اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مذاکرات دوحه؛ از امیدواری عبدالله به گفت‌وگوها تا پیشنهاد آتش‌بس 3 روزه طالبان

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان گفت: مذاکرات میان دولت و طالبان در روز دوم برای یافتن راه حل سازنده و مثبت ادامه دارد.

مذاکرات دوحه؛ از امیدواری عبدالله به گفت‌وگوها تا پیشنهاد آتش‌بس 3 روزه طالبان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان همزمان با تشدید جنگ در این کشور روز گذشته با حضور مقامات ارشد افغانستان و رهبران طالبان آغاز شده است.

این گفت‌وگوها روز گذشته در پایتخت قطر با سخنرانی «عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و سرپرست هیات کابل و «عبدالغنی ملابرادر» رییس دفتر سیاسی طالبان آغاز شد.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که نمایندگان دو طرف در حال حاضر در حال بحث در مورد موضوعات اصلی مربوط به صلح بوده و جلسه امروز با موضوع آتش بس و نظام سیاسی آینده خواهد بود.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان اما امروز در پیامی در توئیتر نوشت: «مذاکرات میان دولت و طالبان در روز دوم برای یافتن راه حل سازنده و مثبت ادامه دارد.» 

برخی رسانه‌ها گمانی زنی کردند که آتش بس، آزادی زندانیان طالبان و دولت انتقالی از موضوعات این نشست است. 

گفته می‌شود نمایندگان طالبان بر آزادی ۷ هزار زندانی و خروج اسامی سران این گروه از لیست تحریم‌های سازمان ملل تاکید دارند.

هیات عالی رتبه حکومت، اما خواهان تهیه نقشه راه برای آینده سیاسی افغانستان است.

شبکه خبری الجزیره قطر نیز گزارش داد که طالبان به‌منظور اعتمادسازی برای آزادی زندانیان خود، پیشنهاد آتش‌بس در روزهای عید را به هیأت مذاکره‌کننده‌ دولت ارائه کرده‌است.

به گزارش فارس، هیأت افغانستان روز جمعه به ریاست عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی این کشور به دوحه، پایتخت قطر رفت. عبدالله پیش از عزیمت به دوحه، در یک نشست خبری گفت که هیأت اعزامی با صلاحیت کامل به دوحه می‌رود و او امیدوار است که گفت‌وگوهای این هیأت با طالبان به نتیجه برسد.

عبدالله همچنین گفته بود که درحالی که جنگ در سراسر افغانستان جریان دارد، تمام تلاش‌ها باید برای پایان جنگ متمرکز شود. به‌گفته‌ او، صلح از دست‌به‌دست شدن شهرستان‌ها نه، بلکه از میز مذاکرات می‌تواند به‌دست بیاید.

این در حالی است که با وجود شدت یافتن جنگ، امروز هبت الله آخند زاده رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید قربان گفته است که این گروه به رغم پیشرفت‌های نظامی اخیر به حل بحران افغانستان از طریق سیاسی متعهد است.

در این پیام، آمده است: «ما برای پیش‌رفت خوب در مذاکرات و روند سیاسی، دفتر سیاسی را گشوده‌ایم و به حل مسائل از راه گفت‌وگو متعهد هستیم؛ اما طرف مقابل فرصت را ضایع می‌کنند. ما با هیچ‌کسی خواهان دشمنی نیستیم. خواست‌های مشروع را می‌پذیریم.»

ملا هبت‌الله، گفته است که پس از خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان، این گروه با تمام جهان از جمله آمریکا بر اساس تعامل متقابل خواهان روابط خوب دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی است.

وی افزوده است که گروه طالبان، به همسایه‌ها، منطقه و کشورهای جهان، اطمینان می‌دهد که افغانستان به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد تا با استفاده از خاک این کشور، امنیت سایر کشورها را با تهدید مواجه کند.

عبدالله روز گذشته در آغاز گفت‌وگوها گفته بود که  مردم افغانستان روزهای دشوار را سپری می‌کنند. جنگ به شدت جریان دارد و قربانی اصلی آن مردم ما می‌باشد.

وی افزود که قبل از آمدن به دوحه با تمام بزرگان سیاسی و رهبری جمهوری اسلامی افغانستان مشور‌ت‌های همه جانبه صورت گرفته و پیام همه یکی است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده‌ مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: به‌وضوح می‌گویم که حضور شماری از بزرگان سیاسی افغانستان در اینجا از جمله اعضای هیأت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان که از همه اقوام و گروه‌های اجتماعی نمایندگی می‌کنند، پیام‌آور عزم راسخ ما برای تأمین وحدت، مشارکت ملی معنی‌دار جهت نجات افغانستان از بحران فعلی در حمایت از صلح عادلانه و پایدار می‌باشد. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول