اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

آشنایی با مخزن استیل ، کاربرد ها و ساخت آن

شاید برای شما هم سوال باشد که تاریخچه مخزن استیل از کجا شروع شده است؟ انواع آن کدامند؟ چه کاربرد هایی دارد؟ چگونه ساخته می شود؟ در این مقاله سعی داریم تمامی این پرسش ها را پاسخ دهیم

آشنایی با مخزن استیل ، کاربرد ها و ساخت آن

تاریخچه مخزن استیل

ساخت مخزن استیل امروزه اهمیت قابل توجهی در صنایع گوناگون دارد. زیرا کاربرد های گوناگونی دارد که باهم به آن می پردازیم. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سال است که آلیاژ استیل ساخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد. هری برلی اهل انگلستان برای نخستین بار در سال ۱۹۱۳ استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ را با استفاده از کروم 12.8%به عنوان عنصر اصلی ساخته است.

اولین مخزن استنلس استیل را در سال ۱۹۲۵ برای نگهداری اسید نیتریک ساخته شد. این بسیار اتفاق مهمی بود زیرا اولین مخزن فلزی بود که اسید را بدون خوردگی نگهداری می نمود. اما مشکلی که وجود داشت این بود که بخش های پرچ شده دچار خوردگی می شدند و ساخت مخزن استیل بعد از مدتی با این روش قطع شد. در سال ۱۹۲۷ یک شرکت آمریکایی حمل و نقل توانست با استفاده از جوشکاری در نقاط اتصال مخازن استیل کار جابجایی مواد لبنی را انجام دهد. پس از آن کار جابجایی و حمل و نقل مواد غذایی و آب آشامیدنی را با قدرت پذیرفتند.

بعد از مدتی تفاوت در نوع الکترود و آلیاژ استیل باعث شد درز هایی در قسمت اتصال بوجود بیاید. بالاخره در سال ۱۹۳۵ با استفاده از گاز آرگون که توسط ویلیام رمزی در سال ۱۸۹۴ کشف شده بود جوشکاری را دادند. در این جوشکاری ورق های استنلس استیل بصورت ورق های نازک برش داده می شدند که نقاط اتصال را با آن و استفاده از گاز آرگون و اصطلاحاً جوشکاری استیل توانستند ساخت مخزن استیل را بدون ایراد و اشکال انجام دهند و این نقطه آغاز استفاده از گاز آرگون در شرکت های ساخت مخزن و تجهیزات استیل بود. امروزه برای جوشکاری ورق های استیل از فیلر استیل که یک برش نازک و فرم گرفته از استیل است در کنار گاز آرگون برای جوشکاری استیل استفاده می شود.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر  مخزن استیل کلیک نمایید.

انواع مخازن استیل

مخزن استیل از نظر کاربرد ، جداره و شکل ظارهری به دسته بندی های گوناگونی تقسیم بندی میشود. تمامی دسته بندی های مخازن استیل برای دو گرید آلیاژ 304 L و 316 L صدق می کنند

دسته بندی از نظر کاربرد :

ذخیره مواد غذایی و دارویی
مخزن ذخیره سس کچاپ و سس مایونز
ذخیره مواد شوینده و شامپو
مخزن ذخیره آب آشامیدنی
ذخیره آب RO
ذخیره مواد شیمیایی ، رنگ و رزین
ذخیره مواد اسیدی و الکل و اتانول
مخزن ذخیره عسل
مخزن ذخیره خمیر دندان ، کرم های آرایشی و مواد آرایشی
مخازن ذخیره لبنیات (شیر ، دوغ ، کره ، خامه و ... )
مخزن استیل ذخیره چسب

همچنین با نصب یک دستگاه موتور و گیر بکس بهمراه شفت و پروانه استیل میتوان مخزن ذخیره را به میکسر تبدیل نمود.

دسته بندی از نظر جداره :

تک جداره
دو جداره ( ایزو تانک )
سه جداره ( پروسس تانک )

دسته بندی مخزن استیل از نظر شکل ظاهری:

افقی
عمودی
استوانه دارای قیف ( سیلو )
وان درب دار
کروی
مخازن چرخدار
پاتیل

مخزن استیل تک جداره

مخزن استیل تک جداره به مخزنی گفته می شود که روی دیواره مخزن جداره ی دیگری چه برای گرمایش و چه برای سرمایش نصب نشده باشد. این نوع مخزن کاربرد هایی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم را دارد و میتوان در تمامی صنایع از آن استفاده کرد. اما برای سیال هایی استفاده می شود که نیاز به گرمایش و سرمایش غیر مستقیم نداشته باشند.

مخزن استیل دو جداره

مخزن استیل دو جداره مخزنی است که روی بدنه اصلی مخزن یک جداره با فاصله ای حدود 5 سانتی متر تا 7 سانتی متر و با استفاده از دو یا چهار تسمه به بدنه متصل می شود.

این جداره با استفاده از فضای خالی ای که بوجود میاورد این امکان را ایجاد می نماید که سیال گرم و یا سرد را درون آن سیرکوله نماییم تا سیال داخل مخزن اصلی گرم شود. مایع های گرم کننده مانند روغن داغ یا بخار

مخزن استیل سه جداره

این نوع مخزن کاملا با مخزن دو جداره همسان است اما تفاوتی در نوع جداره دوم وجود دارد و آن این است که از ورق شانه تخم مرغی استیل برای جداره دوم استفاده می شود. سپس روی این ورق را با استفاده از پشم سنگ و یا پشم شیشه می پوشانند که گرما یا سرمای جداره دوم هدر نرود. برای زیبا سازی روی پشم سنگ یا عایق حرارتی را با یک کاور آلومینیوم یا استیل 430 نیز نصب میشود تا ظاهر شکیلی داشته باشد.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر مخزن استیل کلیک نمایید.

مراحل ساخت مخزن استیل

طراحی مخزن
نقشه مکانیکی
نقشه شاپ کارگاهی
تایید نقشه ها
آنالیز متریال خریداری شده
برش کاری CNC ، لیزر یا پلاسما
ساخت فرمینگ کپ یا مخروطی و ساخت عدسی مخزن استیل
آماده سازی و جوشکاری ورق شل
مونتاژ و نورد ورق استوانه مخزن
مونتاژ عدسی ها روی بدنه
نصب فلنج، نازل و منهول
پخ زنی شل و زیر سازی
جوشکاری نهایی
ساخت و نصب پایه ها
پولیش کاری
تست های مربوطه اعم از : ۱- تست چشمی ۲- تست جوش ۳- مایع نفوذی ۴- هیدرو استاتیک ۵-بازرسی ابعادی
 بسته بندی و تحویل به کارفرما

طراحی مخزن

نسبت به کاربرد مخزن طراحی آن انجام می گردد. که این طراحی ها بر اساس استاندارد ها انجام می شوند. برای مخازن ذخیره تحت فشار از استاندارد ASME VIII و با نرم افزار PV_ELITE طراحی می شود. برای مخازن ذخیره، سیلو آرد و شکر و … از استاندارد API650 استفاده و آن را با نرم افزار TANK طراحی می نمایند. مخزن استیل عموما با گرید های 304 و 316 سری L  طراحی و ساخته می شوند زیرا این گرید ها در برابر خوردگی و فرسایش بسیار مقاومند.

توضیح خلاصه از مراحل ساخت

پس از دریافت تاییدیه نقشه ها و خرید متریال مناسب ، ابتدا در مخازن استیل استوانه ای کار کونیک کاری و آماده سازی ورق ها برای جوشکاری انجام می شود. سپس نورد ورق های استیل انجام می شود پس از آن رول های ساخته شده کنار هم قرار می گیرند و با جوشکاری آرگون بهم متصل می شوند .

سپس با در نظر گرفتن کاربرد مخزن استیل عدسی های آن را می سازیم، پس از ساخت عدسی ها اتصالات و دریچه منهول را طبق نقشه جانمایی کرده و نصب می نماییم.

پس از مونتاژ کامل بدنه و نصب پایه ها مراحل انجام پولیش کاری مخزن استیل آغاز می گردد. پولیش کاری مخزن استیل به کاربرد آن بستگی دارد زیرا پولیش مواد دارویی و پولیش مواد غذایی کاملا متفاوت می باشند.

در انتها مراحل تست جوش ها و دریافت تاییدیه ها می باشد که پس از دریافت تاییدیه از کارشناسان تست مخزن برای خریدار ارسال می گردد.

برای دریافت مشاوره و خرید مخزن استیل با ما تماس بگیرید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول