اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

نمایشگاه اکسپو دبی فرصتی برای اقتصاد ایران در شش ماه دوم سال

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دبی گفت: با توجه به نزدیکی محل برگزاری این نمایشگاه به کشورمان، اکسپوی دبی فرصتی برای توسعه صادرات و صنعت گردشگری ایران در 6 ماه دوم امسال است.

نمایشگاه اکسپو دبی فرصتی برای اقتصاد ایران در شش ماه دوم سال

به گزارش خبرگزاری فارس، فرشید فرزانگان در نشست خبری تشریح برنامه‌های ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی دبی برای حضور ده ها میلیونی گردشگر در نمایشگاه اکسپوی دبی این فرصت می تواند برای کشورمان به عنوان کشوری که در حوزه صادرات مواد غذایی و کشاورزی که از  توانمندی بسیار زیادی برخوردار است، فرصت بی نظیری باشد. 

 رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: لذا صنعت گردشگری و آژانس‌های گردشگری باد از هم اکنون نه تنها برای اعزام گردشگران ایرانی به نمایشگاه اکسپوی دبی بلکه برای جذب میلیون‌ها گردشگری خارجی بسته‌های متنوعی فراهم کنند. 

وی بیان داشت: امیدوارم دولت جدید با درک اهمیت نمایشگاه مذکور و برنامه‌ریزی درست برای استفاده از این فرصت بی نظیر بتواند با میدان دادن به بخش خصوصی شعار توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه را شکوفاتر کند. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: اتاق ایران و امارات برای حضور پررنگ تشکل‌های صادراتی در اکسپوی 2020 دبی برنامه‌ریزی کرده است و تاکنون با بیش از 250 تشکل بخش خصوصی مکاتبه کرده است، تا در تحقق بخش دوم شعار اکسپو دبی با عنوان ساخت آینده و توسعه صادرات وظیفه خود را به بهترین شکل عملیاتی کند.

وی بیان داشت: تشکل‌های صادراتی، اتاق‌های بازرگانی مشترک و اتاق‌های بازرگانی استانی حضور پررنگی در اکسپو خواهند داشت و برای تحقق این هدف اتاق های بازرگانی استانی بهترین شرکت‌های تولیدی و صادراتی و هیئت های تجاری خود را معرفی خواهند کرد، ضمن اینکه تشکل های صادراتی مانند انجمن صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و انجمن خرما پسته و تشکل‌های دانش بنیان فرصت خوبی برای معرفی و بازاریابی محصولات خود خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هدف بخش خصوصی از حضور اکسپو ارتقا صادرات کشور و استفاده از فرصت اکسپو برای رشد جایگاه صادراتی با نگاهی به آینده است، گفت:  گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه 137 میلیارد دلار هزینه و 325 میلیارد دلار درآمد است که قابل قیاس با جایگاه پنجاه و ششمین قدرت اقتصادی جهان است. 

وی افزود: 32 هزار نمایشگاه بین المللی در سراسر جهان وجود دارد که بیش از 4.5 میلیون شرک در طول سال در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و تنها از طریق 3.2 میلیون شغل به شکل مستقیم ایجاد شده و در صورت عبور از بحران کرونا پیش بینی می‌شود که این ارقام در سال‌های آینده افزایش یابد. 

فرزانگان گفت: اکسپوی دبی فراتر از یک نمایشگه فرهنگ ملی کشورها را ارائه می‌کند و نخستین اکسپو در سال 1851 در لندن برگزار شد و این بار اکسپوی 2020 در دبی برگزار خواهد شد که معمولا در اکسپوها به دنبال ارایه راه حل برای یک معضل جهانی است. 

وی افزود: به عنوان نمونه نمایشگاه شانگهای با شعار شهر بهتر زندگی بهتر، نمایشگاه میلات با شعار تغذیه زمین برگزار شد و شعار نمایشگاه اکسپوی دبی نیز پیوند افکار، ساخت آینده است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: اکسپو را المپیک ملل نیز می نامند و با توجه به نام گذاری اکسپو دبی ایران می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و در مدت شش ماه برگزاری اکسپو از یک طرف با ارائه فرهنگ غنی خود در حوزه پیوند افکار ایرانیان را به جهانیان بهتر معرفی کند و از طرف دیگر با فعال شدن بخش تجاری فضای پاوین نسبت به توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری گام‌های بلند تری را بردارد. 

وی افزود: اکسپو دبی از مهرماه 1400 تا فروردین 1401 برگزار می‌شود و پیش بینی می‌شود که بین 25 تا 40 میلیون بازدید کننده داشته باشد.

فرزانگان بیان داشت: دبی برای برگزاری این رویداد ۴۲ میلیارد دلار هزینه کرده و با وجود کرونا، تلاش شده شرایط برای حضور  ایمن بازدیدکنندگان فراهم شود به عنوان مثال  تاکنون متعهد بر زدن واکسن به متولیان و کارمندان پاویون‌های کشورهای مختلف شده و حتی در حال برنامه ریزی برای واکسن بازدیدکنندگان هم هستند.

وی افزود: برای حضور ایران در نمایشگاه مذکور حدود 9 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده بود که تاکنون برای ساخت پاویون ایران در این نمایشگاه حدود 10 درصد تخصیص یافته است. 

فرزانگان گفت: تلاش شده که در بخش های از غرفه ایران در نمایشگاه اکسپو نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ ایران به نمایش گذاشته شود، بخش نمایشگاه ایران در مرداد ماه به طور رسمی تحویل داده می‌شود و پیش بینی می‌شود، یکی از مهم‌ترین و بهترین بخش‌ها در میان تمام کشورهای شرکت کننده در اکسپو خواهد بود. 

وی افزود: نمایشگاه اکسپو دبی در سایتی به وسعت 438 هکتار و دو برابر نمایشگاه اکسپو میلان طراحی شده است و این نمایشگاه براساس سه زیر موضوع فرصت، تحرک و پایداری به سه بخش تقسیم شده که پاویون ایران در یک محیط مستقل و در بخش تحرک قرار دارد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول