اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مدارس ورزشی شهرداری گامی برای بسط عدالت ورزشی در شهر /استعدادیابی ورزشی در مدارس

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، پویایی اجتماعی و عدالت ورزشی را مهم‌ترین اهداف در ایجاد مدارس ورزشی شهرداری دانست.

مدارس ورزشی شهرداری گامی برای بسط عدالت ورزشی در شهر /استعدادیابی ورزشی در مدارس

بابک دانش‌‌پناه رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، از آغاز به‌کار مدارس ورزشی شهرداری تبریز به همت و با هدف پربار نمودن تعطیلات تابستان کودکان و نوجوانان خبر داد.

 پویایی اجتماعی و عدالت ورزشی مهم‌ترین اهداف در ایجاد مدارس ورزشی

*اهداف کلی از تاسیس مدارس ورزشی شهرداری تبریز چیست ؟

همانطور که می‌دانید شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند که کاملا متعلق به مردم‌اند و این نهاد با عنایت به ماموریت‌های اصلی خود موظف به ارائه خدمات متنوع به جامعه است.

با توجه به این مهم، باید تمام برنامه‌ریزی‌های این نهاد نیز با در نظر داشتن نیازهای اساسی مردم صورت پذیرد تا بتواند رسالت خویش را به بهترین نحو انجام دهد. یکی از نیازهای بنیانی هر جامعه سلامت جسمی و روانی است که امر ورزش از سنین پایین بهترین و ارزان‌ترین راه برای محقق کردن این نیاز اساسی است.

از سوی دیگر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با توجه به سابقه و اساسنامه خود ماموریت دارد تا ورزش عمومی را که در ارتباط با سلامت مردم است، اشاعه دهد.

از این‌رو مدارس ورزشی شهرداری تبریز با عنایت به وظایف ذاتی سازمان طراحی و آغاز به کار کرده تا بخشی از این نیازها مرتفع شود.

مدارس ورزشی در حقیقت زمینه‌ای برای حفظ روحیه نشاط و سلامت عمومی جامعه است

*اولویت‌های برپایی مدارس ورزشی تابستانی بر چه اساسی برنامه‌ریزی شده است؟

ما در برنامه‌ریزی مدارس ورزش چند اولویت اساسی را در نظر داشتیم. قبل از توضیح این اولویت‌ها باید عرض کنم آنچه ما به‌دنبال آن در تاسیس مدارس ورزشی هستیم، ایجاد ساز و کار دائمی و همیشگی است. به عبارت بهتر ما در برنامه‌ریزی خود این کار را مقدمه‌ای بر دائمی کردن مدارس ورزشی شهرداری قرار دادیم و با رصد منظم، در صدد پوشش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت هستیم تا آرمان مدارس دائمی ورزشی شهرداری را تحقق بخشیم.

اما در بحث اولویت‌ها باید عرض کنم، مهم‌ترین اولویت‌های ما پویایی نسل جدید، سلامت مردم، ارتقاء روحیه نشاط و شکوفایی استعدادهای برتر است.

همانطور که می‌دانید، فصل تابستان دوره‌ای نسبتا بلند برای نونهالان و نوجوانان ماست که از تحصیل فراغت یافته و فرصتی برای تفریحات سالم می‌یابند که مدارس ورزشی شهرداری با حداقل هزینه می‌تواند بهترین گزینه برای خانواده‌ها باشد.

از سوی دیگر ورزش به عنوان مولفه اساسی در سلامت جسمی و روحی همچنین پیشگیری از انواع بیماری‌ها مورد توجه جوامع توسعه یافته است. نهادینه کردن ورزش از سنین پایین بهترین راه ایجاد و حفظ یک جامعه سالم است و درک این مهم لزوم ایجاد زیرساخت‌های قوی در جهت توسعه ورزش عمومی را روشن می‌سازد.

مدارس ورزشی در حقیقت زمینه‌ای برای حفظ روحیه نشاط و سلامت عمومی جامعه است که با همکاری شهرداری و شهروندان به اهداف عالی خود می‌رسد.

مدارس ورزشی محلی مطمئن برای کشف استعدادهای برتر ورزشی است

همچنین مدارس ورزشی محلی مطمئن برای کشف استعدادهای برتر ورزشی است. کودکان نونهالان و نوجوانانی که به این مدارس می‌آیند در بدو ورود شروع به کار با مربیان مجرب و صاحب سبک معاونت ورزشی سازمان می‌کنند و هر یک از نورچشمان ما که در رشته‌ای خاص استعداد ذاتی داشته باشند شناسایی می‌گردند.

تقریبا تمامی مربیان حاضر در مدارس ورزشی ما از قهرمانان ملی هستند که هر کدام در رشته خود نام‌آور بوده و شناخته شده هستند و این اطمینان را به خانواده‌‌ها می‌دهیم که سطح آموزش کلاس‌ها بسیار مطلوب بوده و مطابق با استانداردهای روز است.

نگران سلامتی جامعه به‌خصوص در بحث شیوع بیماری ">کرونا هستیم

*بسیاری از خانواده‌ها نگران شیوع بیماری کرونا هستند و نگرانی از این موضوع را در مکان‌هایی که در آنها تجمعی صورت پذیرد عاملی برای امتناع از ورزش بیان می‌کنند. لطفا بفرمائید این موضوع چگونه در مدارس ورزشی شهرداری لحاظ شده است؟

سوال بسیار خوبی است. قبل از هرچیز باید عرض کنم شهرداری در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا بوده و باید از زحمات همکارانم به‌خصوص در بخش خدمات تقدیر و تشکر کنم.

در بحث کلاس‌ها باید به اطلاع شهروندان گرامی برسانم که کلیه کلاس‌ها در همه رشته‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این امر هم به لحاظ کمی در گروه‌بندی کلاس‌ها که‌ با حداقل تعداد انجام خواهد شد، رعایت شده و هم به لحاظ کیفی در رعایت فاصله اجتماعی و امور مربوط به ضدعفونی به بهترین نحو انجام می‌گیرد.

ما در عین حال که برای نشاط و سلامت جامعه از طریق توسعه ورزش همگانی هستیم، نگران سلامتی جامعه به‌خصوص در بحث شیوع بیماری کرونا هستیم و در این خصوص تمهیدات لازم را به‌عمل آورده‌ایم.

همچنین در بدو شروع کلاس‌ها پزشک معتمد سازمان همه ثبت‌نام‌کنندگان را معاینه و گواهی سلامت صادر خواهد کرد.

۵۴ مکان ورزشی در اختیار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز

*مدارس ورزشی در چه رشته‌هایی دایر می‌شود و استقبال شهروندان از این کلاس‌ها چگونه بوده است؟

این مدارس در مرحله اول در رشته‌های فوتبال، فوتسال، والیبال، کاراته ، تکواندو، بسکتبال و کشتی خواهد بود و در آینده در صدد توسعه سایر رشته‌های ورزشی نیز هستیم.

نکته حائز اهمیت در بحث کلاس‌های ورزشی دغدغه سازمان در ایجاد عدالت ورزشی در شهر است. یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این‌ مدارس توسعه متوازن و ایجاد کلاس‌های ورزشی در همه نقاط شهر بوده است، از این‌رو همان ابتدا تمرکز‌زدایی در کلاس‌ها را در دستور کار قرار دادیم و تا جایی که امکان داشت سعی کردیم تا کلاس‌ها را در سطح شهر پخش کنیم. این دغدغه به مدد وجود زیرساخت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز که سالن‌های متعددی در اقصی نقاط شهر دارد تا حدود زیادی رفع شده است.

سازمان بالغ بر ۵۴ مکان ورزشی در اختیار دارد که ۲۱ سالن و ۱۹ زمین چمن و ۲ استخر از جمله آنهاست. ان‌شاءالله با توسعه این زیرساخت‌ها در خدمت‌رسانی توفیق بیشتری خواهیم یافت.

در خصوص استقبال شهروندان باید عرض کنم، خوشبختانه این کلاس‌ها با توجه به سابقه قبلی با اقبال خوبی مواجه شده است. تاکنون بالغ بر ۸۰۰ نفر در کلاس‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که با توجه به شرایط ویژه بهداشتی آمار بالایی است.

در این میان رشته‌های فوتبال ،فوتسال و والیبال بیشترین میزان ثبت‌نام‌کنندگان را دارند که هم در حوزه پروتکل‌های بهداشتی و هم کیفیت کلاس‌ها نیازمند توجه بیشتری است که مشغول کار جز به جز روی آن هستیم.

مدارس ورزشی محملی برای استعدادیابی است

*سازمان چه برنامه‌هایی برای توسعه هرچه بیشتر ورزش به‌خصوص برای سنین پایین دارد ؟

همانطور که عرض کردم، مدارس ورزشی محملی برای استعدادیابی است. زمانی که زیرساختی برای کشف، رشد و پرورش استعدادها ایجاد می‌شود در حقیقت پلتفرمی خلق می‌گردد تا افراد مساعد به راحتی به آن جذب شده و مسیر حرفه‌ای را در آن طی کنند. ما چنین نگاهی به این‌ مدارس داریم تا استعدادهای ورزشی نورچشمانمان را پرورش دهیم.

بحث بعدی میزان هزینه‌هاست. ما در طراحی اولیه مدارس یکی از اهداف اساسی را بر مبنای خدمت‌رسانی بیشتر با حداقل هزینه‌ها قرار دادیم، از این‌رو در بحث ثبت‌نام حداقل هزینه‌ها را که حتی معادل نصف مبلغ برخی از کلاس‌های خصوصی نیست مد نظر قرار دادیم که فقط بخشی از هزینه‌های خدمات سالن‌ها را پوشش می‌دهد. این در حالیست که کیفیت کلاس‌ها و مربیان آن حقیقتا در سطح ملی تعریف شده است.

ما در این‌ کلاس‌ها از اساتیدی چون علی اکبر استاد اسدی قهرمان ملی سابق فوتبال کشور ، استاد اسماعیل تقی‌پور مربی پرافتخار فوتسال و عادل بناکار مربی سطح ملی والیبال بهره برده‌ایم.

همچنین لباس ورزشی رایگان، و بیمه و حوله ورزشی رایگان نیز در اختیار نوجوانان عزیزمان قرار می‌دهیم.

 نگاهی مقطعی برای پوشش اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نداریم

نکته بسیار مهم که اینجا می‌خواهم تاکید کنم، این است که نگاه ما به این مقوله نگاهی است مبتنی بر سرمایه‌گذاری بلندمدت است. ما صرفا نگاهی مقطعی برای پوشش اوقات فراغت کودکان و نوجوانان نداریم بلکه بنده شخصا معتقد به سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی نسل جدید کشور و شهرمان هستم. سلامت و رشد استعدادها در این مدارس محصول نهایی خواهد بود که بدین طریق توسعه منابع انسانی اتفاق خواهد افتاد.

از این‌رو، ما رسالت پرورش استعدادهای برتر و ایجاد سلامتی همگانی را اولین گام در توسعه یک‌ جامعه سالم و پویا می‌دانیم.

انتهای پیام/60012/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول