اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

حضور مقامات ارشد افغانستان در تحلیف آیت‌الله رییسی/ اخراج آمریکا از افغانستان پیروزی بزرگ ملت‌های مسلمان بود

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، گفت: در مراسم تحلیف رییس‌جمهور منتخب، مقامات رده بالای افغانستان هم حضور خواهند داشت.

حضور مقامات ارشد افغانستان در تحلیف آیت‌الله رییسی/ اخراج آمریکا  از افغانستان پیروزی بزرگ ملت‌های مسلمان بود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «حسین اکبری» معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، در نشست خبری اجلاس «افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار» که امروز یکشنبه (27 تیرماه) برگزار شد، گفت: قرار است همایش وبیناری با عنوان «افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار» در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، پیش‌بینی شده که حدود بیش از ۴۰ تن از رهبران افغانستان و نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان، چین، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران در این همایش سخنرانی می‌کنند.

مذاکره در روند تحولات افغانستان، محور اصلی نشست

وی افزود: محورهایی مشخص شده که متمرکز است بر مذاکره در روند تحولات افغانستان بوده که با حضور و سخنرانی شخصیت‌هایی از اقوام مختلف افغانستان روز دوشنبه (فردا) از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳ و پس از آن از ۱۴ تا ۱۷ در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

اکبری ادامه داد: امیدواریم این نشست کمکی به روند صلح افغانستان کرده و همانگونه که ایران همواره از گذشته تاکنون با نقش میانجیگری خود تلاش داشته که طرف‌ها را متقاعد کند که را داشته مذاکره را به‌جای جنگ پیش بگیرند و در این راستا سهمی را داشته باشد.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: افغانستان اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. در حقیقت حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان و در نهایت اخراج از این کشور، یک خلاء قدرت و عدم توازن قدرت در میدان افغانستان به‌وجود آورده که تمام تحولات و معادلات را دارد تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به این معنا که آمریکایی‌ها علی‌رغم آنکه آمده بود بر اساس ادعای خود تا با تروریسم مبارزه کنند و صلح و امنیت ایجاد کنند و رفاه را برای مردم افغانستان به‌عنوان یک دستاورد، فراهم کنند، اما با وجود این ادعاها، امروز می‌بینیم که تولید مواد مخدر در افغانستان به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده و بعضا تا 50 برابر تولید انبوه داشته است. کشتار و تلفات مردم بر اساس آمارهای رسمی و غیررسمی در طول ۲۰ سال گذشته، آمریکایی‌ها ۳۶۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند، و در نهایت مجبور شدند صحنه را واگذار کنند و از افغانستان فرار کنند.

آمریکایی‌ها ناامنی و فقر را با خود به‌همراه دارند

وی همچنین گفت: آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعایی که داشتند و بر اساس رفتار طبیعی آنها در کشورهای مختلف، دنبال تامین منافع خود هستند و اساسا به ملت‌ها، جغرافیا توجه خاصی ندارند و  هدف آمریکا و راهبرد آن از حضور در افغانستان، نزدیکی به ایران، چین و هند برای به‌دست آوردن منافع خود بود. ضمن آنکه افغانستان هم از لحاظ منابع و ذخایر از ظرفیت فوق‌العاده ای برخوردار است و یکی از رهبردهای اصلی آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، این بود که در عراق و افغانستان حضور پیدا کند. 

اکبری افزود: این سوال جدی وجود دارد که اگر آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم آمدند، بعد از 20 سال به کجا رسیده‌اند؟ نکته دیگر این که حضور آمریکایی‌ها برای این بود که بتواند یک سازوکار قوی در دولت افغانستان ایجاد کند که در آینده حداقل امنیت، استقلال و رفاه را تامین کند ولی با خلایی که ایجاد شد شاهد آن هستیم که ارتش 20 ساله ای که تحت تجهیز و آموزش و تربیت آمریکایی‌ها بود امروز توان دفاع حداقلی از خودش را ندارد.

وی تصریح کرد: آمریکا هرجا برود آنجا دو پیام را به‌همراه دارد یک آنکه ناامنی را ایجاد کند و دوم آنکه فقر را دامن بزند.

اکبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا در این مدت 20 ساله به‌دلیل عدم توجه به اعتقادات، و سنت‌ها و آداب و رسوم مردم افغانستان، خیلی از مردم افغانستان برای مبارزه با آمریکا به‌دنبال یک مکانی بودند که با آمریکایی‌ها وارد جنگ شوند، و این جبهه را تشکیل دادند، و امروز شاهد ترک صحنه از سوی آمریکایی‌ها با وجود همه ادعاها مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های ناتو هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در طول این 20 سال خیلی‌ از مسئولین و مردم افغانستان به آمریکا امیدوار شدند که شاید بتواند با وجود همه ابزارهای بین‌المللی که در اختیار دارد کاری انجام دهد، و امروز عملا شاهد هستیم که در خلاء آمریکا، ناامنی و جنگ به‌سرعت آینده افغانستان را تهدید می‌کند و طبیعتا آنهایی که اعتماد کردند، حتی توان قبلی خود را از دست داده‌اند.

تمام اقوام در آینده افغانستان مشارکت کنند

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، گفت: تصور بر این است طالبان با توجه به شرایط پیش آمده با سرعت در حال پیشروی است و بحث سر این ست که آینده افغانستان چه می‌شود؟ قومی یکی از مولفه‌های اصلی  و تاثیرگذار در قدرت در افغانستان است، اگر طالبان را پشتون‌ هم تلقی کنیم، نیمی از مردم افغانستان هستند که در ساختارهای حکومتی حضور دارند، بنابراین بحث قومیت نیست که بگوییم طالبان یعنی پشتون‌ها، نکته دیگر هم آنکه بسیاری از قومیت‌ها برای مبارزه با آمریکا به‌دنبال جایی بودند و به طالبان پیوستند.

وی ادامه داد: به‌هرحال قومیت‌هایی که در افغانستان هستند، یک جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، و اینکه طالبان در آینده چه میزان قدرتی داشته باشد بحثی منطقی است.اگر تصور بر این باشد که طالبان 20 درصد پایگاه مردمی را دارد، بقیه قطعا حقوق خود را مطالبه می‌کنند و اگر امروز با یک توان نظامی صورت گیرد منطق حکم می‌کند که در آینده اقوام در آینده افغانستان مشارکت کنند تا صلح و امنیت پایدار در افغانستان حاکم شود در غیر این صورت شاهد یک جنگ داخلی طولانی در افغانستان خواهیم بود که قطعا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و در نهایت باید با یکدیگر مذاکره کنند.

راهبرد ایران در افغانستان، مذاکره به‌جای جنگ است

اکبری همچنین افزود: راهبرد آمریکا بعد از خروج از افغانستان این است که با توجه به اینکه آمریکایی‌ها از افغانستان اخراج شده‌اند، و به اعتراف خودشان ناتو هم در افغانستان شکست خورده و این کشور را قبل از موعد مقرر ترک کرده‌اند، دنبال این هستند که ناامنی و هرج و مرج، و جنگ داخلی در افغانستان شکل گیرد. شکل‌گیری جنگ در افغانستان، به هردلیل به‌نفع آمریکاست. علتش هم این است که آمریکایی‌ها برای آنکه بتوانندحضور خود را در کشورهای دیگر که اشغال کرده‌اند توجیه کنند، و گذشته خود را به‌نوعی اصلاح کنند، می‌خواهند این پیام را بدهند که وقتی ما نباشیم، در افغانستان جنگ داخلی شکل می‌گیرد و کشتار دوباره آغاز می‌شود و با استفاده از استراتژی رسانه‌ای که رد اختیار دارند، به‌دنبال این هستند که افغانستان وارد یک جنگ داخلی حتی کوتاه‌مدت شود.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، در افغانستان به‌هیچ وجه جنگی رخ ندهد و آن مذاکره‌ای که قرار است در آینده رخ دهد اکنون بنشینند و با توجه به مولفه‌های قدرت در افغانستان، با هم مذاکره کنند و به فکر رفاه؛ آبادانی و استقلال افغانستان باشند.

اخراج آمریکایی‌ها پیروزی بزرگ ملت افغانستان و ملت‌های مسلمان بود

اکبری گفت: اخراج آمریکا از افغانستان یک پیروزی بزرگی است که به‌نام ملت‌های مسلمان و ملت افغانستان ثبت شد و اولین بار است که آمریکایی‌ها از یک کشور اخراج شدند و در عراق هم دستور اخراج آنها صادر شده است، و دیگر در افغانستان امکان بقای آنها وجود ندارد، و طبق گفته بایدن که «امروز طالبان به قدرت فوق‌العاده‌ای رسیده و نمی‌خواهم نسل بعدی آمریکا را به جنگ با اینها بفرستم» و سخنگوی کاخ سفید هم ادعا کرده بود که امیدی به آینده نیست می‌بینیم که امریکا فرار کرده است.

وی همچنین گفت: راه‌حل اساسی این است که مردم افغانستان، روز اخراج آمریکا را جشن بگیرند و تمامی اقوام در آینده افغانستان مشارکت کنند و تنها راه‌حل آن مذاکره است.

طبق فرمایش حضرت امام (ره) هیچ بیگانه‌ای در افغانستان دوام نمی‌آورد

اکبری تصریح کرد: مذاکراتی که میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه بیش از 10 ماه است که آغاز شده و نشست‌هایی در مسکو، استانبول و .. بود که در پامستان هم قرار بود برگزار شود اما لغو شد و نشست تهران که چندین ویژگی متفاوت داشت که همه اقوام ذی‌نفوذ و صاحب قدرت در افغانستان در این نشست شرکت کردند و فقط دولت و طالبان نبود و گروه‌ها و جریانات مختلف دیگر هم بودند و این بر می‌گردد به اینکه ایران با افغانستان رابطه‌اش نسبت به کشورهای دیگر همسایه ویژگی‌های خاص خودش را دارد، اشتراکات مختلف زبانی، فرهنگی، مذهبی و غیره و اینکه ما میربان 3و نیم میلیون مهاجر افغانستانی هستیم، بیش از 500 هزار دانش آموز افغانستانی در اینجا تحصیل می‌کنند و بیش از 16 هزار نفر دانشجوی افغان در ایران داریم، و روابط تجاری، اقتصادی و همسایگی دو کشور، و سابقه‌ای که از گذشته‌های دور داشتیم، همواره ایران از ابتدا به‌عنوان میانجی عمل کرده و نمونه آن فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که در بهمن سال 58 به سفیر اتحاد جماهیر شوروی مراجعه می‌کند به امام و می‌گوید می‌خواهیم افغانستان را اشغال کنیم، امام می‌فرمایند، ممکن است شما با قدرت نظامی افغانستان را اشغال کنید ولی نه شما و نه هیچ کشور اجنبی دیگری نمی‌تواند در افغانستان دوام بیاورد. چراکه مردم افغانستان مسلمان هستند و از اعتقادت خود دفاع می‌کنند و امروز می‌بینیم طبق فرمایش امام خمینی (ره) آمریکایی‌ها مجبور شدند از افغانستان فرار کنند و امیدواریم عبرتی شود برای نظام سلطه غربی که رد کشورهای اسلامی حضور دارند.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون با دولت و گروه‌های مختلف افغانستان ارتباط خوبی داشته و تلاش کرده تا بتواند صلح و امنیت را در افغانستان حاکم کند و این به نفع مردم افغانستان، کشورهای همسایه و جهان اسلام است. دیروز هم در نشست دوحه، نهایتا به این نتیجه رسیدند که 14 نفر را مشخص کنند که مذاکرات را ادامه دهند. نشست روسیه و کشورهای همسایه افغانستان هم بیانیه‌ای دادند که آنها هم تاکید کردند که مذاکره بشه و امنیت در افغانستان حاکم شود. 

حضور مقامات ارشد افغانستان در مراسم تحلیف آیت‌الله رییسی

اکبری در پاسخ به سوال فارس گفت: در مراسم تحلیف آیت‌الله رییسی به‌عنوان رییس جمهور منتخب، شخصیت‌های درجه یک از کشورهای همسایه و دنیا معمولا دعوت می‌شوند و طبیعتا از افغانستان هم مقامات دولتی به‌صورت رسمی و برخی از اشخاصی که سابقا رییس‌‌جمهور و پست‌های مهمی چند نفری دعوت شده‌اند.

به گزارش فارس، نشست «افغاستان؛ صلح و امنیت پایدار» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به همت مجمع جهانی بیداری اسلامی، برگزار و روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۰ با سخنرانی دکتر «علی‌اکبر ولایتی» دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افتتاح می‌شود.

در این اجلاس، گروه‌ها و طرف‌های مختلف افغانستانی و بین‌المللی مؤثر در روند صلح افغانستان به میزبانی تهران حضور خواهند یافت.

پیش از این خبرگزاری فارس،  از برگزاری قریب‌الوقوع اجلاسی مهم به میزبانی مجمع جهانی بیداری اسلامی، با هدف تحقق صلح، ثبات و امنیت در افغانستان با حضور مقامات دولتی و همه گروه‌های داخلی این کشور خبر داده بود. (جزییات بیشتر) 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول