اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

شهردار آینده تهران به نیاز بیماران «اوتیسمی» توجه کند

رئیس انجمن اوتیسم با بیان اینکه بزرگترین نیاز جامعه اوتیسم شناخت بیشتر جامعه نسبت به این بیماران است،گفت: شهردار قوی قطعا می‌تواند از همه ظرفیت‌ها استفاده کند تا شهروندان اوتیسم را بشناسند و خانواده‌های آنها را از انزوای اجتماعی نجات دهند.

شهردار آینده تهران به نیاز بیماران «اوتیسمی» توجه کند

سعیده صالح غفاری، مدیر عامل انجمن اوتیسم در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ در حال حاضر در زمان انتخاب شهردار کلان شهر تهران هستیم. رویکرد شورای شهر تهران جهت انتخاب شهردار از زوایای مختلف برای سمن‌های ملی که در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت است؛ خصوصا وقتی که در طیف اختلال اتیسم در حال کمک به خانواده‌ها و کودکانی هستیم که طیفی چند وجهی است و جزو سر فصل معلولیت یا افراد با نیازهای ویژه نیز قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر نزدیک به 30 هزار فرد اوتیسم در ایران شناسایی شدند که قطعا بیشتر هستند. در تهران نزدیک به 9 هزار نفر افراد دارای بیماری اوتیسم هستند که به شکل غیر مستقیم با ما در ارتباط بوده و شناسایی شده‌اند.

مدیر عامل انجمن اوتیسم افزود: مشکلات شهری، حقوق شهروندی و دیدگاه شهرداری به عنوان نه تنها یک نهاد خدمت‌ده از جهت مسائل شهری بلکه به عنوان یک نهاد فرهنگی، اجتماعی از نظر بیماری‌های خاص و صعب العلاج و جامعه هدف ما بسیار حائز اهمیت است.

صالح غفاری اضافه کرد: در حقیقت سرفصل‌های مختلفی را شهرداری پوشش می‌دهد که یکی از معاونت‌هایی که شهر قاعدتا زیر مجموعه آن است، معاونت فرهنگی و اجتماعی است. 

وی بیان داشت:تجربه‌ای که ما در شهرداران قبلی داشتیم این تجربه کاملا مستند شده؛ به طوری که در  شهر تهران نزدیک به 20 میلیون جمعیت به آن ورود کرده و خارج می‌شوند را باید در نظر بگیریم؛بنابراین رویکرد این فرد(شهردار) چه از نظر تخصصی که باید در حوزه شهری داشته باشد، و نیز توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم افزود:تعامل شهروندان تهرانی با معاونت‌های مختلف شهرداری و با شرح وظائف شهرداری تهران بسیار مهم است؛ به طوری که اگر هر شهروند مسؤولانه بتواند ارتباط خوبی را از طریق شهردار و معاونت‌های مختلف با آن برقرار کند، می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری با هزینه کمتر و با تعامل بهتر خود شهروندان حل شده و حداقل پیشگیری شود.

صالح غفاری متذکر شد: مواردی مانند زباله، فاضلاب، مربوط به فضای سبز و مسائل مرتبط به شغل، آتش نشانی و شرکت‌های بسیار زیادی که مجموعه شهرداری است.

وی با بیان اینکه بزرگترین و مهم ترین نیاز جامعه اوتیسم در کل ایران شناخت بیشتر جامعه و تک تک شهروندان نسبت به اینکه این فرد اختلال دارند است،ابراز داشت:بنابراین رویکرد شهردار و رویکرد فرهنگی و اجتماعی قوی آن قطعا می‌تواند از همه ظرفیت‌های شهرداری استفاده کند تا شهروندان اوتیسم را بشناسند، توجه کنند و خانواده‌های اوتیسم را از انزوای اجتماعی و بن بستی که در آن قرار گرفتند نجات دهند.

مدیرعامل انجمن اتیسم یادآور شد: از طرف دیگر گروه‌های مدنی فعال، خیریه‌های سنتی، گروه‌هایی از جنس سلبریتی‌ها، هنرمندان، مجتمع های بزرگ تفریحی، خانه‌های سلامت و فرهنگسراها ، مجمتع‌های سلامت محور که وابسته به شهرداری تهران هستند و در حوزه ورزش شهری و سلامت شهروندی فعالیت می‌کنند، کلینیک‌هایی که وابسته به شهر سالم بوده و برای شهرداری هستند، نشریه‌ها و روزنامه‌هایی که به صورت تخصصی مستقیم و غیر مستقیم با شهرداری تهران در ارتباط هستند؛ تمام اینها می‌توانند از تغییر نگاه و رویکرد پر رنگ شهرداری نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی خانواد‌های طیف اوتیسم در اختیار خانواده‌ها قرار گیرند تا انجمن اوتیسم و دیگر گروه‌های فعال استفاده کنند تا شرایط این فرزندان بهتر شود.

صالح غفاری تصریح کرد: مسائل حمل و نقل شهری و ظرفیت‌های اتوبوسرانی و متروها و هر ظرفیت شهری که شهرداری تهران در آن دخیل است؛ اختصاص کارت‌های مترو که در آیین نامه شورای شهر تهران رایگان کردن بحث نقل و انتقال معلولان در آیین نامه صادره از شورای شهر تهران آماده است، در حال حاضر به این طیف تعلق نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: ما با معاونت حمل و نقل مکاتبه کردیم و امیدواریم مشکل حمل و نقل این افراد تا حدی از نظر حداقل صدور کارت‌های یکساله متر و و تسریع در پلاک ویژه معلولان حل شود. 

مدیرعامل انجمن اوتیسم خاطرنشان کرد: درخواست ما از شورای شهر این است که برای انتخابات شهر حتما با سازمان‌های مردم  نهاد که تعداد آنها نیز زیاد نیست جلسه بگذارند و نیازهای مار ا بپرسند؛ نیازهایی که به بزرگترین بخش خصولتی که شهرداری است مربوط می‌شود و از نزدیک آشنا شوند و بتوانند در انتخاب شهردار موثرتر عمل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول