اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تلخ و شیرین سیلاب تابستانی در شرق و غرب کشور/ از بازی کودکان در گودال‌های آب تا ادامه امدادرسانی‌ها

بارندگی شدید و جاری شدن سیل و سیلاب تابستانی در برخی استانها به‌ویژه استان کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی، البرز و .. با خرابی و خسارت جانی و مالی در بعضی مناطق کشور همراه شد.

تلخ و شیرین سیلاب تابستانی در شرق و غرب کشور/ از بازی کودکان در گودال‌های آب تا ادامه امدادرسانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس گروه سردبیری استانها، در این روزهای گرم و عطشناکی، در این سال خشکسالی که یک قطره آب غنیمت است و یک دانه باران نعمت در بعضی مناطق و استانها بارش باران را شاهد بودیم که البته با توجه به خشکی زمین و گرمای اولین ماه تابستان این بارش باران در بسیاری مناطق به‌ویژه استان کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی، البرز و .. تبدیل به سیل و سیلاب شد و با خرابی و خساراتی همراه شد.

 طبق گزارش و ارائه هشدارهای سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش باران و احتمال جاری شدن سیل در برخی شهرها و استانها و توصیه بر عدم تردد در نقاط پرمخاطره در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها متاسفانه بازهم شاهد خسارات جانی و البته خسارات مالی و کشاورزی بودیم.

سیلاب تابستانی در پهناورترین استان

استان کرمان از نقاطی بود که درگیر سیل اخیر شده است و خساراتی هم به آن وارد شده است و با جاری شدن سیلاب تابستانی در اولین ماه تابستانی در برخی مناطق از جمله شهرستان‌های بافت، زرند، راور و همچنین در بخش‌هایی از جنوب استان غافلگیر کرد و خسارت‌هایی هم به بارآورد که متآسفانه تاکنون 5 مفقودی داشته که جسد سه نفر پیدا شده است.

 

 

پیکر سه نفر از مفقودین سیل در بافت پیدا شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی بیش از 85 نفر آسیب دیده در 21 روستای سیل‌زده در شهرستان‌های بافت، بردسیر، زرند، راور، رابر، سیرجان، ماهان و راین خبر داد و گفت: پیکر سه مفقودین سیل در بافت پیدا شد.

 

رضا فلاح با اشاره به اعزام 85 امدادگر، نجاتگر و پرسنل امدادی به مناطق آسیب دیده در شهرستان‌های بافت، بردسیر، زرند، راور، رابر، سیرجان، ماهان و راین گفت: تا کنون بیش از 85 نفر آسیب دیده از سیل توسط نیروهای هلال‌احمر از ساعات اولیه وقوع سیل در 21 روستا امدادرسانی شده‌اند.

 

 

وی با اشاره به مفقود شدن 5 نفر از اعضای یک خانواده در روستای میانده کیسکان درگیر سیل شده بودند، افزود: پیکر سه نفر از اعضای این خانواده در حوالی روستای ده‌زارچی و بیدشک در حوالی سد بافت پیدا شدند.

وی در ادامه با اشاره توزیع اقلام غذایی و زیستی در بین آسیب دیدگان از سیل توسط جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: 22 دستگاه خودروی کمک دار، آمبولانس و سواری در این عملیات ها به کار گرفته شده است.

 


ورود سیلاب به امامزاده روستا داهوئیه زرند

به گفته علی صادق‌زاده فرماندار زرند، شدت بارش باران روز گذشته در مناطق کوهستانی شهرستان زرند از جمله مناطق بالادست روستای داهوئیه موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و ایجاد خسارت در نقاط مختلف شد که از آن جمله می‌توان به بسته شدن مسیر جاده زرند به دهستان حتکن در حوالی روستای داهوئیه اشاره کرد.

 

خسارت سیلاب به مناطق کوهستانی جنوب کرمان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز گفت: بارش شدید باران در مناطق کوهستانی جنوب کرمان به راههای روستایی خاکی خسارت وارد کرد.

وی از ورود روان آب‌های حاصل از بارش در مناطق کوهستانی به بستر جاده‌های کوهستانی خبر داد و گفت: بارش باران به‌ویژه در مناطق کوهستانی قلعه‌گنج، ساردوئیه، جیرفت و عنبرآباد سبب خسارت به راه‌های روستایی و تخریب بستر و آبشستگی حاشیه محورها شده است.

جاری شدن سیل در ۱۵ روستای آذربایجان‌غربی

همچنین استان آذربایجان غربی از دیگر استانهایی است که از خسارت های سیل در امان نماند و در همین زمینه مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: در پی گزارش اداره کل هواشناسی و ارائه هشدارهای لازم مبنی بر بارش باران و احتمال جاری شدن سیل در برخی شهرهای استان، ستاد مدیریت بحران در آمادگی کامل قرار داشت.

امیر عباس جعفری ادامه داد: از بعد از ظهر  روز چهارشنبه شاهد جاری شدن سیل در بخش کوهسار سلماس بودیم و جاری شدن سیل سبب خسارت به یک خودرو  و ۱۰۰ راس گوسفند در روستای دریک شد.

 

وی افزود:علاوه بر این، بر اثر رعد و برق یک نفر در روستای خوخورا، جان خود را از دست داد. 

جعفری از خسارت به مزارع گندم در روستاهای چهریق، سوسن آباد و قذر آباد خبر داد و گفت: سیل سبب مسدود شدن مسیر این روستاها شد.

وی اذعان داشت: تلف شدن ۶۰ گوسفندبر اثر رعد و برق در  ،روستای سیدآباد و قصریک سفلی شهرستان سلماس از دیگر خسارتهای وارد شده براثر سیل جاری شدن سیل است.

جعفری افزود: علاوه بر این، ۴۵۰هکتار زمین زراعی و ۵۵۰ هکتار از باغات کشاورزی بخش انزل دچار خسارت بالای ۸۰ درصد شدند.

سیل و تگرگ به۶۰۰ هکتار مزارع کشاورزی ارومیه خسارت زد

علی پیرمرادی، مدیر جهاد کشاورزی ارومیه در خصوص خسارات سیل و تگرگ بامداد روز جمعه در بخش کشاورزی این شهرستان افزود: در پی بارش شدید باران و جاری شدن سیل و وقوع تگرگ در عصر پنجشنبه و بامداد جمعه، به محصولات زراعی و باغی روستا حسن آباد، ممکان، براسبی، بردیان، باژرگه و قونی خسارت شدید وارد شد.

 

 

وی ادامه داد: از بین رفتن ۲۰۰ هکتار مزرعه نخود، ۳۷۰ هکتار مزرعه گندم و جو، ۴۰ هکتار از اراضی باغات و تلف شدن ۳۰ رأس دام در روستای براسبی و ۲۰ رأس دام سبک در روستای بردیان ازجمله خسارات وارده در این منطقه بوده است.

پیرمرادی اضافه کرد: تیم ارزیاب متشکل از نماینده بخشداری، رئیس مرکز و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی صومای برادوست در منطقه حاضر و در حال بررسی حادثه و برآورد ارزش ریالی میزان خسارت وارده است.

 

 

وی عنوان کرد: همچنین در پی بارش شدید باران و تگرگ عصر روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، به ۴۵۰ هکتار از زراعی و ۵۵۰ هکتار از اراضی باغی در ۱۲ روستا بخش انزل خسارت وارده شده است.

میزان خسارت وارده در اراضی باغی در برخی روستاها تا ۸۰ درصد می رسد

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: میزان خسارت وارده در اراضی باغی در برخی روستاها تا ۸۰ درصد تخمین زده شده و برآورد ارزش ریالی میزان خسارت وارده در حال بررسی و ارزیابی است.

 

ارزیابی و امدادرسانی به ۱۵ روستای سیل زده آذربایجان غربی

 امیر جعفرزاده اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی در ۱۵ روستای واقع در شهرستانهای ارومیه، خوی، سلماس و تکاب ،نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستانها برای ارزیابی و امدادرسانی به روستاها اعزام شدند.

وی گفت: روستاهای ارزیابی شده در بخش انزل شهرستان ارومیه، روستای قره باغ، طمسالو، میقاتلو، جمال آباد و  قولنجی و در شهرستان خوی روستاهای، چکمه زر، دیزج الند و برژوک و همچنین در شهرستان سلماس نیز روستاهای داراب، قصریک و منطقه عشایر نشین سرهلان و در شهرستان تکاب نیز روستاهای آق دره سفلا و آق دره وسطی مورد ارزیابی و امدادرسانی قرار گرفتند.
 

باران در سیستان و بلوچستان

به دنبال شدت بارندگی و طوفان در هفته گذشته به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان از جمله بخش کشاورزی خسارت وارد شده و ۷۶ آسیب دیده سیلاب توسط نیروهای هلال احمر در چادر اسکان اضطراری داده شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی حدود ۴۰ روستای جنوب این استان براثر بارندگی‌ شدید و جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی بسته است.

علیرضا شهرکی با بیان اینکه در کنار بارندگی تندباد هم در این استان داشتیم که باعث قطع ارتباطات بویژه در خطوط برق و خسارت در بخش کشاورزی جنوب این استان شد؛ افزود: همچنان تمام نیروها و دستگاه‌های دولتی آماده‌باش خود را حفظ کرده و حفاظت از جان انسان‌ها در اولویت و سپس تلاش در جهت کاهش خسارت‌ها است.

۹ روستای جنوب سیستان و بلوچستان گرفتار سیلاب

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۹ روستا در شهرستان‌های سرباز، چابهار، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر و فنوج درگیر سیلاب و آبگرفتگی بودند که توسط ۴۱ نجاتگر در قالب ۱۰  تیم عملیاتی و بکارگیری ۶ خودرو امدادی و عملیاتی امدادرسانی شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب، جمعیت هلال احمر استان همچنان با تمام توان به همراه نجاتگران پر تلاش در آماده باش است و آمادگی کامل جهت ارائه خدمات به آسیب دیدگان احتمالی را  در هر زمان و مکان دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۷۶ آسیب دیده سیلاب چند روز اخیر در جنوب استان توسط نیروهای هلال احمر در چادر آسکان اضطراری داده شدند.
 


بارانی که اینجا نعمت است

بارش باران در تابستان و کویر تفتیده همانطور که ممکن است ایجاد سیل و سیلاب کند میتواند صدای خنده کودکانش را نیز به گوشمان برساند و میتوان با این ذوق کودکانه شیرینی خنکای باران را از راه دور هم حس کرد؛ اینبار هم باران دلخوشی کودکان دشتیاری سیستان و بلوچستان شد.

 

 

 

سیلاب در مازندران|انسداد موقتی محور سوادکوه براثر سیلاب

سرپرست پلیس راه مازندران با اشاره به وقوع سیلاب و انسداد مقطعی محور سوادکوه به‌مدت دو ساعت، افزود: محدوده خطیرکوه محور سوادکوه به‌دلیل وقوع سیلاب به صورت موقت مسدود شد که درحال حاضر باز بوده و مشکلی برای تردد نداریم.


سرپرست پلیس راه مازندران بیان کرد: از لحاظ جوی نیز شاهد کاهش دید در ارتفاعات ولی آباد کندوان، گدوک سوادکوه و تلمادره کیاسر هستیم که توصیه پلیس توجه به جلو و رعایت سرعت مطمئنه در رانندگی است.

برخورد صاعقه در جوربند شهرستان نور حادثه آفرید

همچنین در اثر برخورد صاعقه در شهرستان نور، یک خانم حدود ۳۰ ساله جان باخت و یک خانم ۵۶ ساله با اقدامات احیای قلبی ریوی و یک خانم ۴۵ ساله با مصدومیت ناشی از برخورد صاعقه به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور منتقل شدند.

براساس آخرین خبر خانم ۵۶ ساله که با اقدامات به موقع احیای قلبی ریوی پیشرفته تیم اورژانس به بیمارستان منتقل شد در حال حاضر در بخش ویژه تحت مراقبت هستند.
 

آبگرفتی و سیلاب در نقاط مختلف البرز

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به وقوع سیلاب و آبگرفتگی در مناطق مختلف استان البرز به ویژه ارتفاعات، گفت: سیلاب در بخش آسارا منجر به آسیب دیدن چندین خودرو شده است که خسارات توسط مسؤولان مربوطه در دست بررسی است.

 

 

وی با بیان اینکه شدت بارندگی موجب بروز آبگرفتی و سیلاب در استان به ویژه در ارتفاعات البرز شده است، ادامه داد: در این میان شاهد وقوع سیلاب در روستای کلها واقع در جاده چالوس بودیم.

فلاح نژاد یادآور شد: در پی این حادثه طبیعی چند خودرو آسیب دیده و دو خودرو نیز به داخل رودخانه افتاده است.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارات در دست بررسی است، ادامه داد: با وقوع سیل در نیمه شب، چند خودروی که در روستا پارک شده بود به هم برخورد کرد و آسیب دیدند.

راه‌های مسدود شده سیلاب در هرمزگان بازگشایی شد

بارش باران در ارتفاعات بشاگرد موجب به  جریان افتادن سیلاب در رودخانه‌های شریفی و جگین شد که راه مواصلاتی چند روستا را از جمله «گزرک، علی مرجا و جگین بالا و زیر» را مسدود کرد.


به گفته فرماندار جاسک، سیلاب در روز جمعه برای ساعاتی راه مواصلاتی جاسک به بشاگرد را نیز مسدود کرد که پس از ساعتی بازگشایی شد.

رادمهر همچنین گفت: در پی بارندگی‌های اخیر در برخی روستاهای جاسک قطع برق داشتیم و خساراتی محدود به راه‌های روستایی نیز وارد شده است که ارزیابی در مورد آنها در جریان است.

وی درباره طغیان رودخانه گزرک نیز گفت: بازدید از مسیرهای مختلف این رودخانه را نیز شخصا انجام دادم که مسدودی موقتی برخی راههای روستایی توسط راهداری رفع شده است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول