جلسات هم‌اندیشی پیش‌نیازهایی باید مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری از کلیه امکانات مادی و معنوی جهت استفاده از ظرفیت فکری و علمی نخبگان و متفکران دانشگاهی در حل مسائل کلان نظام، ایجاد انگیزه و دغدغه بیشتر با استادان دانشگاه جهت بررسی مسائل و مشکلات ملی و منطقه‌ای، همچنین فراهم کردن فرصت انتقال نظرات اساتید دانشگاه‌های مختلف به دستگاه‌های مختلف با هدف تأثیرگذاری و بهبود فرآیندها و نهایتاً رصد و بررسی ریشه‌ای مشکلات جامعه، دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی و ارائه راهکار در سطوح راهبرد نظری و اجرایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: وظایف سنگینی که به‌عهده دبیران هم‌اندیشی دانشگاه‌ها گذاشته شده است، موفقیت در انجام این وظایف و ایفای آن مستلزم همکاری نهادهای اجرایی و ایجاد و تصویب قوانین مورد نیاز در این راستا است. یکی از مشکلاتی که در هم‌اندیشی دانشگاه‌ها وجود دارد، هم‌اندیشی، داخل دانشگاه‌ها یک نهاد شناخته‌شده است اما میان جامعه و دستگاه‌های اجرایی جامعه که متولیان امور و حل معضلات جامعه هستند معمولاً ناشناخته است، لذا از این جهت معتقدم که راهکاری برای این شناخته شدن وجود داشته باشد و برای این منظور تصویب قوانین در مجلس ضروری است تا همه مسئولین اجرایی اولاً با این نهاد خیلی مهم و باظرفیت آشنا شوند و از طرف دیگر مسئولین اجرایی در دستگاه‌ها خود را ملزم ببینند که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

دبیر هم‌اندیشی دانشگاه‌های آذربایجان شرقی ادامه داد: بنده معتقدم مجلس خصوصاً با توجه به حضور آقای متفکرآزاد در هیئت رئیسه مجلس و هم در فراکسیون دانشگاهیان و هم اینکه بالاخره سالیان سال ایشان در بحث هم‌اندیشی حضور فعال داشتند و از نزدیک با مسائل و مشکلات هم‌اندیشی‌ها مواجه بوده‌اند، می‌توانند کمک خوبی در این راستا داشته باشند.

سکوتی ادامه داد: مورد دیگر تعریف جایگاه «هم‌اندیشی» است که گاهی بعضی از دبیران گلایه دارند که در دانشگاه خود دفتری ندارند. از طرفی معتقدم برای اندیشمندان و نخبگانی که در جلسات هم‌اندیشی حضور و مشارکت فعال دارند و نظرات کارشناسی خود را جهت ارائه راهکارها ارائه می‌دهند باید در بحث ارتقای برایشان بتوان امتیاز خاصی در نظر گرفت. این کارشناسان وقت زیادی در خصوص این نظریات صرف می‌کنند. باید در قانون توجهی برای امتیاز علمی پژوهشی برای این منظور تصویب شود تا به‌عنوان مشوق برای اساتید استفاده کنیم.

* سرمایه‌گذاری خطرپذیر صندوق پژوهش فن‌آوری بر ایده‌های برتر نخبگان

احمدی شالی مدیرعامل صندوق پژوهش فن‌آوری استان آذربایجان شرقی هم در پایان این جلسه، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز گفت: امروز صندوق پژوهش فن‌آوری به‌عنوان 62مین صندوق ثبت شد که بیش از 60 نوع خدمات به نخبگان و دانشگاهیان دانش‌بنیان و دانشجویان دارای ایده ارائه می‌دهد که تنها یکی از آن‌ها تسهیلات است.

وی ادامه داد: بحث دوم، ضمانت‌نامه برای همکاران هیئت علمی پژوهشی، ورود به سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. وقتی شرکتی دارای ایده خوبی است صندوق از نظر مالی خطرپذیری می‌کند و صفر تا صد هزینه و ریسک را پوشش می‌دهد. متأسفانه بودجه پارک علم و فن‌آوری بسیار کم است و به‌عبارتی کل بودجه پارک علم و فن‌آوری به‌اندازه دانشگاه تهران نیست. این صندوق‌ها به‌دلیل آزادی عمل در حمایت از نوآوران بیشتر، خصوصی شد.

* دیدگاه بودجه‌ای به آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها باید سرمایه‌گذاری باشد، نه هزینه‌ای

اکبری، دبیر هم‌اندیشی دانشگاه صنعتی سهند نیز با ارائه گزارشی از جلسات نشست‌های هم‌اندیشی دانشگاه گفت: ما در جلسات نشست‌های خود موارد و موضوعات متعددی از جمله وظایف نخبگان و دانشگاهیان در شرایط کنونی کشور و همین طور سلسله‌بحث‌هایی در حوزه چگونگی رفع تحریم‌ها و نقش نخبگان و... را مورد بحث قرار دادیم که یکی از خروجی‌های این جلسه این بود که نخبگان در زمینه برنامه‌ریزی حل مشکلات بیشتر ورود کنند.

وی با تأکید بر اینکه در قبال جامعه نیز هم‌اندیشی می‌تواند مؤثر باشد اضافه کرد: در مورد مشکل صنعت و دانشگاه نظر بنده این است که دانشگاه با صنعت باید ارتباط گیرد. آموزش عالی به‌تنهایی نمی‌تواند در صنعت دخالت کند، باید یکجا و توسط چندین وزارت‌خانه مشکلات حل شود.

اکبری ادامه داد: مشکل بعدی بحث ارتقای اساتید می‌باشد که باید فرهنگ ارتقا تغییر پیدا کند. مدرک‌گرایی را باید تمام کنیم، دغدغه ما آموزش هست. کنکور باید با تست کنار رود و از سوی دیگر، تمامی نخبگان در تهران جمع می‌شوند و شهرستان‌ها خالی می‌شوند، ضمن اینکه تخصیص بودجه کافی به امر آموزش و پروش و دانشگاه باید با دیدگاه سرمایه‌گذاری باشد، نه هزینه‌ای. فرهنگی به راه افتاده است که آموزش و پروش و دانشگاه‌ها مصرف‌گرا هستند در صورتی که هر دو مولد هستند و به حل مشکلات کشور و تربیت نیروی انسانی کمک جدی می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول