اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

خلأ بزرگ در مسائل اجتماعی نداشتن برنامه منسجم و علمی است/اعتیاد عامل اصلی خشونت علیه کودکان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: خلأ بزرگ ما در مسائل اجتماعی نداشتن یک برنامه منسجم و علمی است و مخاطب این موضوع خود دولت و ما هستیم.

خلأ بزرگ در مسائل اجتماعی نداشتن برنامه منسجم و علمی است/اعتیاد عامل اصلی خشونت علیه کودکان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس صادق‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته بهزیستی اظهار داشت: مسائل اجتماعی مسائل مردم است و اگر مردم در این مسائل همراه خوبی باشند قطعا نتایج خوبی به همراه دارد و اما اگر مردم همکاری نکنند هر چند که دولت قوی و با برنامه باشد؛ اما ناموفق خواهد بود.

میرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: خلأ بزرگ ما در مسائل اجتماعی نداشتن یک برنامه منسجم و علمی است و مخاطب این موضوع خود دولت و ما هستیم، کسی دیگری نیست و باید سیاست‌گذاری اجتماعی را در بین مسؤولان باب و نهادینه کنیم که هر کسی در هر جایگاهی قرار می‌گیرد به مسائل اجتماعی توجه کند.

صادق‌زاده گفت: مسؤولان باید قبول کنند اگر به مسائل اجتماعی جامعه توجه نکنند حتی با کیفیت و برنامه به مسائل اقتصادی، سیاسی، توسعه‌ای و ... توجه کند ابتر می‌ماند، زمانی توسعه متوازن به وجود می‌آید که به همه ابعاد به‌ویژه ابعاد اجتماعی توجه شود.

وی بیان کرد: یکی از اشکالاتی که ما با آن مواجه‌ایم کم‌توجهی به مسائل اجتماعی از سوی  مسؤولان است که آنها بر اساس سند و مقرارت این صحبت را انجام می‌دهند؛ در حالی که امکان ندارد که شما حضور در جامعه داشته باشید و مسئولیت اجتماعی نداشته باشید.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: در تمام دنیا اعتبارات حوزه  اجتماعی از مسئولیت‌های اجتماعی بر می‌آید یا کارخانه‌ها  و بنگاه‌های اقتصادی منابع مالی را بر حسب وظیفه  تامین و یا دانشگاه‌ها برنامه‌ها را تدوین و مردم در جهت اجرای برنامه‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: اکنون بیش از ۹۸ درصد از ماموریت‌های بهزیستی به بخش خصوصی  واگذار شد و این واگذاری‌ها در راستای رسیدگی بیشتر بهزیستی در مأموریت اول آن یعنی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه سلامت اجتماعی است.

صادق‌زاده تصریح کرد: خدماتی که بخش خصوصی به جامعه ارائه می‌دهد نسبتا به خدمات مطلوب است زیرا دولت در این زمینه دخالتی ندارد و ما فقط کمک یارانه‌ای می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: امسال دولت حقوق مستمری بگیران بهزیستی را ۵۲ درصد افزایش داد و یارانه‌های درمان، نگهداری، ساماندهی افراد سالمند، اعتیاد، معلولیت و ...را ۸۲ درصد و حتی در برخی از موارد تا  ۹۰ درصد افزایش یافته است؛ مانند معلولیت شدید ذهنی قبلاً ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ تومان به ازای هر نفر پرداخت داشتیم و الان این رقم به دو میلیون و ۴۰۰ رسیدن است.

وی گفت: باید مسئولیت اجتماعی در جامعه نهادینه شود و در ازای فرهنگ مسئولیت اجتماعی به برنامه‌ریزی اجتماعی بپردازیم و از موازی‌کاری و تفرقه جلوگیری کنیم تا یک گام مهم بهتر زیستن در جامعه را فراهم کنیم.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور و استان با آن مواجه هستیم حضور افراد متجاهر است که دلیل آن مشکلات اقتصادی و بی‌خانمانی افراد است، در سال گذشته نزدیک  به سه هزار نفر را جمع‌آوری و بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان برای درمان و ساماندهی آنها هزینه کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: طبق آمارهای سال گذشته کشو  ۳۰ درصد افراد جامعه با یک نوع اختلالی درگیر هستند و یک درصد افراد جامعه از لحاظ استانداردهای روحی و روانی  مشکل دارند و از این یک درصد، یک دهم درصد  این افراد دچار بیماری اسکیزوفرنی هستند.

صادق‌زاده بیان داشت: دانشگاه‌ها در زمینه مسائل اجتماعی بی‌مسئولیت شدند و هیچ موردی را  قبول ندارند و دانشگاهی که وظیفه‌اش این است که به مسائل جامعه خود بپردازد و یک نسخه علمی تولید کند و من نسخه علمی آن را اجرا کنم وجود ندارد و زمانی هم که به آنها مراجعه می‌کنم  قبول نمی‌کند و این خلأ تا زمانی  برطرف  نشود و دانشگاه مسئولیت اجتماعی خود را نپذیرد، مسائل همینگونه خواهد بود.

وی در زمینه ساخت مسکن برای ممدجویان بهزیستی اظهار داشت: از سال ۹۲ تا کنون ۹ هزار واحد مسکونی ساخته‌ایم و تا کنون ۶ هزار و ۸۰۰ واحد را واگذار کرده‌ایم و باقی‌مانده در آستانه واگذاری است، اما این تعداد با توجه به نیازی که جمعیت هدف ما دارد باید بیشتر شود.

صادق‌زاده گفت: اطفال بی‌سرپرست، زنان  سرپرست خانوار، اطفالی که در مراکز بهزیستی بزرگ شده و اکنون  مستقل زندگی می‌کنند تا قبل از این نمی‌توانستند از طرح مسکن مددجویان بهزیستی استفاده کنند اما اکنون این امکان  برای آنها فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر  ۱۸۰۰ خانوار برای دریافت کودک پشت نوبت هستند و این در حالی که نهایت تعداد کودکانی که در مراکز ما نگهداری می‌شوند تنها  ۷۰ نفر است.

صادق‌زاده ادامه داد: در حال حاضر بیشترین آسیب اجتماعی در استان کرمان اعتیاد، کودک آزاری و خشونت علیه کودکان است و بیشترین آمار در شهرستان‌های شرق و جنوب استان است که‌دلیل عمده این خشونت‌ها اعتیاد است.

وی عنوان کرد: برای حمایت از کودکان کاری که در معابر شناسایی می‌شوند، بر روی این افراد کار مددکاری انجام می‌دهیم و آنها را به  خانواده وصل کرده و ماهانه تا ۳ میلیون تومان از این خانواده‌ها حمایت می‌کنیم.

 انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول