اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کتاب‌پارک چگونه شکل گرفت؟/ اینجا برای کودکان است

مدیر کتاب‌فروشی کتاب‌پارک می‌گوید: کار برای کودک هم به‌لحاظ کار فرهنگی، هم کسب‌وکار و هم برای آینده کشور خیلی ارزشمند است.

کتاب‌پارک چگونه شکل گرفت؟/ اینجا برای کودکان است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، فعالیت کتاب‌فروشی‌های تخصصی اتفاق جدیدی نیست؛ اما در سال‌های اخیر، از این دسته از کتاب‌فروشی‌ها بیشتر استقبال شده و حال‌وهوای تازه‌ای پیدا کرده‌اند.

کتاب‌پارک که در سال ۱۳۹۶ فعالیتش را در بوستان هروی تهران آغاز کرد، یکی از این کتاب‌فروشی‌هاست که تمرکزش را بر عرضه کتاب کودک سالم گذاشته تا هیچ کتاب ترسناک، ناامیدکننده، غیراخلاقی یا هجو و بی‌فایده‌ای در قفسه‌های کتاب‌پارک جای نگیرد.

گفت‌وگوی فارس با حامد سلیمانی، مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی کتاب‌پارک را، در ادامه بخوانید. 

* ایده کتاب‌پارک چطور شکل گرفت؟

متأسفانه در کشور ما، کتاب‌فروشی‌های تخصصی ویژه کودکان و نوجوانان بسیار محدودند. گرچه اغلب کتاب‌فروشی‌ها بخش کوچکی را به کودک و نوجوان اختصاص داده‌اند، اما ما تصمیم گرفتیم برعکس عمل کنیم؛ یعنی مبنا را بر این گذاشتیم که یک کتاب‌فروشی تخصصی برای کودکان و نوجوانان دایر کنیم و با این نگاه، کتاب‌پارک را تأسیس کردیم.


 

در حال حاضر، ۸۰درصد مراجعه‌کنندگان ما کودکان و نوجوانان هستند؛ چه برای خرید کتاب، چه برای خرید اقلام حاشیه‌ای مثل نوشت‌افزار، بازی و سرگرمی‌ها که کنار کتاب وجود دارد. شاید ۲۰درصد از محصولات فروشگاه که در بخش بزرگسال عرضه می‌شوند، به کتب تربیتی و روان‌شناسی کودک و نوجوان اختصاص یافته باشند. در واقع در بخش بزرگسال، مخاطب ما پدر و مادری است که برای فرزندش خرید می‌کند.

 * تخصصی‌بودن یک کتاب‌فروشی بر میزان فروش کتاب چه تأثیری می‌گذارد؟

اگر از موضوع کرونا که این روزها همه درگیر آن هستند بگذریم، تجربه ما تجربه خوبی بود. متأسفانه تعداد کتاب‌فروشی برای کودک و نوجوان کم است و این کمبود سبب شده که اقبال خوبی از فروشگاه ما شود. هستند کسانی که تلاش می‌کنند به این سمت حرکت کنند؛ اما هنوز خیلی کم‌اند.

سود کتاب‌فروشی بزرگسال خیلی بیشتر از سود کتاب‌فروشی کودک و نوجوان است

این کار سختی‌های خودش را هم دارد. سود کتاب‌فروشی بزرگسال خیلی بیشتر از سود کتاب‌فروشی کودک و نوجوان است. خریدار کتاب بزرگسال خیلی بیشتر از کتاب‌ کودک و نوجوان است. بازاری که کتاب بزرگسال دارد، به‌لحاظ ریالی و تجاری بازار خیلی بزرگ‌تری است؛ ولی به صبوری و علاقه و دغدغه نیاز دارد.

 

* با توجه به اینکه علاوه بر فروشگاه فیزیکی، در فضای مجازی نیز کتاب می‌فروشید، ارزیابی شما از این دو فضا چیست؟ آینده فروش کتاب را در کدام‌یک می‌بینید؟ کدام فضا می‌تواند به نیازهای مخاطبان بهتر پاسخ بدهد؟

بازار کتاب‌فروشی مجازی، بازاری نو و روبه‌رشد است. پیش‌بینی می‌شود که این بازار روزبه‌روز بزرگ‌تر شده و اقبال بیشتری از آن شود؛ اما این به این معنا نیست که بازار فروش کتاب فیزیکی و حضوری از بین می‌روند. همان‌طور که بعضی‌ها می‌گفتند، با ورود کتاب دیجیتالی، بازار کتاب فیزیکی ممکن بود از بین برود؛ اما این‌طور نشد و کتاب کاغذی همچنان خوب فروش می‌رود؛ چراکه کتاب کاغذی حسّ خودش را دارد. حالا کتاب‌ دیجیتال هم یک بازار روبه‌رشد است. 

به ما در کتاب‌پارک ثابت شد که این تخصصی‌بودن در جذب مخاطب تأثیرگذار است

برای فروشگاه هم این موضوع صدق می‌کند؛ به‌خصوص در ایام کرونا که مردم نمی‌توانند از خانه خارج شوند. حتماً کسانی که روی فروشگاه مجازی سرمایه‌گذاری کردند، خیلی موفق‌تر بودند؛ اما من فکر نمی‌کنم در شرایط عادی، این‌ها به معنی ازبین‌رفتن فروشگاه‌های فیزیکی باشد. هرکدام جایگاه خودشان را دارند. اینکه بیایی و کتاب را ورق بزنی و ببینی و با فرزندت بین کتاب‌ها بچرخی، حس منحصربه‌فردی است که قطعاً در فروشگاه مجازی این اتفاق نمی‌افتد. آن هم خوبی‌های خودش را دارد، می‌بینیم که خیلی‌ها در این ایام، روی کتاب‌فروشی مجازی سرمایه‌گذاری کردند و ممکن است حتی کتاب‌فروشی فیزیکی‌شان را هم جمع کنند؛ چراکه این بازار روبه‌رشدی است و دردسرهای کمتری دارد؛ اما لطف فروشگاه‌های فیزیکی سر جای خودش است.

* شکل‌گیری و توسعه کتاب‌فروشی‌های تخصصی تا چه حد بر افزایش مخاطب تأثیر می‌گذارد؟

به‌طور کلی، باید بگویم که مؤثر بوده است. به ما در کتاب‌پارک ثابت شد که این تخصصی‌بودن در جذب مخاطب تأثیرگذار است. شاید خیلی در کشورمان کتاب‌فروشی تخصصی نداشته باشیم؛ اما به اندازه خودمان که دو تا فروشگاه داریم، فکر می‌کنم می‌تواند تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، این حرفه نیاز به صبوری، پشتکار و حمایت دارد. 

* بازخوردهایی که از مخاطب هدفتان، یعنی کودکان گرفته‌اید، چگونه بوده است؟

مجموعه کتاب‌پارک وارد پنجمین سال فعالیتش شده است و هم‌زمان هم فروشگاه و هم انتشارات کتاب‌پارک را داریم. در این پنج سال، با توجه به مشاهداتمان، فهمیده‌ایم که بچه‌ها اینجا را خیلی دوست دارند و غالباً مشتری‌های ما برمی‌گردند و مجدداً از ما خرید می‌کنند. ما در شهر تهران دو شعبه داریم: یکی در شرق و دیگری در جنوب تهران؛ با این حال، از همه‌جای کلان‌شهر تهران به ما سر می‌زنند و ما را دوست دارند. این از اقبال ماست. ما قبل از کرونا، علاوه بر فروشگاه، یک سری فعالیت‌های خدماتی تعریف کرده بودیم؛ مثل برنامه‌ها و کلاس‌های مختلف و علاوه بر فروش کتاب، خدمات این شکلی هم ارائه می‌دادیم. این فعالیت‌ها خیلی به رشد و دیده‌شدن ما کمک کرد؛ اما با شیوع کرونا این فعالیت‌ها قطع شد.

* مهم‌ترین تجربه و دستاورد شما در ایجاد یک فروشگاه تخصصی کتاب چه بوده است؟

کار برای کودک خیلی ارزشمند است؛ هم به‌لحاظ کار فرهنگی، هم به‌لحاظ کسب‌وکار

از نظر من توجه و آموزش به کودکان که در کشور ما نمره خوبی را از من نمی‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است. توجه و آموزش به کودکان سرمایه‌گذاری برای آینده است؛ اما خیلی کم به آن توجه می‌شود. هرچه بیشتر می‌گذرد، من به ایده خودمان بیشتر ایمان می‌آورم و مطمئن می‌شوم که کار درستی را انجام داده‌ایم. با توجه به اینکه سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم، فکر می‌کنم کار برای کودک خیلی ارزشمند است؛ هم به‌لحاظ کار فرهنگی، هم به‌لحاظ کسب‌وکار و هم برای آینده کشور.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول