اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش ایران برای گسترش ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی آسیای مرکزی

معاون وزیر امور خارجه ایران در امور دیپلماسی اقتصادی بر تلاش تهران برای گسترش ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی آسیای مرکزی تأکید کرد.

تلاش ایران برای گسترش ترانزیت و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سید رسول مهاجر» در کنفرانس بین‌المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» در شهر «تاشکند» با اشاره به مشترکات فرهنگی و تمدنی بسیار در این منطقه که موجب پیوستگی تاریخی میان ملت‌ها شده است، گفت: الزامات دنیای مدرن می‌طلبد این میراث ارزشمند را در همه سطوح سیاسی، اقتصادی-تجاری و فرهنگی-انسانی بازآفرینی کنیم.

مهاجر با برجسته کردن تجارت درون منطقه‌‌ای  و گسترش حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی به عنوان عناصر توسعه دهنده روابط کشورهای منطقه برخی مزیت‌ها جمهوری اسلامی ایران را در اتصال 2 منطقه آسیای مرکزی و جنوبی برشمرد.

وی در این راستا خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران اقداماتی مانند همکاری با کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیت منطقه همچون پاکستان و ترکیه در قالب کریدورهای حمل و نقلی سازمان اکو، تقویت حمل و نقل چندوجهی منطقه‌ای و تجهیز بنادر «چابهار» و «بندرعباس» در جنوب و «امیرآباد» و «کاسپین» در دریای خزر، طراحی و اجرای پروژه‌های ملی و فراملی برای اتصال ریلی به کشورهای همسایه از جمله پروژه  «خواف-هرات» و اتصال آن به «مزارشریف» در آینده، اتصال کشورهای آسیای مرکزی به شبکه ریلی ایران و از آن طریق به مقاصد منطقه‌ای و جهانی را صورت داده است.

وی ادامه داد: ایران بررسی جدی ترتیبات همکاری مابین بنادر مهمی همچون «چابهار» با سایر بنادر مهم اقیانوس هند و بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس، پیگیری جدی عملیاتی کریدورهای شمال- جنوب، تراسیکا، خلیج فارس- دریای سیاه و نیز راه آهن رشت-آستارا- جمهوری آذربایجان و راه آهن شلمچه- بصره، بررسی ایجاد کریدور حمل و نقلی- تجاری مابین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت تسهیل تجارت بین 5 کشور اتحادیه و ایران در چارچوب موافقتنامه در دست مذاکره تجارت آزاد را انجام داده است.

کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه ای، فرصت ها و چالش ها» به ابتکار«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان با حضور  مقامات 44 کشور جهان و 30 سازمان بین المللی روز گذشته در شهر تاشکند برگزار شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول