اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تلفات برق در ایران دو برابر جهان است/ طلب 51 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی از وزارت نیرو

نماینده سیرجان در مجلس با اشاره به افزایش میزان تلفات برق در ایران گفت: تلفات برق در ایران 10 درصد است در حالی که در دنیا این رقم 5 درصد است؛ 2 هزار مگاوات برق برای تولید رمزارزها استفاده می‌شود و بخش خصوصی 51 هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد.

تلفات برق در ایران دو برابر جهان است/ طلب 51 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی از وزارت نیرو

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 27 تیر) در جلسه علنی مجلس و بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره دلایل خاموشی برق خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس  اظهار داشت: آقای قالیباف اگر امروز تشکیل وزارت انرژی را در مجلس تعیین تکلیف نکنید یقین داشته باشید که سال آینده هم چنین مشکلاتی را خواهیم داشت و 10 سال آینده هم چنین وضعی داریم.

وی افزود: ما باید در ابتدا قانون برنامه چهارم، پنجم، ششم را در این باره مطالعه کرده و بدانیم که موضوع تشکیل وزارت انرژی را تعیین تکلیف کنیم؛ آنچه امروز باعث مسائل و مشکلات عدیده شده است عدم هماهنگی و نظارت دقیق بر اجرای مصرف برق در کشور است.

نماینده سیرجان در مجلس تصریح کرد: نباید تلفات برق در کشور را فراموش کنیم این در حالی این تلفات هم اکنون 10 درصد است در حالی که این رقم در دنیا 5 درصد است و اگر ما خود را به سطح میانگین جهانی در میزان تلفات برق برسانیم 800 مگاوات برق تعیین تکلیف خواهد شد اما چنین کاری صورت نگرفته است.

وی گفت: 2 هزار مگاوات برق برای تولید رمزارزها استفاده می‌شود که این موضوع هم تعیین تکلیف نشده است و حتی دولت گزارش دقیق و شفاف در اختیار مجلس نداده است.

نماینده سیرجان در مجلس گفت: 51 هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در اثر سرمایه‌گذاری‌های متعدد از وزارت نیرو طلبکار است و تا این موضوع تعیین تکلیف نشود بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری ندارد.

حسین پور بیگلری افزود: اگر می خواهیم مشکل برق را حل کنیم، اول باید بدهی کارآفرینان و سرمایه گذاران که اعتماد کرده اند را پرداخت کنیم تا سایر بخش های خصوصی هم پای کار بیایند.

وی با اشاره به موضوع صادرات برق ادامه داد: موضوع دیگر صادرات برق است که آن را تعیین تکلیف نکرده ایم. در زمان غیرپیک مصرف و زمانی که مصرف کمتری داریم، می توانیم اجازه دهیم بخش خصوصی برق خود را صادر کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: آقای قالیباف؛ امروز به صورت شفاف به عنوان رئیس قوه مقننه بفرمایید دولت فعلی و دولت آینده در موضع بدهی به بخش خصوصی قرار است چه اقداماتی انجام دهند که ما در سال های آینده دچار این مشکلات نشویم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس افزود: از دولت آینده می خواهم وزارت انرژی را از  همین ابتدای کار تعیین تکلیف کند و بدانیم در سال های آینده نقشه راه دولت در موضوع وضعیت برق چیست. دولت دوازدهم که این نقشه راه را انجام نداده و حالا با مسائل و مشکلات روبرو هستیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش فساد ناشی از مشکل برق تاکید کرد: گزارشاتی که دارم به صورت شفاف و زنده نشان می دهد که 191 میلیارد خسارت به بخش فولادی و صنعتی کشور از بابت قطعی برق وارد شده است، چه کسی می خواهد آن را جبران کند؟ جبران خسارت مردمی که سهام این شرکت ها را خریده اند را چه کسی پاسخگوست.

وی بیان کرد: مردم چه گناهی کرده اند که امروز در اثر بی تدبیری ها بایستی خسارت هنگفت را بپذیرند و کسی هم پاسخگو نیست. تمام این مطالب را در اختیار رسانه ها قرار می دهم و باید به صورت شفاف این مسائل منتشر شود.

این نماینده مردم تاکید کرد: موضوع دیگر که درخواست دارم در مجلس و در کمیسیون انرژی بررسی شود، سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های نو و انرژی خورشیدی است. برای سال آینده بایستی حداقل 3 هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کشور احداث کنیم. کشور ما یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در انرژی های و تجدیدپذیر است. انرژی خورشیدی تجربه موفقی در دنیا است و بایستی زمینه را برای این مهم فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول