اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

مشکل گاومیش‌ها با آب شیرین حل می‌شود/ فاجعه تلف شدن گاومیش‌ها بیخ گوش ماست

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه مشکل گاومیش‌ها فقط با آب شیرین حل می‌شود، گفت: اگر به معنای واقعی و پایدار آب به کرخه و هور و انهار منشعب از آن نرسد قطعاً در آینده نزدیک فاجعه بزرگی برای گاومیش‌ها به وجود می‌آید‌.

مشکل گاومیش‌ها با آب شیرین حل می‌شود/ فاجعه تلف شدن گاومیش‌ها بیخ گوش ماست

مصطفی کنار کوهی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: از آنجایی که بخش عمده‌ای از زندگی گاومیش ها در آب می‌گذرد، پیش‌بینی ما این بود که ممکن است کمبود آب در ماه‌های آینده مشکل پوستی را برای گاومیش‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به بازدید از گاومیش‌ها در روستای بیت سید یابر حمیدیه، افزود: به همین دلیل از دو ماه گذشته به روستاهایی که دام‌های آن‌ها در معرض خطر بی‌آبی قرار داشتند مراجعه و از نزدیک در جریان وضعیت دام‌ها قرار گرفتیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: یکی از بیماری‌های مهمی که احتمال میدادیم گاومیش دچارش شوند بیماری LSB بود که تمام دام‌های در معرض تنش آبی در شهرستانهای حمیدیه و هویزه را تحت تاثیر قرار می‌داد.

کنارکوهی افزود: به همین دلیل واکسن LSB را تهیه و به صورت رایگان در اختیار گاومیش‌داران قرار  دادیم که تا حدودی بدن آن‌ها در مقابل بیماری مقاوم شود.

وی عنوان کرد: به منظور گرفتن اعتبارات مورد نیاز نیز مکاتباتی انجام شد تا مابقی واکسن‌ها مانند طرح برفکی و... فراهم شود که امیدوارم به ما پرداخت شود تا بتوانیم مقداری مکمل غذایی برای گاومیش‌ها تامین و بدنشان را مقاوم سازی کنیم.

کنارکوهی با بیان اینکه با توجه به کمبود آب و احتمال استفاده دام‌ها از آب آلوده و غیرمتعارف(لجن، گندآب) توصیه های لازم به دامداراها داده شد، گفت: استفاده دام از فاضلاب با توجه به فضولاتی که دارد قطعاً فاجعه بزرگی را به دنبال خواهد داشت و سبب ایجاد بیماری‌های پوستی، گوارشی ، تناسلی و.... می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی گاومیش‌ها فقط و فقط با آب شیرین حل می‌شود، بیان کرد: چنانچه به مدت  یک هفته هیچ گونه  آبی به پوست گاومیش‌ها نرسد تلف خواهند شد.

کنارکوهی عنوان کرد: با توجه به اینکه گاومیش‌ها، یک نوع دام نیمه وحشی هستند و فقط صاحب خود را می‌شناسد در صورت کمبود آب ممکن است با یکدیگر نزاع کنند و به صورت فیزکی به یکدیگر آسیب رسانده و سقط جنین نیز اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به حضور خود  در هور العظیم، گفت: واقعیت این است که گاومیش‌ها و به طور کل دام‌های شهرستان‌های هویزه، حمیدیه  و آنچه در مسیر کرخه و انهار منشعب آن  وجود دارند به شدت در معرض خطر تلف شدن هستند.

کنارکوهی با تاکید بر اینکه اکنون تلفات دام وجود دارد اما فاجعه وار نیست، افزود: مضرات فیزیکی ناشی از کمبود آب به تدریج در حال نشان دادن خود در گاومیش‌ها است و اگر به معنای واقعی و پایدار آب به کرخه و هور  و انهار منشعب از آن نرسد قطعاً در آینده نزدیک فاجعه بزرگی برای گاومیش‌ها به عنوان ذخیره ژنتیک نه تنها در استان بلکه در کشور به وجود می‌آید‌.

وی با بیان اینکه فاجعه تلف شدن گاومیش‌ها در بیخ گوش ما است، عنوان کرد: موضوع دام‌ها به عنوان مساله جدی در ستاد بحران استان مطرح و تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول