اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمایت مقام ارشد ترکیه از راه حل دو کشور شدن قبرس

یک مقام دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت که دو کشور شدن قبرس واقع بینانه ترین راه حل همه مشکلات موجود با قبرس و یونان است.

حمایت مقام ارشد ترکیه از راه حل دو کشور شدن قبرس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت قبرس یکشنبه شب به وقت تهران از راه حل دو کشور شدن قبرس حمایت کرد.

به گزارش منابع خبری، «فخرالدین آلتون» مدیر دفتر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این باره گفت، راه حل دو کشوری که در آن شهروندان ترکیه و یونان از حقوق برابر در قبرس برخوردار باشند واقع بینانه ترین راه حل است و آنکارا به عنوان راه حل برای  حل همه مشکلات  و به دنبال گفت‌وگو است.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند. 

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که  با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در «ژنو» در سوئیس برگزار شد نیز با شکست مواجه گشت.

 رسانه‌ها روز شنبه  نیز از حادثه بین شناورهای نیروی دریایی ترکیه و یک فروند قایق نظامی قبرس خبر دادند.

به نوشته روزنامه «اکاثی مرینی» روز جمعه یک فروند شناور گشت‌زنی نیروی دریایی ترکیه به بهانه مقابله با پناهجویان غیرقانونی، چهار شلیک هشدار به سوی قایق نظامی قبرس نزدیک منطقه «تیلیریا» در شمال غربی جزیره قبرس شلیک کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول