اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ردِ پای مهربانی بر تحکیم بنیان خانواده/ آموزش 600 تسهیل‌گر امر ازدواج در فارس

لبخند گوشه لبش گل کرده بود و از روزهای اول آشنایی‌شان سخن می‌گفت، از روزی که رد عشق بر قلبشان نقش بست و مهربانی عده‌ای آنها را به هم رساند.

ردِ پای مهربانی بر تحکیم بنیان خانواده/ آموزش 600 تسهیل‌گر امر ازدواج در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، وقتی با او هم‌صحبت شدم و از خوشبختی‌اش پرسیدم ابتدا مردد بود، اما وقتی اطمینان خاطر دادم که نامی از او برده نخواهد شد، ماجرا را برایم تعریف کرد. 

دختری جوان است و سرحال، یک سالی می‌شود سر خانه و زندگی‌اش رفته است، سوژه‌ای که یکی از واسطه‌گران امر ازدواج معرفی‌اش کرد تا با او گفتگو کنم. 

مریم و امید هر دو در برهه‌های زمانی مختلف در کانون حسنا نام‌نویسی کرده و خواستار کمک برای پیدا کردن نیمه گمشده‌شان بودند که دست تقدیر آنها را به هم رساند تا اکنون یک سال از زندگی مشترکشان را با خاطراتی خوش برایم تعریف کنند. 

این روزها به واسطه بروز مشکلات اقتصادی و توقعات دست و پا گیر برخی جوانان، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دشوار شده و سن ازدواج را بالا برده است، تا جایی که ۱۷ سال آمار ازدواج سیر نزولی داشت و طی یک سال گذشته با وجود شرایط کرونا این شیب پس از ۱۷ سال به سمت بالا تغییر جهت داد که به نظر می‌رسد واسطه‌گری‌ها در امر ازدواج بی تاثیر نیست. 

انگار هیچ اقدام خیری از نظر متولیان کار خیر در کشورمان پنهان نمی‌ماند و در همه حوزه‌ها ورود کرده‌اند و این‌بار واسطه گران امر ازدواج با مشاوره به جوانان و معرفی جوانانِ مناسب به یکدیگر در این امر خیر مثمرثمر واقع شده‌اند. 

ازدواج مریم و امید نیز از همین نوع است، دختری اهل شهرستان جهرم استان فارس که با مراجعه به کانون ازدواج حسنا همسر مناسب خود را پیدا کرد و حالا که یک سال از این ازدواج می‌گذرد خرسند و راضی است. 

خادمیار آستان قدس رضوی در دفتر استان فارس و مسوول کانون خانواده و ازدواج "حسنا" در جهرم، درباره تاسیس این کانون و اقداماتی که انجام می‌شود سخن گفت. 

محبوبه عزیزی جهرمی توضیح داد: این کانون از سال ۹۸ کار خود را آغاز کرد تا با پیگیری اهداف مختلف در راستای تسهیل ازدواج جوانان، افزایش فرزندآوری و ترویج سبک زندگی اسلامی، دختران و پسران را به یکدیگر و خانواده‌ها معرفی کند و در امر ازدواج کمک‌کننده باشد. 

به گفته این بانوی واسطه‌گر ازدواج، روال بر این اساس است که پسر و دختران داوطلب ازدواجی که کیس مورد نظرشان را پیدا نکرده‌اند با مراجعه به کانون اطلاعات فردی و  علایق و سلایق خود را ثبت می‌کنند و مورد مشاوره قرار می‌گیرند و در ادامه، واسطه‌گرانی که برای این امر حساس ساعت‌ها آموزش دیده‌اند جوانان مناسب برای هم را معرفی می‌کنند و برایشان قرار دیدار تعیین می‌کنند به امید اینکه گفتگوها منجر به بستن پیوندی مبارک شود. 

عزیزی جهرمی با بیان اینکه این جوانان پس از ازدواج نیز رها نمی‌شوند و در صورت نیازمند بودن حمایت‌ها از انها ادامه دارد، اظهار کرد: اگر این زوج‌ها شرایط مالی نامناسبی داشته باشند در تامین جهیزیه به آنها کمک می‌شود، همچنین در ادامه نیز اعطای برخی تسهیلات و تهیه سیسمونی نیز از دیگر اقداماتی است که برای کمک به جوانان توسط این کانون صورت می‌گیرد. 

وی افزود: علاوه بر آن، طرح‌های دیگری نیز توسط آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، برای مثال مادرانی که زیر ۴۰ سال سن دارند و صاحب سه فرزند یا بیشتر هستند و یا زوج‌های جوانی که یک یا دو فرزند دارند تحت حمایت آستان قدس رضوی قرار می‌گیرند تا حمایتی از آنها شود.

هم‌افزایی فعالان عرصه ازدواج، تحت عنوان طرح "بنای خیر" نیز اقدامی است که در راستای تسهیل در امر ازدواج در سراسر استان فارس با ۶۰۰ تسهیل‌گر انجام می‌شود.

مسوول اجرای این طرح در استان فارس، با تاکید بر اهمیت بحث ازدواج گفت: برای آسان کردن بحث ازدواج جوانان این اقدام را از خردادماه جاری با همکاری معاونت اجتماعی سپاه فجر آغاز کرده‌ایم و در عید غدیر از تسهیل‌گران برتر در این حوزه تقدیر خواهیم کرد.
هم‌افزایی فعالان عرصه ازدواج، تحت عنوان طرح "بنای خیر" نیز اقدامی است که در راستای تسهیل در امر ازدواج در استان فارس صورت می‌گیرد و در سراسر استان فارس با ۶۰۰ تسهیل‌گر انجام می‌شود.

رستگار ضمن اشاره به ضرورت انجام این اقدام در عصر حاضر اظهار داشت: اینگونه اقدامات علاوه بر آسان کردن امر خیر ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توان در مدیریت سبک زندگی اجتماعی نیز اثرگذار بود. 

وی افزود: طرح تامین جهیزیه و سیسمونی نیز جهت صیانت از جمعیت نیز از دستور کارهای این طرح بوده که تا کنون موفق عمل کرده است.

رستگار تاکید کرد: هفته ازدواج فرصت مغتنمی بود تا بیشتر به اهمیت این کار خیر بپردازیم و علاقه‌مندان به کار خیر را برای مشارکت در واسطه‌گری امر ازدواج ترغیب کنیم.

انتهای پیام/ن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول