اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«زخم کاری» ممیزی‌ها را نپذیرفت!/ ساترا: سازندگان زمان کافی برای اصلاحات داشته اند

حاشیه‌های مجموعه «زخم کاری» هم‌چنان ادامه دارد و محمدحسین مهدویان حاضر نشد بخش‌های مبتذل این سریال را اصلاح کند.

«زخم کاری» ممیزی‌ها را نپذیرفت!/ ساترا: سازندگان زمان کافی برای اصلاحات داشته اند

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: تا به حال 6 قسمت از سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. این سریال از همان قسمت های اول با حاشیه های مختلفی همراه شد و اعتراض به محتوای این سریال به دلیل استفاده از سیگار، مشروبات الکلی و ... از جمله دلایلی بود که مخاطبان نسبت به آن گلایه داشتند.

**تهدید اول: سیاهه سانسورها را منتشر خواهم کرد!

در نهایت پس از انتشار قسمت 6 سریال مهدویان در فضای مجازی نسبت به ممیزی ها واکنش تندی از خود نشان داد و تهدید کرد که سیاهه سانسورها را منتشر خواهد کرد و در این باره نوشت: می‌دانم خبر دارید یا مثل همیشه در خواب خوش بی‌خبری سیر می‌کنید. شنیده‌اید که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی از جمله نت‌فلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلم‌سازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند؟ تردید نکنید که به زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد. و چه تقارن آشنایی است که درست در روزگاری که با درخشش آثاری چون هم‌گناه، آقازاده، قورباغه، می‌خواهم زنده بمانم و ده‌ها محصول هنری دیگر، پلتفرم‌های نمایش خانگی وطنی پا می‌گیرند، ناگهان سر و کله‌ی مشتری‌های خارجی پیدا می‌شود و با پاسِ گلِ طلایی مدیران اشتباهی که بذر ناامیدی می‌کارند، نیروهای خلاق و هوشمند بخت خود را در بیرون مرزهای سرزمین اجدادی‌شان جستجو خواهند کرد.

 

**قصه رمان ممنوعه چگونه مجوز گرفته است؟

این متن اعتراضی با واکنش های بسیاری همراه بود و البته مشخص نیست که چرا مهدویان در ساخت یک اثر به رمان ممنوعه ای رجوع کرده که کتاب آن با دایره بسیار محدودتر مخاطب ممنوعیت انتشار دارد و مشخص نیست او با چه دیدگاهی اقدام به ساخت این سریال کرده است.

**12 مورد سانسور برای قسمت هفتم

حالا اما در آستانه قسمت هفتم، بار دیگر مهدویان نسبت به ممیزی ها اعتراض کرده و در این باره گفت: از ۱۲ مورد سانسور قسمت هفتم سریال زخم کاری که قسمت مهم و جذابی هم هست، ۱۰ موردش را انجام دادیم و در ۲ مورد دیگر به‌خاطر جلوگیری از آسیب جدی به داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال ساز و کار سانسور ساترا ۲ موردی که تعدیل شد را نپذیرفت و بدون دلیلی قانع کننده اصرار به حذف کاملشان دارد.

به این ترتیب مجوز نمایش قسمت هفتم سریال زخم کاری را صادر نکردند و این قسمت به‌خاطر نداشتن پروانه نمایش فردا پخش نخواهد شد.

هر چند حالا بیش از هر زمان دیگری خستگی روزهای دشوار این پروژه را بر تن‌مان حس می‌کنیم، اما در این میان من فقط به تماشاگرانی فکر می‌کنم که یک هفته است منتظر تماشای قسمت جدید هستند و به همین سادگی از حقشان محروم می‌شوند.

 

**عوامل تولید سریال و تیم نظارت ساترا به تفاهم نرسیدند

این بار فیلیمو پلتفرم ارائه دهنده این سریال نیز اعلام کرد: قسمت هفتم سریال «زخم کاری» به دلیل عدم تفاهم عوامل تولید و تیم نظارت ساترا و به احترام‌ مخاطبان این هفته پخش نمی شود.

بنا به روال گذشته مقرر بود فردا جمعه و از ساعت ۸ صبح، قسمت هفتم سریال «زخم کاری»، بر روی فیلیمو پخش گردد اما به دلیل عدم تفاهم و توافق تیم تولید با تیم نظارت ساترا و  نقطه نظرات متفاوت طرفین در خصوص برخی موارد اصلاحی، به دلیل احترام به مخاطبان، متاسفانه قسمت هفتم پخش نمی‌شود.

فیلیمو به عنوان پلتفرم پخش امیدوار است با همراهی بیشتر طرفین و باز بودن درهای گفتگو، تعامل و تفاهم هر چه زودتر امکان پخش این قسمت سریال فراهم شود تا حقوق کاربران محترم و عوامل تولید حفظ گردد.

 

**ساترا: سازندگان زمان کافی برای اصلاحات داشته اند

به گزارش فارس، اما پس از انتشار این متن، علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) اعلام کرد: در خصوص قسمت هفتم سریال زخم کاری جهت تنویر افکار عمومی اصلاحات در نظر گرفته شده توسط کارگزاری محتوایی در دو مرحله توسط گروه‌های مختلف تخصصی بررسی شد که نهایتاً با تعیین ضرورت اعمال اصلاحات پلتفرم ملزم به اجرای آن شد.

موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای اعمال آنها در اختیار عوامل تولید بوده است. طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض دانسته و به نوعی ترویج آنها می دانیم. همانطور که قبلاً اشاره شده اصالت دادن به «فرایندها» و عبور از رفتار و ملاک‌های سلیقه‌ای محور حرکت ساترا است.

 

**جنجال پیاپی به منظور بازاریابی مضر است

حقوق تضییع شده کاربران اگر ناشی از اعمال پلتفرم در اعمال اصلاحات در زمان مقرر باشد را در این مورد پیگیری و در طول هفته درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. مبنای جنجال پیاپی به عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست بوم رسانه‌های صوتی و تصویری کشور مضر می دانیم.

نکات فوق در حالی است که از عزم ساترا را در حمایت از پلتفرم ها و حتی تلاش آنان برای پخش معدود تولیدات باقیمانده که قبلاً مجوز تولید از سایر نهادها گرفته‌اند علیرغم انتقادات فراوان و تحمیل هزینه‌های قابل توجه به حساسیت را بر همگان آشکار و مبرهن گردیده است.

حالا باید دید با توجه به رویارویی شکل گرفته، مهدویان قید پخش ادامه سریال را خواهد زد یا در ادامه ممیزی ها را خواهد پذیرفت؟ همچنین در این موقعیت ساترا روی موارد اعمالی خود مصر باقی خواهد ماند یا در مقابل پلتفرم ها کوتاه می آید؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول