اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در هفته ای که گذشت/ شاخص کل بورس به یک مقاومت جدی رسیده است؟

بورس برای سومین هفته پیاپی با ورود پول حقیقی‌ها همراه بود که این مساله می‌تواند عبور از مقاومت شاخص کل را در هفته آینده تا حد زیادی محقق کند.

بورس در هفته ای که گذشت/ شاخص کل بورس به یک مقاومت جدی رسیده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از چند هفته که بورس اوراق بهادار تهران به یک روند صعودی متعادل رسیده بود، در هفته گذشته شاخص کل با آنکه به روند صعودی خود ادامه داد، اما شاخص به یک مقاومت جدی برخورد کرد و چند روزی را درگیر این مقاومت بود.

به نظر می رسد، تداوم رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر، در سایه رکود بازارهای موازی انگیزه خریداران سهام را بیشتر کرده است. سهامدارانی که تا ماه ‌های قبل به هیچ ‌عنوان حاضر نبودند سرمایه خود را وارد بورس کنند، در حال ‌حاضر با برطرف شدن برخی نگرانی‌ها، محتاطانه نیم‌ نگاهی به بازار سرمایه دارند.

بازار سرمایه در این وضعیت می‌تواند تغییرات جدی را به خود ببیند که هم سهامداران متضرر و هم شرکت‌های بورسی از آن منتفع شوند.

در شرایط کنونی، هرچند بازار سهام به‌ صورت کلی ارزنده است، اما پس از رشد مناسب بازار در یک ماه اخیر و رسیدن شاخص به مقاومت روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قدری احتیاط و پرهیز از رفتا‌رهای هیجانی لازم به نظر می‌‌رسد.

شاخص کل همچنان رشد می‌کند

شاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد بیش از 23 هزار واحدی در حالی وارد کانال 1 میلیون و سیصد هزار واحدی شد که طبق تحلیل‌ها عدد 1 میلیون و 310 هزار واحدی یک مقاومت جدی برای آن محسوب می‌شود.

شاخص کل در هفته گذشته در روزهای شنبه و سه شنبه با کاهش مواجه شد و سایر روزهای هفته رشد را تجربه کرد. شاخص کل بورس با رشد 1.8 درصدی به عدد 1,305,495 واحدی رسید و نتوانست پس از سه روز مقاومت جدی پیش رو بشکند. این چهارمین هفته متوالی است که بازدهی بورس مثبت می‌شود.

رشد شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل پیشی گرفت

در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز همانند شاخص کل در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۹ هزار و ۱۰۷ واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم ۴۰۱ هزار و ۶۹۳ واحد رسید.

بازدهی مثبت ۲.۳ درصدی شاخص کل هم‌وزن در حالی بیش از شاخص کل رشد داشت که نشان می‌دهد، اقبال سهامداران به نمادهای کوچک بازار بیش از هفته‌های گذشته بوده است.

رشد 7 درصدی میانگین معاملات روزانه

در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات روزانه به بیش از 6300 میلیارد تومان رسید. رقمی که نسبت به هفته گذشته رشدی 7 درصدی داشت. در این هفته گروه‌ های پالایشی، بانکی و کانه‌های فلزی عملکرد مثبتی داشتند. این در حالی بود که گروه فولاد و سیمان با فشار عرضه مواجه شدند.

در هفته اخیر به استثنای روز ‌شنبه در باقی روزها شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. در مجموع کل هفته ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین هفته ورود پول حقیقی ۱۲ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش کاهش ۷۶ درصدی دارد. پس از آن که ۲۵ هفته کاری پیاپی میانگین هفتگی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود، این سومین هفته معاملاتی بورس تهران است که میانگین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت می‌شود.

باید منتظر ماند و دید بورس توانایی عبور از مقاومت خود را دارد و  می‌تواند و وارد کانال‌های بالاتر شود یا خیر؟

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول