اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روستای گاره؛ چشم انتظار سرمایه‌گذاران در عرصه گردشگری

گاره یا جامه بزرگی از توابع شهرستان خفر یکی از روستا های زیبایی است که با قدمت تاریخی، پذیرای سرمایه گذاران در صنعت گردشگری می‌باشد.

روستای گاره؛ چشم انتظار سرمایه‌گذاران در عرصه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از خفر، جاذبه‌های گردشگری شهرستان خفر بی نظیر است که با نگاهی دقیق تر می توان هنرمندی خداوند را به دقت مشاهده کرد که چگونه چشم انداز های طبیعی را خلق نمونده است.

برای تهیه گزارش گردشگری به روستای گردشگری گاره از توابع بخش مرکزی شهرستان خفر سفر می کنیم، این روستا در چند کیلومتری مرکز شهرستان است و برای رسیدن به آن باید از روستای کراده که خود دارای جاذبه های گردشگری و بافت تاریخی زیبایی می باشد، گذر کرد که این روستا نیز  دارای قدمت تاریخی، با درختان کهنسال، قنات های پر آب و معروف و از لحاظ گردشگری دارای اهمیت بسیار می باشد.

با گذر از کراده و  ورود به روستای گاره یا جامه بزرگی، ساختار به کل تغییر می کند، سنگفرش های محیط، فضا را روستایی تر کرده، دیوارهای کاه‌گلی مسجد نیز آرامش و طراوت خاصی به روستا بخشیده است.

سنتی جالب در بین روستاییان به خصوص مردم گاره وجود دارد که مردمان روستا درب خانه هایشان می نشینند و با یکدیگر گفتگو می کنند که بیانگر تلاش خستگی ناپذیر آنها در طول روز و مشغول شدن به فعالیت کشاورزی، باغداری و دامپروری است.

گاره در حدود 3500 سال قدمت دارد و وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن را به یکی از روستا های  هدف گردشگری تبدیل کرده که به ثبت ملی نیز رسیده است.

از مسجد روستا که گذر می کنیم به اقامتگاه بوم‌گردیی می رسیم که با درب های فیروزه ای رنگش میهمان نوازی می کند.

به گفته دهیار روستا، این اقامتگاه منزل تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است که به ثبت رسیده است و در ایام مختلف پذیرای مسافران و گردشگران می باشد.

برای آشنایی بیشتر با روستای گاره با مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خفر به گفتگو پرداختیم.

علی اصغر طاهری با بیان اینکه روستای گاره از موقعیت گردشگری ویژه ای در سطح شهرستان و استان برخوردار است گفت: وجود درختان چنار، نخل، بادام، انار، انجیر و سایر مرکبات در کنار یکدیگر این روستا را ممتاز و خاص کرده است.

وی با تاکید بر اینکه گاره از روستاهای هدف گردشگری است، ادامه داد: یکی از آثار ثبت ملی گاره، درخت بی بی حور است که 14 متر قطر دارد که گویا زنی به نام بی بی حور که مدفنش در کنار یکی از سه درختی است که معروف به بی بی حور هستند، می باشد که مردم روستای گاره احترام زیادی برای این درخت قائل هستند.

دعوت از گردشگران و باستان‌شناسان جهت بازدید از روستای تاریخی گاره

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خفر آثار باستاتی و تاریخی را متعلق به همه اهالی شهرستان دانست و گفت: مقبره جاماسب حکیم با قدمت ۳ هزار و ۵۰۰ سال از آثار تاریخی شهرستان می‌باشد که توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده است.

طاهری تصریح کرد: طبق قوانین میراث طبیعی کشور، اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث طبیعی ملی کشور است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود که هر گونه دخل و تصریف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت در این اثر طبیعی شود، ممنوع است.

وی با دعوت از گردشگران و باستان شناسان جهت بازدید از روستای تاریخی گاره گفت: رشد گردشگری با توسعه اقتصادی همراه است و تلاش خواهیم کرد تا اقتصاد روستای گاره که  هدف گردشگری تقویت و به ماندگاری مردم در این روستاها کمک شود.

برای آشنایی با اقدامات و فعالیت هایی که در این روستا صورت گرفته با دهیار گاره نیز به گفتگو پرداختیم.

فرزانه هوشمند به بیان فعالیت های عمرانی در این روستا پرداخت و بیان کرد: اجرای دیوار باغ ها با مشارکت اهالی و دهیاری، تأمین آب شرب، احداث غسالخانه امامزاده سید نورمحمد با مشارکت دهیاری ‌های روستاهای گاره، کراده، درمه از برنامه های اجرایی با هدف توسعه روستایی بوده است.

 وی از انجام فعالیت های فرهنگی در این روستا خبر داد و گفت: تجهیز کتابخانه گاره از دیگر اقدامات بوده  و 300 جلد کتاب در موضوعات مختلف برای کتابخانه روستا تهیه شده‌است.

دهیار گاره ضمن تقدیر از فعالیت های مسئولین در ادوار مختلف بیان داشت: عقب‌ نشینی منازل روستا برای تعریض معابر توسط دهیاری با همکاری اهالی صورت گرفت و دهیاری پس از عقب‌ نشینی منازل، ترانس برق و تیرهای برق که در مسیر قرار داشت، جابه‌جا کرد.

هوشمند با بیان اینکه عملیات سنگ فرش روستا از سال 96 آغاز شده گفت: اعتبارات اختصاص یافته به سنگ فرش محدود است که هر ساله این کار پیگیری و دنبال می شود و هنوز بخش هایی از روستا نیاز به سنگ فرش دارد تا به جذابیت خاص خود دست یابد.

وی با یادآوری سیل سال 95 در روستا اضافه کرد: بعد از سیل پیگیری هایی برای اعطای وام بلا عوض و موارد این چنینی صورت گرفت که از آن به بعد دهیاری و مردم به این توافق رسیدند که خانه های جدید باید نمای آن کاه گل باشد و برای نمونه نیز مسجد و اقامتگاه بوم گردی نیز کاه گل نانو شده است.

این دهیار نمونه استانی با گلایه از اعتبارات پایین روستا های هدف گردشگری بیان داشت: سرانه پایین دهیاری ما باعث شده برخی اقدامات و طرح های مورد نظر به تأخیر انجامد.

هوشمند با بیان اینکه این روستا به ثبت ملی رسیده است بیان کرد: ما با افتخار پذیرای سرمایه گذاران در روستای گردشگری گاره هستیم؛ چرا که رونق گردشگری باید با توسعه اقتصادی همسو باشد و اشتغال جوانان و مردم روستا هم حل شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول