اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ناگفته‌هایی از پذیرش قطعنامه 598 در «جنگ و صلح» رونمایی شد

آئین رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

ناگفته‌هایی از پذیرش قطعنامه 598 در «جنگ و صلح» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته سیدمحمدمهدی دزفولی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، این برنامه از رادیو فرهنگ هم به صورت مستقیم پخش شد.

کتاب «جنگ و صلح» مجموعه‌ای از مصاحبه با ۱۵ چهره و شخصیت سیاسی، نظامی و اقتصادی است که درباره شرایط دوره جنگ و بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی گفت و گو کرده‌اند.

 


* جعفری: خارجی‌هایی که به باغ موزه می‌آیند مردم ایران را تحسین می‌کنند

بر اساس این گزارش، علی اصغر جعفری، مدیر باغ موزه دفاع مقدس در این نشست با بیان اینکه دفاع مقدس یکی از نقاط طلایی در کشور ماست اظهار داشت: در بیش از ۲۰۰ سال گذشته، دفاع مقدس تنها جنگی است که به ملت ما تحمیل شد و با مقاومت جانانه حتی اجازه ندادیم یک سانتی‌متر از خاک کشورمان در اختیار دشمن قرار بگیرد.

وی با اشاره به پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی (ره) به فرمایشی از مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد که ایشان فرمودند: پذیرش قطعنامه کار عقلانی بود و اگر عقلانی نبود امام آن را نمی‌پذیرفت، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که امام خمینی دنبال جنگ نبودند و این جنگ به ما تحمیل شد. در حقیقت زمانی وارد آن شدیم که مناطقی از کشورمان توسط دشمن اشغال شده بود و به همین دلیل امام مردم را دعوت به دفاع و بیرون راندن دشمن از کشور کردند.

جعفری باغ موزه دفاع مقدس را سندی برای دلاوری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس دانست و با تاکید بر اینکه خیلی از خارجی‌ها که به باغ موزه می‌آیند مردم ایران را تحسین می‌کنند ابراز داشت: امروز اسنادی را می‌بینیم که نشان می‌دهد کمک‌ها به رژیم بعث در هیچ جایی مورد غفلت قرار نگرفته است. بنابراین دفاع مقدس مقطع بسیار حساسی از تاریخ کشور ماست و پژوهشگران باید نسبت به تبیین ابعاد مختلف آن تلاش کنند.

مدیر باغ موزه دفاع مقدس ضمن اشاره به رونمایی از کتاب «جنگ و صلح» گفت: نگارش این کتاب به این معنا نیست که همه موضوعات مطرح شده است. طبیعتاً این اثر بخشی از واقعیت‌ها و نگاه‌ها را به تصویر کشیده اما هنوز ناگفته‌های زیادی مانده که باید بیان شود. امروز شاهد عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی هستیم که مرهون دفاع مقدس است. شهید سلیمانی گفت دفاع مقدس قله است و مقاومت دامنه آن است.

* صفایی نژاد: لازم باشد کتاب دیگری از نقدها به موضوعات مطرح در کتاب منتشر می‌کنیم

قاسم صفایی‌نژاد مدیر انتشارات صاد در این برنامه عنوان کرد: معقتدم که برای تبیین زمان‌های حساس از تاریخ انقلاب نیازمند کارهای اثربخش هستیم. یکی از این موضوعات مهم قطعنامه ۵۹۸ است که سال‌ها شبهات مختلفی پیرامون آن مطرح شده و پاسخ‌های متعددی به آن داده شده است. از این رو لازم بود موافقین و مخالفین درباره آن صحبت کنند تا واقعیت مشخص شود.

این ناشر با تاکید بر این مطلب که در نشر صاد تلاش شد به موضوعات مختلفی در انقلاب اسلامی ورود کنیم و این موضوع نیز در ادامه همین سیاست‌گذاری بود افزود: ارزش افزوده این کتاب این است که در کنار کتاب، مستند آن را هم ببینیم تا مخاطبان به اطلاعات بیشتری برسند. این کتاب باید نقد شود، از مخاطبان درخواست داریم تا کتاب را حتماً نقد کنند و ما هم آمادگی داریم این نقدها را چاپ کنیم؛ حتی اگر لازم باشد کتاب دیگری را به این موضوع اختصاص می‌دهیم.

* یزدان: پیشنهاد می‌کنم عده‌ای بی‌خیال سیاست شوند و نسبت به بیان پذیرش قطعنامه و این بخش از تاریخ صحبت کنند

امیر مهدی یزدان مدیر مرکز سفیرفیلم هم در این مراسم رونمایی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه یکی از معضلات جدی ما این است که کار جدی برای تاریخ و فرهنگ‌مان انجام نمی‌دهیم و این موضوع اولویت دسته چندم شمرده می‌شود اضافه کرد: برای ما که نسل بعدی پس از جنگ هستیم، همواره این سؤالات وجود دارد که چرا وقتی امام خمینی پیام پذیرش قطعنامه را می‌خواندند ناراحت بودند؟ چرا می‌توان اثر اشک را در پیام ایشان دید؟ و چه کسی می‌خواهد جواب نسل ما را بدهد که امام در عرض یک هفته نظرش درباره ادامه جنگ عوض شد. دوست داشتم اشخاصی نظیر آقای ولایتی یا محسن رضایی به این سؤالات پاسخ دهند.

وی با اشاره به تغییر نگاه‌ها و پاسخگویی به نسل آینده گفت: اگر نگاهمان این است که نسبت به نسل آینده پاسخگو باشیم تا مبادا از خائن قهرمان و از خدمتگزاران خائن ساخته شود، وظیفه مان بسیار بالاتر از این حرفاست. درخواست داریم که عده‌ای بی‌خیال سیاست شوند و نسبت به بیان این بخش از تاریخ صحبت کنند.

 


* علایی: ابتکار عمل را در موضوع هسته‌ای به دست نگیریم قطعاً آنها به گونه دیگری برای ما می‌نویسند

سردار حسین علایی از دیگر سخنرانان این مراسم اظهار داشت: مهمترین مسئله این است که جنگ را چگونه و با چه راهبردی به پایان برسانیم. وقتی جنگ شروع شد راهبرد ایران این بود که نگذارد عراق به اهدافش برسد؛ به همین دلیل در برابر پیشروی‌های او ایستاد و با آزادسازی مناطق اشغال‌شده خود به دنبال خاتمه جنگ بود. امام خمینی در تمام سخنرانی‌های خود تاکید داشتند که اولاً نتیجه جنگ ساقط شدن حزب بعث از عراق باشد و ثانیاً بدون آن که نیروهای ایرانی وارد خاک طرف مقابل شود، جنگ خاتمه پیدا کند که البته ساقط شدن حزب بعث را به دست مردم عراق می‌خواستند، هم‌چنین انتظار امام این بود که این جنگ را با حفظ تمامیت ارضی ایران به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: بعد از آزادسازی خرمشهر، امام خمینی تنها کسی است که در شورای عالی امنیت می‌گوید چرا می‌خواهید از مرزها عبور کنید؟ در این شکی نیست که امام مخالف عبور از مرزها بودند؛ این موضوع را آقای هاشمی با تفصیل مطرح کرده است، اما از آنجا که امام خمینی اهل مشورت بودند و به ایشان گفتند که لب مرز جای مناسبی برای متوقف شدن نیست و مسئولین دیگری گفتند که باید با دست برتر جنگ را تمام کنیم، امام پذیرفتند که جنگ ادامه پیدا کند؛ به عبارت دیگر مسئولین کشور امام را راضی کردند که جنگ در خاک عراق ادامه پیدا کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عملیات‌ها پیوست دیپلماسی نداشتیم، گفت: از ابتدا تا انتهای ابتکار عملی برای پایان دادن جنگ در دستگاه سیاست خارجی ما وجود نداشت. حال سوال این است که چرا به قطعنامه رسیدیم؟ باید در پاسخ گفت ما ابتکار عملی برای پایان جنگ نداشتیم و ابتکار عمل ما فقط در عملیات‌ها بود. به همین دلیل است که سازمان ملل با ابتکار شوروی و آمریکایی‌ها به قطعنامه ۵۹۸ رسید. در حقیقت آنها به این نتیجه رسیدند که صدام نمی‌تواند پیروز شود و اگر حمایت‌های بین‌المللی از او قطع شود، ایران پیروز این جنگ است، بنابراین قطعنامه را به‌گونه‌ای رقم زدند که این جنگ نه برنده داشته باشد و نه بازنده.

سردار علایی ابتکار عمل را مهم دانست و با تاکید بر اینکه باید در دست خودمان باشد خاطر نشان کرد: اگر کشور ما در مسائل حساس ابتکار عمل را به دست نگیرد باز هم مانند قطعنامه ۵۹۸ خواهد شد و دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند. امروز نیز در موضوع هسته‌ای چنین است. اگر خودمان ابتکار عمل نداشته باشیم، بگوییم مذاکره نمی‌کنیم و بگذار هر چه می‌خواهند بنویسند، قطعاً آنها به گونه دیگری برای ما می‌نویسند.

 

* دزفولی: مصاحبه با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه در کتاب آمده است

سیدمحمدمهدی دزفولی نویسنده این کتاب هم در پایان و پیش از رونمایی ابراز داشت: در سال ۱۳۹۵ بود که احساس کردیم مقطع قطعنامه ۵۹۸ و ماه‌های پایانی جنگ شباهت زیادی به اتفاقات آن سال یعنی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ دارد. آقای علایی به درستی اشاره کرد که اگر برنامه نداشته باشید، به نتیجه خوبی نمی‌رسید. پیام‌های امام خمینی در زمان قطعنامه و تا ۱۰ ماه پس از آن که ایشان در قید حیات بودند، بسیار قابل توجه است و عمدتاً پیام‌های عمیق و محکمی است.

وی به محتوای کتاب در بخش دیگر اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب مصاحبه‌هایی با افراد درگیر در ماجرای قطعنامه نظیر ابراهیم یزدی، ناصر نوبری، عباس ملکی، چهره‌های اقتصادی و نظامی و ... انجام شد و در این راستا حدود ۱۶ مصاحبه جامع تهیه شد .

این مولف در ادامه به بیان مواردی مهم در این اثر اشاره کرد و گفت: نگاه‌مان به این موضوع نگاهی عبرت‌گونه است، چرا که ممکن است در مقاطع دیگری شاهد وقوع چنین اتفاقاتی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول