اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایزدی: روحانی به حرف‌هایی که می‌زند باور ندارد/ اگر مصوبه مجلس نبود دولت چیزی برای مذاکره در دست نداشت

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات با بیان اینکه روحانی به حرف‌هایی که می‌زند باور ندارد گفت: اگر مصوبه مجلس نبود دولت چیزی برای مذاکره در دست نداشت.

ایزدی: روحانی به حرف‌هایی که می‌زند باور ندارد/ اگر مصوبه مجلس نبود دولت چیزی برای مذاکره در دست نداشت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اظهارات رئیس‌جمهور صددرصد غلط است

- به‌نظر من اظهارات رئیس‌جمهور صددرصد غلط است. ما در شرایطی قرار داریم که آمریکایی‌ها رسما مواضع خودشان را اعلام می‌کنند. آنها رسما می‌گویند ما یک توافق طولانی‌تری می‌خواهیم.

- آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم برجام را عوض کنیم. یک توافق قوی‌تری می‌خواهیم، یعنی فراتر از بحث هسته‌ای، می‌خواهیم در حوزه منطقه‌ای، موشکی و بحث‌های دیگر امتیاز بگیریم.

روحانی به حرف‌هایی که می‌زند باور ندارد!

- آنها «لغو» تحریم‌ها را قبول ندارند و از «تعلیق» بعضی از تحریم‌ها می‌گویند. یعنی آنها بسیاری از تحریم‌های اعمال‌شده ترامپ را برخلاف برجام حفظ خواهند کرد.

- منتها رئیس‌جمهور به‌دلیل رقابت‌های سیاسی داخلی، مباحثی را مطرح می‌کند که هیچ‌کس در دنیا آنها را باور ندارد. به‌نظرم خود او هم این بحث‌ها را باور ندارد.

- روحانی یک دعوای سیاسی داخلی دارد و بر همین اساس باید به حرف‌هایی او در روزهای آخر ریاست‌جمهوری از همین زاویه نگاه کرد. واقعیت‌های موجود با آن حر‌‌ف‌ها متفاوت است.

اگر مصوبه مجلس نبود دولت چیزی برای مذاکره در دست نداشت

- مصوبه مجلس ابزاری است که دیپلمات‌ها در وین از آن استفاده کردند؛ یعنی آن افزایش توانمندی ایران در حوزه هسته‌ای، دلیل حضور آمریکایی‌ها در وین بود.

- این هم حرف ما نیست، شما نگاه کنید حدود سه‌هفته پیش، نیویورک‌تایمز گزارشی با این محتوا منتشر کرده بود که «زمانی که ایران غنی‌سازی ۶۰درصد را شروع کرد، آمریکایی‌‌ها ایران را جدی گرفتند»، یعنی اگر مصوبه مجلس نبود اصولا دولت، چیزی برای مذاکره در دست نداشت.

- نه‌تنها مصوبه مجلس مشکلی برای برجام و مذاکرات ایجاد نکرد، بلکه ابزاری در دست دیپلمات‌های ایرانی برای مذاکره شد.

روحانی می‌خواهد بی‌احتیاطی‌های منجر به خروج بدون هزینه آمریکا از برجام را تکرار کند

- در داخل کشور خیلی‌‌ها معتقد هستند که کشور نباید از یک محل دوبار گزیده شود. از این جهت، نسبت به آمریکایی‌ها محتاط‌تر هستند.

- اینکه رئیس‌جمهور محتاط نیست و حرف‌های دیگری می‌زند، این مشکل شخص رئیس‌جمهور است و مشکل دیگران نیست. 

- روحانی تمایل دارد همان بی‌احتیاطی‌هایی را که منجر به خروج آمریکا از برجام بدون هیچ هزینه‌ای شد، تکرار کند.

امکان احیای برجام  وجود ندارد

- این امکان [احیای برجام] نه‌تنها در اسفندماه وجود نداشت، بلکه الان هم وجود ندارد. اسفند وجود نداشت و بعدش هم وجود نخواهد داشت.

- آنها می‌خواهند بندهای برجام را عوض کنند و وارد حوزه‌های دیگر شوند. می‌خواهند تعهد بدهید که در حوزه‌های دیگر هم مذاکره کنید.

- آمریکایی‌‌ها مشکلات متعددی را [در راه احیای برجام] ایجاد کرده‌اند، منتها رئیس‌جمهور می‌گوید آمریکایی‌ها آمده‌اند توبه کنند!

اعتراف ظریف برای تاریخ می‌ماند

- بخشی از گزارش ظریف حرف‌های تکراری بود؛ یک مقدار درباره برجام اغراق شد، چه در گذشته، چه الان، چه در این گزارش.

- حرف جدیدی در این گزارش بود که اتفاقا درست هم هست. آن حرف جدید این بود زمانی که برجام به نتیجه رسید، به خیلی از کشورهایی که در دوران تحریم با ایران کار کرده بودند، بی‌مهری شد و حرف ظریف در آن گزارش این است که این اشتباه بوده.

- البته خوب بود ظریف به‌جای آن این بحث را دو هفته قبل از پایان دولت مطرح کند، همان‌موقع که این اتفاق در سیاست خارجی کشور افتاد، اعتراض می‌کرد. حالا اشکالی ندارد، حداقل این اعتراف برای تاریخ می‌ماند و این هم واقعیتی است که برجام، هم در حوزه هسته‌ای به ما ضربه زد و هم در روابط ایران با کشورهایی که در دوره تحریم به ما کمک می‌کردند، چالش ایجاد کرد.

طبیعی است که افراد در پایان دوره‌شان بخواهند از کار و عملکرد خودشان دفاع کنند

- ما هم اگر هفت، هشت‌سال از عمرمان را به کاری اختصاص می‌دادیم و از آبروی شخصی استفاده می‌کردیم، به‌نوعی به آن کار احساس علاقه می‌کردیم و زمانی که دوره‌مان تمام می‌شد، به‌نوعی سعی می‌کردیم عملکرد خودمان را توجیه کنیم.

- از این جهت حرف‌هایی که زده می‌شود طبیعی و قابل فهم است؛ منتها چیزی که طبیعی و قابل فهم است، لزوما درست نیست.

- مثلا حرف‌های امروز روحانی درست نیست. حرف‌هایی که بخشی از آن در گزارش ظریف آمده، قابل نقد است. طبیعی است که افراد در پایان دوره‌شان بخواهند از کار و عملکرد خودشان دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جمهور چهارشنبه ۲۳ تیر در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه هر آنچه از مذاکره خواستیم به آن برسیم رسیدیم، گفت: ریشه مقاومت در جنگ اقتصادی، توافق سال ۹۴ بود؛ تمام گشایش های اخیر در سایه مذاکره محقق شد، هر کس هر چیز دیگر بگوید دروغ می‌گوید.

روحانی افزود: چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود برایمان سخت است کف بزنیم؛ می گویند دولت کاری نکرده است؛ دروغ شاخدار می گویند که در دولت یازدهم و دوازدهم کاری نشده؛ دروغ به نظام نبندید و حرف ناروا نزنید. 

وی ادامه داد: اگر سه گل زده شد و یک گل خوردیم ما پیروزی قطعی داریم. چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می شود چرا برایمان سخت است کف بزنیم و تعظیم کنیم؟ این جناح و آن جناح ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر اصل ۶۰ لطمه نمی‌خورد‌که در آذرماه لطمه خورد، و اگر ۱۱ آذر لطمه نمی خوردیم در اسفند ماه برجام تکمیل شده بود و مردم عید و فروردین دیگری می دیدند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز سفره‌ای آماده است، هرچند فرصت را از دولت دوازدهم گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم نتیجه بگیرد. ما امید داریم به قول خود عمل کنیم. در تحریم کارهایی که باید انجام دادیم و اگر مردم گزارش وزیر خارجه را بخوانند متوجه می‌شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول