اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

همه چیز درباره شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان/ چرا روزهای آخر دولت؟ چرا شرکت و باشگاه جدید و چراهای دیگر

حدود دو هفته قبل بود که فریدون همتی پس از جلسه‌ای چند ساعته با نمایندگان مرکز استان در خانه ملت، خبر ایجاد شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان را اعلام کرد. اما سوالات زیادی در اذهان همه مردم بخصوص اهالی ورزش پیش آمد.

همه چیز درباره شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان/ چرا روزهای آخر دولت؟ چرا شرکت و باشگاه جدید و چراهای دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حدود سه هفته قبل بود که فریدون همتی پس از جلسه‌ای چند ساعته با نمایندگان مرکز استان در خانه ملت، خبر ایجاد شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان را اعلام کرد. اما سوالات زیادی در اذهان همه مردم بخصوص اهالی ورزش پیش آمد که روز به روز این پرسش‌ها در فضای مجازی گسترش بیشتری می‌یافت و از آن جا که اعداد و ارقامی میلیاردی از سوی استاندار برای این شرکت و آینده کاری آن مطرح شده بود، ورزش بی‌پول و مستمند هرمزگان که روزهای سختی را طی می‌کند، بیش از پیش نسبت به کم و کیف این ماجرا حساس شد و چراهای زیادی در اذهان شکل گرفت.

محمد باقر کشفی مدیرعامل این شرکت که از سوی هیأت مدیره آن به مدت دو سال در این جایگاه انتخاب شده، پاسخگوی 10 پرسش ما در خصوص این شرکت و کم و کیف فعالیت آن بود. این 10 پرسش ما چکیده‌ای از 10 پرسش مطرح در این زمینه بود که می‌تواند ریل و مسیر حرکت این شرکت را مشخص کند.

فارس: جرقه شکل گیری این شرکت از کجا زده شد؟ 

کشفی: آقای همتی استاندار هرمزگان از بدو ورودشان به استان یکی از موضوعاتی که به صورت علاقمندی در وجود خودش بود این بود که در حوزه ورزش و اقدامات اجتماعی صنایع یک حرکت منسجمی صورت بگیرد اما تعدد مأموریت‌ها و دغدغه‌های بسیاری امور در استان سبب تقسیم کار و زمان در این مورد شد ولی در کل همه این مجموعه کارها به عنوان نماینده عالی دولت، در ذهن و برنامه او بود. جرقه این کار به طور مشخص از نیمه اول سال 99 شروع شد. یکی از اصلی‌ترین محورهای پیگیری وی در تهران و استان نیز همین بود که بتوان کاری ویژه برای ورزش استان کرد.

اگر یادتان باشد ماجرای تیم پیکان هم که در اخبار آمد و محقق نشد نیز بخشی از این پیگیری‌ها بود. پس از آن از بنده خواست تا در این زمینه به وی کمک کنم و ساز و کار این موضوع را مورد بررسی قرار دهم و زمینه‌های قانونی و ... لازم برای کار را فراهم کنیم.

فارس: شما چه سوابق مشخص ورزشی داشتید که مسؤولیت این موضوع را به عهده گرفتید؟ یکی از سوالاتی که در مورد نقش شما در این موضوع مطرح است، همین است.

کشفی: من بیشتر سوابقم ورزشی است. از 12 سالگی خودم ورزش را شروع کردم و در رده‌های مختلف بوده‌ام و رییس هیأت و رییس کمیته و رییس فدراسیونی را هم تجربه کرده‌ام. عضویت در تیم ملی هم داشته‌ام و 6 سال نیز رییس فدراسیون هنرهای رزمی بودم و 6 سال نیز مدیرکلی ورزش و جوانان را در تجربه دارم. 23 سال رییس هیأت و کمیته و انجمن در 9 استان مختلف بودم و لذا کار در استان‌های مختلف را هم در تجربه خودم دارم.

از سوی دیگر استاندار هم در جریان این تجربیات بنده بود و از آن جایی که قانون جدیدی برای بازنشستگی آمد از مسؤولیت در استانداری هرمزگان جدا شدم و مسؤولیت اداری نداشتم و در جایگاه مشاور سعی کردم تجربیات خودم را به کمک استان و استاندار بیاورم و عمدتا وقت بنده نیز صرف ورزش بود و خلأ آن هم در جامعه احساس می‌شد.

ما در هرمزگان شاهد یک حس مقایسه‌ای نیز هستیم به طوری که جامعه هرمزگان وضعیت خودش را در زمینه ورزش و تیم داری و ... با وضعیت دیگر استان‌های کشور مقایسه می‌کند و این خلأ را می‌بیند و لذا این موضوع باید به شکلی چاره اندیشی می‌شد. برای جبران این وضعیت حتی با تیم ملاثانی اهواز و داماش گیلان مذاکرات و گفت‌وگوهایی داشتیم که به نتیجه نرسیدیم و بنابراین از سال 99 درگیر و دار این مسائل بودیم.

فارس: چرا به ایجاد شرکت برای این کار مبادرت کردید؟ 

کشفی: برای مشارکت صنایع باید به یک فرمول مشخصی می‌رسیدیم. با مدیرعامل فولاد صحبت شد و نامه‌ای رسمی به آنان فرستادیم که تیم‌داری انجام دهند اما آنان نامه رسمی به ما زدند که تیم داری نمی‌کنیم اما اگر می‌خواهید باشگاه داری کنید ما می‌توانیم به شما کمک کنیم و 20 میلیارد تومان نیز از محل فولاد هرمزگان و در قالب تفاهم نامه‌ای میان استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان و مدیرعامل فولاد هرمزگان در دو مرحله به حساب (سایر منابع) هدایای ورزش و جوانان هرمزگان واریز شد. این 20 میلیارد هم اکنون در حساب هدایای ورزش و جوانان هرمزگان موجود است و ریالی از آن نیز جابجا نشده است.

فارس: دیگر صنایع هم همین فرمول را پیشنهاد دادند؟

کشفی: با دهها شرکت مختلف در هرمزگان به همراه آقای حیدری معاون اقتصادی استاندار، مذاکره و گفت‌وگو داشتیم تا نهایتا 6 شرکت فولاد هرمزگان، پالایشگاه نفت بندرعباس، صبا فولاد، یک شرکت از کشتی سازی هرمزگان، بناگستر کرانه و آبشیرین‌کن بندرعباس (شایا) به عنوان سهامدار صحبت کردیم و هر شرکت سهم اولیه خود را که 200 میلیون تومان بود را برای ثبت شرکت پرداخت کرد و این شرکت با همکاری اداره کل ثبت اسناد شکل گرفت و رییس اداره ثبت شرکت‌های اداره ثبت اسناد هرمزگان نیز به طور دقیق ابعاد مختلف حقوقی آن را رعایت کرد و در این راه از اساسنامه شرکت‌های مهم و معتبر کشور و استان نیز استفاده کردیم و سهامداران نیز اساسنامه را بررسی و تأیید کردند و این مسیر به سمت ثبت ارسال شد.

قواعد ثبت شرکت نیز این است که سهامداران دولتی نباشد و بخشی از زمان ما نیز صرف نامه‌نگاری‌ها و مشخص شدن سهام کلان شرکت‌ها به لحاظ دولتی نبودن و اعلام نامه آنها به ثبت شرکت‌ها و ... گذشت و در مورد ایزوایکو نیز بنا شد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را پای کار بیاورد تا این که در آذر 99  سهامداران بنده را به عنوان مسؤول پیگیری انتخاب کردند. هیأت مدیره در اواخر 99 نیز جلسه رسمی خود را برگزار کرد و آقای بزرگی از صبا فولاد به عنوان رییس هیأت مدیره و آقای معروفخانی به عنوان نایب رییس انتخاب برای دو سال انتخاب شدند و بنده را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند. 

فارس: در تمام این مدت آیا با روسای باشگاه‌های استان و با پیشکسوتان صاحب باشگاه در استان هم نشست و نظری داشتید؟ یکی از گلایه‌ها در این زمینه همین است.

کشفی: اتفاقا صورتجلسات مختلف ما در نشست و همفکری با اهالی ورزش موجود است. در این مدت جلسات متعددی با عزیزانی همچون آقایان باقری معاون تربیت بدنی، مظفر خادمی معاون ورزشی، مهدی فولادی از تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش هرمزگان، عارفیان پیشکسوت ورزشی، محمد امین دلاوری رییس تربیت بدنی دانشگاه هرمزگان، حامد رضوانی مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی، محمد کارگران از فولاد هرمزگان، خانم مرضیه رحیمی کارشناس ورزشی خواهران، خانم زاهدی سر رییس اداره همگانی آموزش و پرورش، خانم رضایی صاحب نظر ورزش، روزبه زابلی کارشناس ورزشی و ... همه عزیزانی بودند که در جلسات مشورتی ما قبل از تدوین و تهیه اساسنامه حضور داشتند و نظرات آنان جمع‌آوری شد.

فارس: شاید برخی از این عزیزانی که نام بردید سابقه و ید طولایی در ورزش و باشگاه داری نداشته باشند و بواسطه پست خودشان در این جلسات شما حضور پیدا می کردند.

کشفی: بله ممکن است اما ما باید می‌توانستیم نظرات متعدد و گوناگونی را جلب و جذب می‌کردیم و از سوی دیگر در جلسات جداگانه دیگری با آقای بدر دریابان از البدر کنگ و آقای احمدی از باشگاه آذرخش داشتیم و در جلسات مختلفی نظرات این عزیزان را جمع بندی کردیم و صورتجلسات همه این نشست‌ها نیز وجود دارد. گاهی این جلسات را هر هفته و گاهی نیز هر دو هفته یکبار برگزار می‌کردیم تا نظرات متخصصان امر را داشته باشیم و جمع بندی کنیم.

فارس: آیا این که صنایع در نامه‌ای به شما اعلام کنند که خودتان تیم داری کنید و ما کمک می‌کنیم به نظرتان به خاطر فرار از ایفای این نقش در سال‌های آینده نبوده است؟

کشفی: در خصوص شرکت‌ها یک استعلامی از اداره کل امور مالیاتی گرفتیم و شرایط اقتصادی شرکت‌ها را سنجیدیم تا بتوانیم بنیه مالی آنها را در جهت حمایت از ورزش بدانیم. حتی در یک جلسه‌ای سهم هر کدام از این شرکت‌ها را هم مشخص کردیم که هر کدام از 20 تا 50 میلیارد تومان برای ایفای این مسؤولیت خود در حوزه ورزش پرداخت کنند که برخی از آنها کتبا نامه زدند و خودشان را کنار کشیدند و برخی خود را دولتی و برخی نیز خود را وابسته به بنیاد مستضعفان و ... منتسب دانستند و لذا برخی ماندند و برخی کنار رفتند.

طبیعتا بهترین کار این بود که هر شرکت یک تیم یا یک رشته را می‌گرفت و حمایت می‌کرد اما نپذیرفتند و لذا ما به سمت این مدل حرکت کردیم که شرکتی ایجاد شود و این صنایع هر کدام سهامداران این شرکت باشند.

فارس: چنین مدلی آیا در دیگر استان‌ها و یا استانداری‌ها وجود داشته است؟

کشفی: خیر؛ هیچ استانداری متولی چنین روشی نبوده. استانداری‌ها معمولا کلیت ماجرا را مدیریت و هدایت می‌کنند تا مسؤولیت اجتماعی توسط صنایع ایفا شود. همان کاری که آقای همتی کرده و این شرکت‌ها را پای کار آورده است تا بتوان یک حرکت منسجمی را پیش برد.

جالب این که بسیاری از این شرکت‌های صنعتی حاضرند بیمارستان یا مدرسه بسازند اما در حوزه تیم داری حاضر به مشارکت نبودند که خودشان رأسا اقدام کنند و لذا این مدل پیشنهاد شد که آنها نیز راضی به مشارکت باشند. علل و عوامل این که این صنایع حاضر به تیم داری نیستند را هم باید در فصلی مجزا بررسی و تحلیل کرد.

فارس: الان دقیقا موجودی شرکت چقدر است؟

کشفی: الان دقیقا سهم اولیه هر کدام از 6 صنعت برای ثبت شرکت در حساب است. هر شرکت 200 میلیون تومان و مجموعا یک میلیارد و 200 میلیون تومان به عنوان سرمایه ثبتی شرکت در حساب شرکت قرار دارد و دست کسی نیست که بشود به آن دست زد. گام بعد ما افزایش سرمایه است که باید انجام دهیم.

فارس: گام بعدی در این زمینه چیست؟ شرکت دقیقا چه برنامه مشخصی در پیش رو دارد؟

کشفی: اولین گام افزایش سرمایه ما است. 100 میلیارد تومانی که آقای استاندار نیز به آن اشاره کردند برآوردی است که ما برای سال 1400-1401 مورد نیاز شرکت است. 42 مأموریت در اساسنامه برای این شرکت در حوزه فرهنگی و ورزشی تعریف شده است. مأموریت این شرکت نیز صرفا در همین دو حوزه است که صنایع سهم خودشان را پرداخت و این شرکت به مأموریت‌های خود در 4 بخش بپردازد. البته باید هیأت مدیره در جلسه‌ای که بزودی خواهیم داشت، سهم هر کدام از آنها مشخص خواهد شد.

مأموریت ما صرفا فوتبال نیست. بخشی از کار ما حرفه‌ای در حوزه فوتبال است و یکی از محورها است. مثلا با خرید امتیاز یک تیم دست یک.

فارس: ممکن است که نظر شما در زمینه خرید تیم دسته یکی فوتبال تغییر کند و به سمت تقویت تیم‌های دسته دوم موجود در استان بپردازید.

کشفی: در بخش ورزش حرفه‌ای 4 مأموریت برای خودمان تعریف کرده‌ایم. یکی از آنها خرید تیم دسته یکی است. دیگری توجه به سایر تیم‌هایی است که نظیر فوتسال و والیبال ساحلی توانسته‌اند به خوبی بدرخشند و نیاز به حمایت دارند و برای آن 63 میلیارد تومان پیش بینی کرده‌ایم.

در بخش ورزش همگانی و عمومی 6 مأموریت داریم و 11 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌ایم. توجه به ورزش محلات، ورزش روستایی، ورزش‌های بومی و محلی و جشنواره‌ها و ...

در بخش زیرساخت نیز 4 برنامه تعریف کرده‌ایم که 14 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

فارس: چرا اولویت خودتان را ساخت زیرساخت‌های ورزشی در استان ندیدید؟ چرا شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان بدنبال آن است که تنها دارایی بزرگ زیرساختی ورزش هرمزگان که مجموعه ورزشی خلیج فارس است را هم برای خود بگیرد؟

کشفی: اتفاقا یکی از سرفصل‌های مأموریتی ما احداث و ساخت ورزشگاه و مجموعه‌های آموزشی ورزشی نیز هست. منتهی در افق برنامه‌ریزی‌هایمان 3 بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم. الان با فولاد هرمزگان صحبت شده و آنها  بزودی کار ساخت یک مجموعه ورزشی را آغاز می‌کنند. از سوی دیگر با بازدید جامعی که از تمام زیرساخت‌های ورزشی استان داشتیم واقعا شرایط نامناسب آنها را دیدیم و بخصوص برای ورزشگاه خلیج فارس در نظر گرفتیم که اگر امکان آن فراهم شود، شرکت صنایع پشتیبان به آن ورود کرده و آن را به سامان برساند. وضعیت آن را بهبود داده و به تدریج حتی زمینی نیز تهیه و به سمت ساخت ورزشگاه نیز برویم. هدف ما از ورود به ورزشگاه خلیج فارس نیز آن است که بتوانیم فکری اساسی برای رفع مشکلات این ورزشگاه کرده و شرایط آن را مناسب سازی کنیم.

فارس: شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان آیا کمک به باشگاه‌های دیگر را هم در دستور کار دارد؟

کشفی: بله. این شرکت قرار است نقش حمایتی داشته باشد و به باشگاه‌ها نیز کمک کند و بر اساس فرمول مشخصی به باشگاه‌ها نیز کمک کند. حتی فهرست گذاری مشخصی نیز صورت گرفته و برای باشگاه‌ها، هیأت‌های ورزشی صاحب افتخار و قهرمانان و پیشکسوتان استان نیز هر کدام اعتبار حمایتی در نظر گرفته شده است. برای تیم لیگ یک فوتبال، تیم‌های پایه، کمک مالی جهت برگزاری تورنمت‌های بین المللی، بسکتبال بانوان، فوتسال بانوان، والیبال ساحلی، قایقرانی، بسکتبال با ویلچر، دو میدانی، هندبال ساحلی و دیگر ورزش‌ها نیز در سطح حرفه‌ای مبالغی در نظر گرفته شده است و در سرفصل جداگانه‌ای اعتباری نیز برای ورزش همگانی، تیم‌های روستایی، ورزش‌های آبی و ساحلی و بومی و محلی نیز پیش بینی شده است.

از طرف دیگر برای تقدیر از ورزشکاران ملی  مدال آور و حمایت از ورزشکاران ملی و نخبه جهت اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی نیز مبالغی پیش بینی شده است.

برای باشگاه‌ها نیز هر کدام در فرمول مشخصی نیز مبالغی حمایتی دیده‌ایم. مثلا برای آیندگان، هیأت رودان (بانوان)، انرژی بر پارسیان، فوتبال ساحلی شهرداری، شهرداری دشتی پارسیان در فوتبال ساحلی، بستکتبال سوپرلیگ شهرداری، پاس بندرلنگه، خانه بسکتبال، بانوان فولاد، فولاد هرمزگان لیگ دسته دوم، هیأت هندبال میناب و ...

فارس: جایگاه اهالی ورزش استان و نخبگان ورزشی استان در سیاست‌های این شرکت چیست؟ شما برای پیشبرد اقدامات شرکت قطعا به نظرات مشورتی نیاز دارید؟

کشفی: ما در تمام رشته‌ها، ترکیبی از افراد اداری و غیراداری و نخبگان را به عنوان شورای مشورتی شرکت پیش بینی کرده‌ایم که مرتبا با آنها جلسه خواهیم داشت و نظرات آنها را در امور پیگیری خواهیم کرد.

فارس: چه تضمینی به تداوم این کمک‌ها از سوی این صنایع به شرکت وجود دارد؟

کشفی: ما یک شورای سیاست گذاری بالای سر این تشکیلات خواهیم داشت که متشکل از نمایندگان استان، مدیرکل صمت، مدیرکل ورزش و جوانان، نماینده باشگاه‌ها، نماینده هیأت‌های ورزشی و پیشکسوتان، مدیرعامل باشگاه و نماینده استاندار (معاون سیاسی و امنیتی) است و از جایگاه خود کمک خواهند کرد که این حرکت متوقف نشود.

فارس: حضور نمایندگان استان در جلسات شما به چه صورت است؟

کشفی: ما در جلسه اول نیز از هر 5 نماینده استان دعوت کردیم. رییس دوره‌ای مجمع نمایندگان در ترکیب شورای سیاست گذاری قرار دارد و هر کدام از نمایندگان نیز اگر بخواهند که در جریان امور باشند، می‌توانند حضور داشته باشند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 3 نماینده مرکز استان که سابقه ورزشی نیز دارند و علاقمند نیز بودند که در حضورشان بودیم و ادامه راه نیز در خدمت همه نمایندگان استان خواهیم بود. مأموریت شرکت ما جای جای استان است و نگاه نقطه‌ای نداریم.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول